ماساژ پس از عمل زانو و مفاصل

اثرات اعجاب آمیز ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو در بهبود وضعیت بیماران

ماساژ می تواند در روند بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل نقش مهمی داشته باشد. جراحی تعویض مفصل ران و زانو به افرادی که عملکرد مفاصل آنها به دلیل سن، بیماری، فعالیت یا آسیب کاهش یافته، کمک می کند که به زندگی عادی بازگردند. بنابراین تعجبی ندارد که محبوبیت این روش روز به روز در […]

فهرست مطالب

ماساژ می تواند در روند بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل نقش مهمی داشته باشد. جراحی تعویض مفصل ران و زانو به افرادی که عملکرد مفاصل آنها به دلیل سن، بیماری، فعالیت یا آسیب کاهش یافته، کمک می کند که به زندگی عادی بازگردند. بنابراین تعجبی ندارد که محبوبیت این روش روز به روز در حال افزایش است.   

ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو

یکی از شیوه های توانبخشی بعد از این عمل، ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو است.در یک مطالعه مربوط به سال 2019 که در مجله روماتولوژی منتشر شده، پیش ‌بینی شد که تعداد کل جراحی ‌های تعویض زانو در ایالات متحده، از حدود 1 میلیون در سال 2020 به بیش از 1.9 میلیون در سال 2030 خواهد رسید. انتظار می ‌رفت که تعداد کل عمل های تعویض مفصل ران از حدود نیم میلیون به 850000 عدد در همان دوره افزایش یابد.

روش‌های آرتروپلاستی می‌ توانند مزایای طولانی‌ مدت زیادی برای بیماران داشته باشند، اما دوره بهبودی این بیماری، طولانی و دشوار است. ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصلمی تواند نقش مهمی در روند بهبودی بیماران داشته باشد.

نقش ماساژ درمانگر در زمان ارائه خدمات ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو

ماساژ پس از جراحی به بافت ها کمک می کند که به عملکرد طبیعی خود بازگردند. علاوه بر این، ماساژ تخلیه لنفاتیک در کاهش درد و تورم مفید است و در بسیاری از موارد باید به عنوان بخش اصلی پروتکل درمانی پس از جراحی مد نظر قرار گیرد. در سال 2020، در یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات توانبخشی نشان داده شد که ماساژ تخلیه لنفاتیک، در ترکیب با علم شناخت عضلات (کینزیوتیپینگ) می تواند در برابر درد و ورم پس از جراحی تعویض کامل زانو موثر باشد.

نقش ماساژدرمانگر در بهبود وضعیت بیمار

همچنین ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو می تواند سایر مشکلات رایج پس از جراحی مانند ایجاد بافت اسکار را برطرف کند. چامنس، ماسور حرفه ای می ‌گوید: «می توان با ماساژ درمانی و رهاسازی عضلات درگیر اسپاسم، امکان کشش کامل و بازیابی حداکثر قدرت انقباض را برای ماهیچه ها فراهم کرد.

جراحی های تعویض مفصل به طور اجتناب ناپذیری آسیب زا هستند و گاهی اوقات شامل بریدگی استخوان ها، ماهیچه ها و تاندون ها و همچنین دررفتگی مفصل می باشند. همچنین پیوند خوردن مفصل جدید با بدن بیمار نیز زمان بَر است. بنابراین، ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو با چالش های منحصر به فردی همراه است

حتما بخوانید
از فواید ماساژ مفاصل چه می دانید؟

اولین مسئولیت ماساژدرمانگران این است که با تیم مراقبت بیمار، از فیزیوتراپ گرفته تا ارتوپد هماهنگ شود. برای مثال، ممکن است جراح ارتوپد دستورالعمل ‌های خاصی در مورد زمان شروع ماساژ ناحیه آسیب‌ دیده یا محدوده حرکتی مناسب برای مفصل آسیب ‌دیده داشته باشد.

زانوی بیشتر بیمارانی که جراحی کرده اند، متورم است و دامنه حرکتی زانوی آنها محدود است. وظیفه ماساژ درمانگران در زمان ارائه خدمات ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل، بازگرداندن تدریجی بیمار به زندگی عادی است.

تکنیک های اصولی ماساژ

عمل تعویض مفصل به عنوان یک مداخله دارای ارزش و ریسک بالا

آرتروز و بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، جزء شایع ترین آسیب هایی هستند که منجر به جراحی تعویض مفصل می شوند. یکی از مشخصات استئوآرتریت، که اغلب با افزایش سن ایجاد می شود، فرسودگی تدریجی غضروف است. شرایط التهابی آرتریت با التهاب بافت اطراف مفصل موجب می شود که بیماران درد، سفتی و تورم را تجربه کنند. به همین دلیل، ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو برای آنها کمک کننده است.

بسیاری از افرادی که با استئوآرتریت یا آرتریت التهابی دست و پنجه نرم می کنند، قبل از جراحی و برای تسکین به ماساژ درمانی روی می آورند. این بدان معناست که این افراد، از قبل با ماساژ درمانی آشنا هستند.

در این موارد، ماساژ درمانگر می تواند قبل از جراحی، با مداخلاتی مانند ماساژ نرم کردن بافت و رهاسازی میوفاشیال و همچنین غربالگری و بررسی مشکلات مربوط به عضله و بافت (مانند یکسان نبودن طول پاها) با تیم پزشکی همکاری کند. این همکاری، پس از جراحی با ارائه خدماتی همچون ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو ادامه می یابد.

اهمیت ماساژ درمانی در بهبود عملکرد عضلات و رفع اسکار

نقش ماساژ درمانگر پس از جراحی تعویض مفصل

پس از جراحی باید ماساژدرمانگران در مورد زمان شروع ماساژ نقاط نزدیک به مفصل آسیب‌دیده، از تیم ‌های ارتوپدی یا فیزیوتراپی مشورت بگیرند. معمولاً باید مداخلات ماساژدرمانی، حدود شش هفته پس از جراحی آغاز شوند. قبل از این زمان، بهتر است ماساژ درمانی، در نقاطی دور از منطقه جراحی انجام شود. ماساژ تخلیه لنفاوی، در محل دور از ناحیه آسیب دیده می تواند بلافاصله پس از جراحی مفید باشد.

حتما بخوانید
از تاثیر ماساژ بر بهبود درد گردن چه می دانید؟

پس از گذشت شش هفته، باید ماساژدرمانگر قبل از آغاز جلسات ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو، از نوع جراحی انجام شده روی بیمار آگاهی داشته باشد. زیرا جراحی تعویض مفصل ران دارای انواع مختلفی است. برای مثال، در همی آرتروپلاستی یا بازسازی مفاصل، سر استخوان ران مصنوعی در کاسه مفصل طبیعی بیمار قرار داده می شود.

در مورد برخی از بیماران، عمل تعویض کامل مفصل ران انجام می شود؛ یعنی کاسه مفصل بیمار نیز تعویض می شود. بین تعویض مفصل ران قدامی و خلفی تفاوت های زیادی وجود دارد. جراحی های انجام شده با روش خلفی، به زمان توانبخشی بسیار طولانی نیاز دارند و باید برای آنها، اقدامات احتیاطی بعد از عمل بیشتری در نظر گرفته شود. بنابراین، زمان آغاز جلسات ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو در هر عمل متفاوت است.

پس از جراحی تعویض لگن خلفی، بیماران محدودیت های دامنه حرکتی دارند و نباید زانوی خود را بیش از 90 درجه خم کنند و نباید پاهای خود را روی هم بگذارند. باید ماساژدرمانگران این محدودیت ها را درک کرده و از دستورات پزشک پیروی کنند.

هماهنگی برنامه فیزیوتراپی و ماساژ درمانی

ضرورت هماهنگی ماساژ درمانگر با تیم پزشکی

باید تکنیک های مورد استفاده در ماساژدرمانی، با محدودیت های بیمار پس از جراحی سازگار باشد. مثلاً ممکن است استفاده از بالشتک در زمان ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو، به زانوی آسیب دیده فشار وارد کند یا کوتاهی میز برای بیمار دردناک یا ناخوشایند باشد.

ممکن است بنا به توصیه پزشک، قرارگیری بیمارانی که عمل تعویض مفصل ران خلفی انجام داده اند، در وضعیت خوابیده به پهلو مجاز نباشد. زیرا پاهای آنها نباید با یکدیگر تماس داشته یا به فرم ضربدری قرار بگیرد.

با اتخاذ تدابیر احتیاطی مناسب، ماساژ می تواند به بخش ارزشمندی از روند بهبودی تبدیل شود. ماساژدرمانگران می توانند پس از سپری شدن دوره ریکاوری، با تنظیم جلسات ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو و تکنیک هایی مانند تخلیه لنفاوی یا ماساژ بافت نرم، به بهبود وضعیت بیمار کمک کنند.

هماهنگی تیم پزشکی با ماساژ درمانگر

حتما بخوانید
انواع ماساژ برای دیسک کمر

روند توانبخشی بیماران ماه ها طول می کشد و باید ماسورها همواره از وضعیت بیمار آگاه باشند. مثلاً باید حین ماساژ، به پای سالم بیمار نیز توجه کنند و در صورت مشاهده هر مورد غیرطبیعی در عضلات آسیب ‌دیده، مراتب را به پزشک گزارش دهند. یکی از مشکلات معمول، اختلال عملکرد ماهیچه سرینی بزرگ است. در صورتی که ماسور، حین ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصلمتوجه چنین چیزی شود، باید مراتب را به فیزیوتراپیست اعلام کند تا برنامه توانبخشی بیمار بر اساس این مشکل تنظیم شود.

چنین بیمارانی، دچار آسیب جراحی هستند و ممکن است تا زمان پیوند خوردن مفاصل مصنوعی با بدن، به مراقبت های خاصی نیاز داشته باشند. بنابراین، با توجه به تأثیر بالقوه ماساژ بر بهبود بیماران، همکاری بین ماسور و بیمار در طی جلسات ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو اهمیت زیادی دارد.

ماساژ بافت نرم و عضلات

نکاتی برای هماهنگی تیم های مراقبت

یکی از مهم ترین و مفیدترین جنبه های ماساژ پس از جراحی، هماهنگی ماساژدرمانگر با سایر اعضای تیم مراقبت از بیمار است. این هماهنگی، برای ماساژدرمانی‌ هایی که در یک محیط یکپارچه درمانی انجام می شود، به اندازه جستجوی پرونده الکترونیکی سلامت بیمار و دسترسی به یادداشت‌ های جلسات فیزیوتراپی ساده است.

در یک سیستم نظام سلامت یکپارچه، کلیه برنامه های ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو با سایر اقدامات توانبخشی پس از جراحی ادغام می شود. در صورت عدم وجود این هماهنگی، کار کمی پیچیده می شود.

باید پس از جراحی تعویض مفصل ران یا زانو، جلسات ماساژ درمانی همانند فیزیوتراپی به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از روند ریکاوری بیمار در نظر گرفته شود. ضرورت دارد که جزئیات تکنیک های اجرا شده بر روی بیمار و روند بهبودی، در پرونده الکترونیکی سلامت بیمار ثبت و نگهداری شود.  

باید ماساژ درمانگران، مداخلات خود را تحت نظر تیم مراقبت های پزشکی انجام دهند. بسیاری از فیزیوتراپیست ها، از همکاری با یک ماساژ درمانگر برای ارائه خدمات ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو به بیمار استقبال می کنند. آنها می دانند که بیمار، به ماساژ به عنوان یک مداخله آرامش بخش و تسهیل گر روند بهبودی نیاز دارد.  ماسورها می توانند با تداوم ارائه خدمات به چنین بیمارانی، روند بازگشت آنها به زندگی عادی را تسریع نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور