ماساژ ماهور بهبود علایم آسم

راحت تر نفس بکشید: تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم

 ماساژ درمانی، یکی از راهکارهای موثر برای کمک به مدیریت علائم آسم است. احتمالاً شما به عنوان روان درمانگر، با مشتریانی مواجه شده اید که برای رفع سفتی مزمن عضلانی، استرس مداوم، درد آزار دهنده یا ناتوان کننده به شما مراجعه می کنند. آیا درباره تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم چیزی شنیده اید؟ تاثیر […]

فهرست مطالب

 ماساژ درمانی، یکی از راهکارهای موثر برای کمک به مدیریت علائم آسم است. احتمالاً شما به عنوان روان درمانگر، با مشتریانی مواجه شده اید که برای رفع سفتی مزمن عضلانی، استرس مداوم، درد آزار دهنده یا ناتوان کننده به شما مراجعه می کنند. آیا درباره تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم چیزی شنیده اید؟

تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم

مطالعات زیادی درباره تاثیر ماساژ درمانی بر تسکین علائم آسم انجام شده است. ولی هنوز افراد زیادی از ارتباط بین ماساژ و کاهش علائم آسم آگاهی ندارند. یکی از دلایل عدم آگاهی مردم این است که بیشتر مبتلایان به آسم، به دنبال راه های «تسکین فوری» علائم آسم از قبیل استفاده از  اسپری های دهانی مخصوص آسم هستند.

مارک فریمن، ماساژ درمانگر دارای مجوز ساکن میامی که در درمان بافت نرم برای کمک به بازیابی عملکرد اسکلتی- عضلانی و تسکین درد ناشی از چنین شرایطی- از جمله آسم- تخصص دارد، می گوید: «من به دلیل تجربه کاری، به تاثیر ماساژ درمانی بر بهبود علائم آسم واقف هستم. ماساژ می تواند به تنظیم الگوهای تنفسی کمک کرده و با ایجاد حالت آرامش، سبب شود که بیماران کمتر به داروهای استنشاقی نیاز پیدا کنند».

در این مطلب، به بررسی رابطه بین ماساژ و کاهش علائم آسم پرداخته می شود. اگر شما هم علاقمند به آگاهی بیشتر درباره این موضوع هستید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت ماساژ درمانی بر آرامش عضلات

اهمیت تشخیص صحیح علائم

تقریباً 25 میلیون آمریکایی به آسم مزمن مبتلا هستند. از این جمعیت، 8 درصد بزرگسال (18 سال به بالا) و 7 درصد کودک (کمتر از 18 سال) هستند. امروزه به لطف مطالعات، بسیاری از جنبه های ناشناخته تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم آشکار شده است. آسم یک بیماری مزمن است که مجاری تنفسی را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. برخی محرک‌ ها این شرایط را تشدید می‌کنند.

 آسم می تواند بر اثر عفونت ویروسی، شرایط آب و هوایی، استرس یا اضطراب و آلرژن هایی مانند گرد و غبار، مواد شیمیایی، دود، حیوانات خانگی و غیره ایجاد شود. بر اساس نظر انجمن ریه آمریکا، با اینکه هیچ درمان قطعی برای آسم وجود ندارد، می ‌توان این بیماری را برای داشتن یک زندگی عادی و سالم، مدیریت کرد.

استفاده از تکنیک های ماساژ مناسب و تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم

۲ مقاله ۲۷ ماساژ ماهور

نانسی راجرز، ماساژدرمانگر شاغل در کلینیک مایو می گوید: برای ایجاد برنامه عملیاتی ارتقای اثرات ماساژ بر بهبود علائم آسم، ابتدا باید ماساژ درمانگر، روی ملایم ترین و آرامش بخش ترین تکنیک ها تمرکز کند. باید درمانگری که با بیمار مبتلا به آسم کار می کند، بداند آخرین چیزی که این فرد به آن نیاز دارد، ماساژ بافت عمیق است.

حتما بخوانید
انواع ماساژ برای دیسک کمر

ماساژ و آسم

راجرز می‌گوید: «بهترین تکنیک ها برای چنین افرادی، تکنیک های توام با فشار کمتر است؛ تا ماهیچه ‌های آنها شل و ریلکس شود. با اینکار، استرس فیزیکی و عاطفی بیماران کاهش می یابد».

فریمن برای افزایش اثربخشی تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم در زمان کار با مشتریان مبتلا به آسم، از تماس آرام بخش و حمایتی استفاده می کند. تکنیک ‌های فریمن، شامل ماساژ درمانی عصبی عضلانی، رهاسازی ملایم میوفاشیال و ماساژ های ملایم و حمایتی می باشد.

راجرز با توجه به تاثیر ماساژ درمانی بر بهبود علائم آسم، بر این عقیده است که نباید برای این بیماران، از ماساژ بافت عضلانی عمیق استفاده شود. او در زمان کار با این بیماران، از حرکت چرخشی انگشتان شست و سبابه خود استفاده کرده و مستقیماً با سیستم عصبی خود مختار و فاسیای سطحی کار می کند.

در مطالعات مختلف، به بررسی تاثیر بوون تراپی (تکنیکی برای تسکین درد مشتمل بر کشش ملایم فاسیا) بر بهبود آسم اشاره شده است. به عنوان مثال، در یک مطالعه سال 2020 با تاکید بر اهمیت تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم،گزارش شد که بوون تراپی باعث کاهش کوتاه مدت درد می شود.

 بر اساس نتایج این مطالعه، مکانیسم‌ عمل بوون تراپی نامشخص است، اما ممکن است شامل تحریک سمپاتیک باشد. در مطالعه بالینی دیگری، به بررسی اثر بخشی بوون تراپی بر مدیریت درد در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا پرداخته شد.

تسکین علائم آسم با ماساژ

مطالعات مرتبط با بررسی اثرات شگفت انگیز ماساژ در کنترل علائم آسم

در مطالعات دیگری، به بررسی تاثیر ماساژ درمانی بر بهبود علائم آسم در کودکان و بزرگسال پرداخته شد. در یکی از مطالعات متمرکز بر بزرگسالان مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه مشتمل بر آسم، با محوریت بررسی تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم، به بررسی هم افزایی ماساژ عصبی – عضلانی با مداخلات پزشکی و بهبود عملکرد ریوی، قدرت عضلات تنفسی و کیفیت زندگی پرداخته شد.

شرکت کنندگان در این مطالعه، در محدوده سنی 57 تا 74 سال قرار داشتند و برای هر کدام، یک برنامه ماساژ هفتگی به مدت 24 هفته متوالی در نظر گرفته شد. در پایان، مواردی مانند بهبود مشکلات تنفسی، وضعیت فیزیولوژیکی (بر اساس تست عملکرد ریوی و حجم هوای موجود در قفسه سینه) و بهبود کیفیت زندگی گزارش شد.

حتما بخوانید
اثرات اعجاب آمیز ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو در بهبود وضعیت بیماران

فریمن، که به طور تجربی از تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم آگاه است، می‌گوید: «ماساژ درمانی، با گذشت زمان می ‌تواند به باز کردن عضلات درگیر در مکانیسم تنفسی کمک کرده و تنگی نفس افراد مبتلا به آسم هنگام نفس کشیدن را کاهش دهد.

ریزوتو، ماساژ درمانگر، پیشنهاد می‌ کند که نباید بزرگسالان از تاثیر ماساژ درمانی بر بهبود علائم آسم و بهبود عملکرد تنفسی خود غافل شوند. اکثر مردم آسم را با ماساژ درمانی قابل درمان نمی دانند، بنابراین برای درمان آسم خود وقت ماساژ درمانی رزرو نمی کنند. او می گوید: «اگر کسی با درد بالای کمر، گردن یا درد قفسه سینه ناشی از سرفه نزد من بیاید. من برای کنترل و مدیریت علائم او از ماساژ درمانی استفاده می کنم».

ماساژ درمانگر می تواند با ماساژ، عوارض جانبی ناخواسته آسم را تحت کنترل در آورده و تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم را بیشتر نمایان کند. چرا که ماساژ، موجب ریلکسی عضلات و سیستم عصبی و کنترل علائم آسم می شود.

تکنیک های کنترل تنگی نفس

مطالعات مرتبط با بررسی اثرات ماساژ در کنترل علائم آسم کودکان

تعداد مطالعات بررسی تأثیر ماساژ بر بهبود علائم کودکان بیشتر است. به عنوان مثال، در یک متا آنالیز مربوط به سال 2017 که در آن به بررسی اثرات ماساژ بر کنترل علائم آسم پرداخته شده، این نتیجه به دست آمد که درمان رایج آسم به همراه ماساژ درمانی موثرتر از درمان آسم صرفاً با کمک داروهای رایج است. بدین ترتیب، تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم کودکان به اثبات رسید.

در یک مطالعه دیگر، 44 کودک (5 تا 14 ساله) مبتلا به آسم کودکان، به طور تصادفی بودند به دو گروه تقسیم شدند. به افراد یک گروه، داروی مخصوص درمان آسم داده شد و والدین کودکان گروه دیگر، علاوه بر این داروها، هر شب قبل از خواب کودکان را به مدت 20 دقیقه ماساژ می دادند.

یافته های مطالعه، حاکی از کاهش «آماری معنی دار» علائم آسم در کودکان گروه دریافت کننده ماساژ بود. بدین ترتیب، مجدداً تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم به اثبات رسید. محققان با این مشاهدات، به این نتیجه رسیدند که ماساژ می ‌تواند موجب بهبود عملکرد مجاری تنفسی و کاهش حساسیت آن و کنترل علائم آسم شود.

حتما بخوانید
ماساژ فول بادی چیست؟

ماساژ درمانی و کنترل علائم آسم در کودکان

مطالعه سوم، نتایج قابل توجهی در مورد تأثیر ماساژ درمانی بر عملکرد ریوی کودکان مبتلا به آسم ارائه کرد. در این مطالعه، 60 کودک مبتلا به آسم به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه، درمان استاندارد آسم و یک ماساژ 20 دقیقه ای توسط والدین قبل از خواب را به مدت پنج هفته دریافت کردند. گروه کنترل فقط درمان استاندارد آسم را دریافت کردند.

نتایج این مطالعه نیز تایید کننده تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم بود.درکودکانی که ماساژ دریافت کرده بودند، حجم جریان بازدمی بافشار در یک ثانیه (که یک معیار کلیدی برای افراد مبتلا به آسم است) به میزان زیادی بهبود یافت.

تاثیر ماساژ در کاهش علائم آسم و اضطراب

در حالی که آسم به عنوان یک بیماری فیزیولوژیکی توام با اسپاسم در برونش ریه ها تعریف می شود، احتمالاً افراد مبتلا به این بیماری مزمن به شما خواهند گفت که این بیماری، بر سلامت روان آنها نیز تاثیر گذاشته است. راجرز که بر اساس تجربه، به خوبی می داند که تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم تا چه حد زیاد است،می گوید یکی از نشانگان مشترک در بین افرادی که دچار حمله آسم می شوند، استرس و اضطراب است. راجرز می‌گوید اضطراب احتمال بروز یک حمله دیگر را افزایش می‌دهد. وی می گوید: «ماساژ می تواند با ایجاد آرامش در فرد و آرام سازی عضلات، به شکستن این چرخه کمک کند».

ماساژ و کاهش علائم اضطراب

فریمن می گوید: «ماساژ درمانی بدن را به حالت آرام‌ تری می ‌رساند و تنفس کارآمدتر می‌ شود؛ به همین دلیل، مقدار مناسبی مونوکسید کربن از طریق بازدم دفع شده و مقدار مناسبی اکسیژن وارد بدن می شود».  

با گذشت زمان و با انجام مطالعات بیشتر، ممکن است تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم به یک ابزار ارزشمند و پذیرفته شده جهانی در برنامه اقدام آسم تبدیل شود. حتی ممکن است در تحقیقات بعدی، برنامه زمانی خاصی برای دریافت خدمات ماساژ در کنار داروهای رایج پیشنهاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور