آرامش بخشی با ماساژ شیاتسو

آرامش بخشی با ماساژ شیاتسو

آیا به دنبال راهی برای آرامش و رهایی از دردهای مزمن هستید؟ خبر خوش این است که ماساژ شیاتسو می تواند برای رسیدن به این هدف به شما کمک کند. شیاتسو، یک تکنیک ماساژ قدیمی ژاپنی است که با وارد کردن فشار به نقاط خاصی از بدن، به رفع مشکلاتی نظیر دردهای مزمن، تنش های […]

فهرست مطالب

آیا به دنبال راهی برای آرامش و رهایی از دردهای مزمن هستید؟ خبر خوش این است که ماساژ شیاتسو می تواند برای رسیدن به این هدف به شما کمک کند. شیاتسو، یک تکنیک ماساژ قدیمی ژاپنی است که با وارد کردن فشار به نقاط خاصی از بدن، به رفع مشکلاتی نظیر دردهای مزمن، تنش های عضلانی و کم خوابی کمک می کند. در تحقیقات جدید نیز شواهد قابل توجهی برای اثبات این ادعاها ارائه شده است. می توانید با یک جلسه شیاتسو، آرامشی عمیق، نشاط و طراوتی وصف ناپذیر را تجربه کنید.

استفاده از ماساژ فول بادی شیاتسو برای آرامش بخشی

استفاده از ماساژ فول بادی شیاتسو برای آرامش بخشی

ماساژ شیاتسو و اصول آن

ماساژ شیاتسو یک روش درمان ژاپنی است که بر اصول و تکنیک های خاصی تکیه دارد. این روش شامل تمرکز بر نقاط خاصی از بدن و وارد کردن فشار به این نقاط است. در حین اجرای این ماساژ، به وضعیت تنفس و میزان حساسیت فرد ماساژ گیرنده نسبت به درد توجه می شود. با تحریک نقاط استراتژیک، جریان خون در بدن بهبود یافته و تعادل انرژی برقرار می شود. فشار و ماساژ وارد شده بر نقاط خاص، به رفع تنش ها و ایجاد آرامش کمک می کند.

متخصصان ماساژ درمانی در حین اجرای شیاتسو، فشارهای ملایم و طولانی را بر بدن وارد می کنند. در این نوع ماساژ، نقاط فشاری با توجه به آموزه های طب سنتی چینی و آناتومی و فیزیولوژی بدن تعیین می شوند. معمولاً در طول جلسات ماساژ، مشتریان لباس های پوشیده بر تن می کنند. حتی ممکن است در مراکز سنتی، از لباس های مخصوص شیاتسو استفاده شود. معمولاً این ماساژ ها بر روی تشک فوتون، تشک تاتامی، میز ماساژ یا صندلی انجام می شوند. ماساژورها از انگشت شست خود برای اجرای ماساژ شیاتسو استفاده می کنند، اما می توان از کف دست نیز برای انجام این کار استفاده کرد.

در حین اجرای شیاتسو، درمانگران بر روی بافت های نرم بدن کار می کنند و در این نوع ماساژ، هیچ نوع مالش یا ورزش ماهیچه ها (که در ماساژهای افلوراژ یا پتریساژ از آن استفاده می شود) وجود ندارد. از آنجا که شیاتسو شامل وارد کردن فشار بر نقاط خاصی است، استفاده از روغن یا لوسیون در ماساژ شیاتسو ضرورتی ندارد.

مزایای شیاتسو برای کاهش استرس و اضطراب

مزایای شیاتسو برای کاهش استرس و اضطراب

شیاتسو برای چه کسانی مناسب است؟

همه افراد، در هر سنی که باشند می توانند از این ماساژ استفاده کنند. یکی از ماسورهای حرفه ای شاغل در یکی از مراکز ماساژ آمریکا می گوید: «سن مشتریان من بین 4 تا 94 سال است. همه افراد، از ورزشکاران حرفه ای گرفته تا افراد با توانایی های و وضعیت های بدنی مختلف می توانند از مزایای ماساژ شیاتسو بهره مند شوند».

حتما بخوانید
نکات طلایی برای آرامش و خود مراقبتی در پاییز و زمستان

یکی از افکار غلط متداول درباره این تکنیک این است که شیاتسو دردناک است. همیشه فشار وارد شده بر بدن مشتری در شیاتسو، به راحتی مشتری بستگی دارد. ممکن است این شدت فشارها بر اساس تمایل و نیازهای مشتری، از لمس ملایم تا فشار عمیق متفاوت باشد. به طور کلی، حتی فشار بسیار ملایم نیز تأثیرات مفیدی دارد و موجب افزایش آرامش و کاهش استرس می شود.

مزایا و فواید ماساژ شیاتسو

ماساژ درمانی با تکنیک شیاتسو مزایای بسیار زیادی دارد. این نوع ماساژ به عنوان یک روش مراقبتی پیشگیرانه و درمانی استفاده می شود و تأثیرات مثبتی بر سلامت، رفاه و بهبود عملکرد بدنی و ذهنی مشتریان دارد. شیاتسو برای مدیریت استرس و کاهش تنش ها بسیار مفید است و می تواند در بهبود بیماری های حاد و مزمن نیز مؤثر باشد.

این نوع ماساژ بر سیستم عصبی تأثیر عمیقی دارد و حتی می تواند به بهبود بیماران مبتلا به بیماری های عصبی مانند میگرن، پارکینسون، آلزایمر و سایر بیماری های عصبی کمک کند. همچنین می توان از ماساژ شیاتسو برای کمک افرادی که از سکته قلبی بهبود یافته اند نیز استفاده کرد. این ماساژ به بهبود مشکلات مرتبط با سلامت روان از جمله درمان اختلال اضطراب، افسردگی، استرس شدید و اضطراب پس از سانحه نیز کمک می کند.

تأثیرات ماساژ با تکنیک شیاتسو

تأثیرات ماساژ با تکنیک شیاتسو

در تحقیقات اخیر نیز ثابت شده است که شیاتسو می تواند تأثیرات مثبتی بر رفع تنش های درونی، بهبود کیفیت خواب و تعاملات اجتماعی افراد داشته باشد. همچنین، بر اساس یک مطالعه دیگر، ماساژ شیاتسو می تواند به بهبود کیفیت خواب بیماران مبتلا به کمردردهای مزمن نیز کمک کند. در نهایت، شیاتسو به عنوان یک روش ماساژ جامع و کامل، تأثیرات مثبتی بر بدن، ذهن و روح افراد دارد و به ایجاد آرامش و دوری از تنش، استرس و اضطراب کمک می کند.

علاوه بر این، شیاتسو می تواند موجب ایجاد یک پاسخ پاراسمپاتیک بسیار آرامش بخش در ماساژ گیرنده شود. این پاسخ، به عنوان کاتالیزوری در نظر گرفته می شود که به بدن در فرآیند التیام خود کمک می کند. اثرات شیاتسو می تواند برای ساعت ها، روزها یا هفته ها ادامه داشته باشد. شیاتسو یک برنامه ماساژ درمانی کل نگر است و بر بدن، ذهن و روح فرد تأثیر می گذارد.

حتما بخوانید
حمام دامادی - حمام عروسی

خطرات و موارد منع مصرف شیاتسو

استفاده از ماساژ شیاتسو در برخی موارد ممکن است با خطرات و محدودیت هایی همراه باشد. در ادامه به برخی از موارد منع مصرف و خطرات مرتبط با شیاتسو اشاره می شود.

  • آسیب های جسمانی: در صورت وجود آسیب های جسمانی مانند شکستگی استخوان، التهاب مفاصل یا ضایعات پوستی، ممکن است استفاده از شیاتسو خطرناک باشد و باید از آن خودداری شود.

آموزش ماساژ با تکنیک شیاتسو و نقاط مناسب برای وارد کردن فشار

آموزش ماساژ با تکنیک شیاتسو و نقاط مناسب برای وارد کردن فشار

  • بیماری های عفونی: در صورت مبتلا بودن به بیماری های عفونی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و عفونت های پوستی، باید برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران از شرکت در جلسات ماساژ درمانی اجتناب کرد.
  • بیماری های قلبی و عروقی: در برخی موارد، ممکن است اجرای شیاتسو برای بیماران مبتلا به مشکلات حاد قلبی دردسرساز باشد و منجر به افزایش ضربان قلب یا فشار خون آنها شود؛ بنابراین، بهتر است در این گونه موارد قبل از استفاده از ماساژ شیاتسو با پزشک خود مشورت کنید.
  • بارداری: در دوران بارداری، استفاده از شیاتسو باید با احتیاط و توجه ویژه صورت بگیرد. ممکن است وارد شدن فشار و ماساژ قوی به برخی از نقاط بدن، تأثیرات نامطلوبی بر سلامت مادر و جنین بگذارد؛ بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از شیاتسو در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.
  • حساسیت و آسیب پوستی: در صورت وجود حساسیت به روغن ها یا مواد مورد استفاده در شیاتسو، ممکن است واکنش های آلرژیکی مانند خارش، قرمزی و تورم پوستی رخ دهد. همچنین، در صورت داشتن آسیب پوستی، مثل زخم یا سوختگی باید از شیاتسو اجتناب شود.

در هر صورت، بهتر است قبل از استفاده از ماساژ درمانی با روش شیاتسو، با یک متخصص مجرب یا پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

اهمیت ارزیابی وضعیت ماساژگیرنده قبل از اجرای ماساژ

اهمیت ارزیابی وضعیت ماساژگیرنده قبل از اجرای ماساژ

شیاتسو و افزایش طول عمر شغلی

ماساژ شیاتسو می تواند به بهبود و حفظ سلامت جسمانی و روحی کارکنان و در نتیجه افزایش طول عمر شغلی آنها کمک کند. با این وجود، شیاتسو تنها یک روش تکمیلی است و نباید از آن به عنوان جایگزین مراقبت های پزشکی استفاده کرد. در ادامه به برخی از تأثیرات مثبت شیاتسو بر بهبود وضعیت جسمانی و عملکرد کارکنان و در نتیجه افزایش طول عمر شغلی آنها اشاره می شود.

کاهش استرس و اضطراب

شیاتسو از طریق ماساژ و فشار دادن نقاط خاصی از بدن، باعث کاهش استرس و تنش های روانی ماساژ گیرنده می شود. استرس مزمن می تواند موجب ایجاد عوارض منفی روانی و جسمانی در افراد شود؛ همین تنش ها می توانند منجر به کاهش عملکرد شغلی، افزایش ریسک بروز بیماری در افراد و کاهش طول عمر شغلی شوند. شیاتسو می تواند با کاهش استرس، به افزایش طول عمر شغلی کمک کند.

حتما بخوانید
تکنیک های ماساژ کمتر رایج که باید با آنها آشنا باشید!

بهبود خواب

داشتن خواب کافی و با کیفیت اهمیت زیادی دارد و به حفظ سلامت و عملکرد بهتر کارمندان در محیط کار کمک می کند. شیاتسو می تواند با افزایش گردش خون و ایجاد آرامش در سیستم عصبی، موجب بهبود کیفیت خواب شود و به کاهش مشکلاتی نظیر بی خوابی، بیداری شبانه و خواب سبک کمک کند. با بهبود کیفیت خواب، افراد انرژی بیشتری در طول روز خواهند داشت و راندمان کاری آنها بالا می رود. همین امر منجر به افزایش طول عمر شغلی آنها می شود.

بهبود عملکرد فیزیکی

ماساژ شیاتسو به بهبود عملکرد فیزیکی کارکنان کمک می کند. این نوع ماساژ می تواند به کاهش درد و التهابات عضلانی، بهبود انعطاف پذیری و افزایش قدرت عضلات و همینطور به بهبود جریان خون در بدن کمک کند. با بهبود عملکرد فیزیکی، کارکنان می توانند بدون مشکلات جسمانی در محیط کار حاضر شوند و طول عمر شغلی بیشتری داشته باشند.

افزایش رضایت شغلی

استفاده از شیاتسو به عنوان یک روش خود مراقبتی و آرامش بخش به کارمندان کمک می کند که در ساعات کاری، با انرژی بیشتری در محل کار حاضر شوند. همچنین، بهبود وضعیت ذهنی و روانی پس از جلسات ماساژ درمانی می تواند موجب افزایش رضایت شغلی کارکنان شود. زمانی که افراد از حالت استرس و خستگی رها می شوند و در وضعیت آرامش قرار می گیرند، احساس رضایت و خشنودی بیشتری نسبت به شغل خود دارند. این می تواند به افزایش طول عمر شغلی آنها کمک کند.

فواید و مزایای ماساژ درمانی برای آرامش سیستم عصبی

فواید و مزایای ماساژ درمانی برای آرامش سیستم عصبی

سخن نهایی

امروزه استفاده از تکنیک های مختلف ماساژ از جمله ماساژ شیاتسو برای کمک به بهبود مشکلات جسمی و روانی توصیه شده است. بهره گیری از فواید و مزایای منحصر به فرد هر یک از تکنیک های ماساژ به کاهش استرس، اضطراب و آرام سازی ذهن و بدن کمک می کند. در این راستا، مراجعه به مراکز معتبر و اجرای تکنیک های ماساژ توسط ماسورهای حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

منابع:

https://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/shiatsu-massage/

https://www.takingcharge.csh.umn.edu/shiatsu

https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/treatment/complementary-alternative-therapies/individual-therapies/shiatsu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور