نکات سریع خود مراقبتی برای کمک به حفظ سلامت ذهن

تا چندین دهه، تمرکز خود مراقبتی بر حفظ سلامت فیزیکی بود. ولی در سال های اخیر، به مساله حفظ سلامت ذهن نیز اهمیت زیادی داده می‌شود. مواردی از قبیل رعایت بهداشت، تغذیه و غیره به عنوان نکات مهم در خود مراقبتی فیزیکی در نظر گرفته می شوند. همچنین انجام مراقبت های پیشگیرانه و توانایی مدیریت […]

فهرست مطالب

تا چندین دهه، تمرکز خود مراقبتی بر حفظ سلامت فیزیکی بود. ولی در سال های اخیر، به مساله حفظ سلامت ذهن نیز اهمیت زیادی داده می‌شود. مواردی از قبیل رعایت بهداشت، تغذیه و غیره به عنوان نکات مهم در خود مراقبتی فیزیکی در نظر گرفته می شوند. همچنین انجام مراقبت های پیشگیرانه و توانایی مدیریت بیماری های حاد یا مزمن، به عنوان شاخص های کلیدی سلامتی شناخته می شود.

با گذشت زمان، این تعریف از خود مراقبتی کاملاً تغییر کرده است. متخصصان توصیه می کنند که باید، در کنار خود مراقبتی فیزیکی، زمانی را برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود اختصاص دهید. در کنار سایر موارد، ماساژ درمانی و مراجعه به مراکز ماساژ نیز به عنوان یکی از راهکارهای حفظ سلامت جسم و روان معرفی شده است. در ادامه به نکاتی پرداخته می‌شود که هم به مراقبت از جسم و هم به مراقبت از ذهن و روان شما کمک می کنند.

اهمیت حفظ سلامت ذهن و خود مراقبتی

اهمیت حفظ سلامت ذهن و خود مراقبتی

 

یک روتین صبحگاهی ساده برای خود در نظر بگیرید

نباید فکر کنید که برای داشتن یک روتین صبحگاهی، یک ساعت زودتر از خواب باید بیدار شوید. شما به سادگی می‌توانید پس از بیدار شدن از خواب، روی لبه تخت خود بنشینید و پنج نفس عمیق بکشید. همینطور می توانید قبل از مسواک زدن یا دوش گرفتن، چند تمرین کششی ساده و نشسته انجام دهید. اینکار نیز به ارتقای سلامت ذهن شما کمک می کند.

فهرست «کارهای برای انجام» را فراموش کنید و به جای آن فهرست «کارهای انجام شده» تهیه کنید

اگر احساس ضعف می‌کنید، ایجاد یک «فهرست از کارهای انجام شده» به شما کمک می کند که همه کارهایی را که در یک روز یا یک هفته انجام داده ‌اید، به خاطر آورده و بابت انجام آنها خوشحال باشید. باید هر کار کوچکی که انجام داده اید را به لیست اضافه کنید. اگر در ابتدا، این کار برایتان دشوار بود، به خود فشار نیاورید و فقط موارد مهم را لیست کنید. با این حال، انجام این کار به شما یادآوری می کند که آدم کارآمد و به اندازه کافی خوب هستید. تهیه فهرست کارهای انجام شده، به آرامش و سلامت ذهن شما کمک زیادی می کند.

لیست کارهای انجام شده

لیست کارهای انجام شده

 

یک لیست از «زمان های عدم فعالیت یا استراحت» تهیه کنید

برای برخی افراد، اوقات فراغت اهمیت زیادی دارد. بهتر است زمان های فراغت و کارهایی که قرار است در این اوقات انجام دهید را در برنامه خود یادداشت کنید. برای استفاده بهینه از زمان استراحتی که در برنامه خود قرار می‌دهید، کارهای مربوط به اوقات فراغت خود را لیست کنید.

حتما بخوانید
درمان سریع گرفتگی بینی با ماساژ

فهرستی از فعالیت هایی که از آنها لذت می برید را تهیه کنید. کتاب ‌هایی که می ‌خواهید بخوانید، دستور پخت ‌هایی که می‌ خواهید امتحان کنید یا پادکست‌ هایی که می ‌خواهید گوش دهید؛ همگی می ‌توانند بخشی از این فهرست باشند. با اینکار، خیالتان از بابت کارهایتان آسوده است و دغدغه ذهنی شما کاهش می یابد. بنابراین، اینکار موجب حفظ سلامت ذهن شما خواهد شد. اگر می خواهید در حیاط خانه گل کاری کنید، این مورد را هم به لیست خود اضافه کنید. این فهرست به شما کمک میکند که از زمان آزاد خود حداکثر استفاده را ببرید.

راهکارهای ارتقای خود مراقبتی

راهکارهای ارتقای خود مراقبتی

دوش بگیرید

دوش گرفتن با آب گرم و یا استفاده از وان و رایحه های معطر نظیر لاوندر، رزماری، یاسمن یا صابون ‌ها و شامپوهای معطر، حس آرامش را به شما هدیه کرده و به عنوان یکی دیگر از شیوه های خود مراقبتی و افزایش آرامش شناخته می شود. دوش آب گرم شما را از استرس و فشار روزمره رها می ‌کند. حس دل پذیر جاری شدن آب گرم روی بدن، موجب آرامش عضلات، حفظ سلامت ذهن و جسم می شود. بنابراین، دوش گرفتن با آب گرم این فرصت را به شما می ‌دهد که از استرس های روزمره دور شوید، بدن و ذهنتان را آرام کنید و به نیازهای روحی و جسمی خود پاسخ مناسب بدهید.

به دل طبیعت بروید

رفتن به طبیعت می ‌تواند باعث افزایش نشاط، آرامش، سکون و شادی شما شود. این تجربه می ‌تواند به صورت پیاده ‌روی در جنگل، صعود به قله ‌های کوهستانی، مشاهده مناظر زیبا، گوش دادن به آواز پرندگان، لذت بردن از آسمان آبی و صاف، تماشای آبشارها و رودخانه‌ ها، لمس خاک و درختان، مدیتیشن و تفکر در آرامش، تماشای طلوع و غروب خورشید و استراحت در کنار آتش در میانه روز باشد. همه این موارد، موجب مراقبت از سلامت روان و ارتقای سلامت ذهن شما می شود.

رفتن به طبیعت برای آرامش ذهن

رفتن به طبیعت برای آرامش ذهن

پاهای خود را فراموش نکنید

ماساژ پا و قرار دادن پاها در آب، یکی دیگر از روش های رسیدن به آرامش و حفظ سلامت جسم و ذهن است. ماساژ پا با تمرکز بر نقاط مختلف پا، موجب کاهش تنش ‌ها و خستگی ‌های عضلانی می شود و احساسی عمیق و سرشار از آرامش را برایتان به ارمغان می ‌آورد. این فرآیند، به حفظ سلامت ذهن شما نیز کمک می کند. ماساژ پا، با اعمال فشار و حرکات ظریف بر روی پاها، موجب خون رسانی بهتر، کاهش التهابات و تسکین دردها می شود.

حتما بخوانید
آموزش خودمراقبتی به كودكان و بزرگسالان

علاوه براین، قرار دادن پا در آب یکی از شیوه های خود مراقبتی برای ایجاد آرامش است. آب گرم می ‌تواند عضلات شما را آرام کرده و خستگی را کاهش دهد، در حالی که آب سرد به کاهش تورم و التهاب در پاها کمک می ‌کند.

تهیه فهرستی از کارهایی که شما را شاد می کند

تهیه لیست کارهایی که موجب شادی شما می ‌شود، یک کار خلاقانه است که به افزایش شادابی و حفظ سلامت ذهن شما کمک می کند. با اینکار، شما می‌ توانید با خواسته ‌ها، علایق و تمایلات خود بیشتر آشنا شده و به دنبال فعالیت‌ هایی باشید که شما را شاد و خوشحال می‌ کنند.

این لیست می تواند شامل مواردی از قبیل گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، تماشای فیلم، قدم زدن در طبیعت، بازی کردن با حیوانات خانگی، تماشای غروب آفتاب، وقت گذراندن با دوستان، مسافرت به مکان ‌های جدید، مشارکت در فعالیت‌ های ورزشی، آشپزی، رفتن به کنسرت، تماشای فیلم کمدی و خنده دار، انجام تفریحات آبی و شنا، تماشای مسابقات ورزشی، اجرای تکنیک های خود مراقبتی نظیر یوگا، بازی کردن با کودکان و غیره باشد.

این لیست به شما کمک می کند که با انجام یکی از این فعالیت‌ ها، لحظات شادی را تجربه کنید و به زندگیتان رنگ و لطافت بیشتری ببخشید. این کار نیز به ارتقای سلامت ذهن شما کمک می کند.

انجام فعالیت های لذت بخش و گوش دادن به موسیقی

انجام فعالیت های لذت بخش و گوش دادن به موسیقی

رژیم غذایی سالم داشته باشید

رعایت رژیم غذایی سالم، یکی از راهکارهای خود مراقبتی است. اینکار به داشتن یک رویکرد جامع برای بهبود سلامتی و رشد بهینه کمک می کند. یک رژیم غذایی مناسب می تواند شامل مواد غذایی سرشار از مواد مغذی از جمله میوه ‌ها، سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین‌ های سالم مانند ماهی، گوشت سفید و تخم مرغ، لبنیات کم چرب، مغزها و دانه ‌ها، و روغن ‌های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو باشد.

خود مراقبتی شامل انجام فعالیت بدنی منظم، خواب کافی، کاهش استرس، انجام یوگا و مدیتیشن، مدیریت وزن، مصرف آب به میزان کافی و کنترل مصرف قند و نمک است. با رعایت رژیم غذایی سالم در کنار استفاده از تکنیک های خود مراقبتی می توانید به حفظ سلامت ذهن خود کمک کرده و زندگی سالم، پر انرژی و شادی را تجربه کنید.

حتما بخوانید
کلمه ماساژ به انگلیسی + تلفظ

استفاده از رژیم غذایی سالم برای سلامت جسم

استفاده از رژیم غذایی سالم برای سلامت جسم

استفاده از تمرینات ورزشی و تکنیک های ماساژ، برای حفظ سلامت ذهن و جسم

استفاده از ماساژ درمانی می ‌تواند به حفظ سلامت روانی و جسمی شما کمک کند. ماساژ درمانی فرایندی است که در آن، فشار و حرکات خاص بر روی بافت ‌های عضلانی انجام می شود. اینکار با رفع تنش ها، موجب تسکین و آرامش بدن و ذهن می شود. ماساژ می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب شما کمک کند و فرصتی را برای آرامش و رهایی از انرژی ها و افکار منفی فراهم کند. بنابراین، ماساژ درمانی نیز می تواند به حفظ و ارتقای سلامت ذهن شما کمک کند.

همچنین، ماساژ درمانی می ‌تواند موجب بهبود خواب، افزایش انعطاف پذیری و ارتقای عملکرد عضلات شود. ماساژ بدن، باعث افزایش جریان خون و کاهش درد و التهاب می ‌شود. به طور کلی، استفاده منظم از ماساژ درمانی به حفظ تعادل و هماهنگی بین ذهن و جسم کمک کرده و موجب بهبود کیفیت زندگی می شود.

راهکارهای حفظ سلامت جسمی و روانی

راهکارهای حفظ سلامت جسمی و روانی

 

کلام آخر

حفظ سلامت ذهن و جسم، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. می ‌توان با ترکیب تکنیک های خود مراقبتی و ماساژ درمانی، به ارتقای جنبه های جسمی و ذهنی سلامت خود کمک کرد. خود مراقبتی شامل فعالیت ‌هایی مانند ورزش منظم، خواب کافی، مدیریت استرس، تغذیه سالم و مراقبت از پوست و مو است. این عملکردها می ‌توانند به حفظ تعادل روانی و فیزیکی شما کمک کنند و موجب بهبود کیفیت زندگی شما شوند. ماساژ درمانی نیز به رفع تنش ‌ها، کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب، بهبود عملکرد عضلات و کاهش درد و التهاب کمک می کند. ترکیب این دو فاکتور، موجب افزایش سلامت جسمانی و ذهنی و بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت مندی خواهد شد.

همینطور نوع و چگونگی ارتباط ما با افراد دیگر از جمله دوستان و پارتنر از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا اگر با افراد اشتباهی معاشرت کنیم ممکن است به خودمان آسیب های جدی بزنیم و از لحاظ سلامت ذهن به مشکل بخوریم، پس باید دقت کافی را در انتخاب آنها بکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور