ماساژ و سلامت روان

ماساژ و کمک به سلامت روان

تأثیر عاطفی استرس، به صورت افسردگی و اضطراب ظاهر می شود. در این مقاله، پرداختن به تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان می پردازیم. ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان جنی چیک، ماساژ درمانگر دارای مجوز می گوید طی 16 سال تجربه ماساژدرمانگری، به غیر از موارد مرتبط با ماساژ، هرگز درباره […]

فهرست مطالب
فایل صوتی مقاله ماساژ و کمک به سلامت روان وبلاگ ماهور
ماساژ و روانشناسی

تأثیر عاطفی استرس، به صورت افسردگی و اضطراب ظاهر می شود. در این مقاله، پرداختن به تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان می پردازیم.

ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان

جنی چیک، ماساژ درمانگر دارای مجوز می گوید طی 16 سال تجربه ماساژدرمانگری، به غیر از موارد مرتبط با ماساژ، هرگز درباره مسائل سلامت روانی یا عاطفی با مشتریان خود صحبت نکرده است. وی می‌گوید: «ممکن است بیماران فقط درباره داروهای مصرفی خود با من صحبت کرده باشند».

ایریزاری،  ماساژ درمانگر دارای مجوز مستقر در نیویورک نیز عقیده مشابهی دارد. او می‌گوید: «وقتی از مشتریان می ‌پرسم چه چیزی سبب علاقه آنها به ماساژدرمانی شده، آنها درباره اثرات آرام سازی ماساژدرمانی و اثرات آن بر بدن و آرامش ذهن خود صحبت می کنند و از تاثیرات ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان تا حدودی آگاه هستند».

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اضطراب را بعنوان شایعترین بیماری روانی این کشور و افسردگی را به ‌عنوان علت اصلی ناتوانی افراد ۱۵ تا ۴۱ ساله معرفی کرده است. این آمار، بسیار هشدار دهنده است و باید از روش های درمانی به غیر از دارودرمانی برای کمک به رفع این مشکلات استفاده شود.

                                                               ماساژ و رفع استرس

برخی از افرادی که به دنبال ماساژدرمانیهستند، با مشکلاتی در زمینه سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند. بر اساس گزارش پژوهشی انجمن ماساژدرمانی آمریکا در سال 2021، 27 درصد از افرادی که در 12 ماه گذشته برای دریافت ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان به مراکز معتبر مراجعه کرده اند، این کار را برای آرامش و کاهش استرس انجام داده اند. ماساژ درمانی دارای پتانسیل زیادی برای تسکین تنش و دردهای مزمن (دو مورد از تظاهرات اصلی استرس و اضطراب) است.

ماساژدرمانی، جذب یک نیروی شفابخش نامرئی

چیک می‌گوید پس از گذشت حدود پنج سال تجربه ماساژدرمانی، متوجه وجود الگوی خاصی در مراجعین خود شده است. برخی از الگوها دارای ماهیت فیزیولوژیکی بودند و برخی دیگر رفتاری یا کلامی بودند.

چیک، پس از سالها تجربه، متوجه وجود درجاتی از افسردگی در مراجعینی شده که به مدت بیش از چند سال درد مزمنی را متحمل شده و برای دریافت ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان به او مراجعه کرده بودند. در یک مطالعه انجام شده در سال 2019 در استرالیا، مشخص شد که افراد مبتلا به به دردهای مزمن، مجموعه‌ ای از علائم اختلال عاطفی از جمله افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند.

حتما بخوانید
اثرات اعجاب آمیز ماساژ بعد از جراحی تعویض مفصل ران و زانو در بهبود وضعیت بیماران

نیروی شفابخش ماساژ

آیریزاری به تغییرات الگوی صحبت مراجعان خود، به عنوان نشانه های احتمالی اضطراب یا افسردگی اشاره می کند. او می‌گوید: «ممکن است در ابتدا آنها خیلی پرحرف باشند و سپس در جلسات بعدی در سکوت فرو روند یا ممکن است یک مشتری معمولی پرحرف به طور غیرعادی ساکت شود».

مگان فورتوناتو، ماساژدرمانگر دارای مجوز، در مطب خود در نیویورک سیتی، در مواجهه با مشتریان زیادی که قبل و بعد از زایمان برای ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان به او مراجعه کرده بودند، متوجه شد که مراقبت از زنان باردار و نومادران، برای جلوگیری از افسردگی و اضطراب ضروری است. فورتوناتو می‌گوید: «بسیاری از مادران، با نزدیک شدن به موعد زایمان، مضطرب می‌شوند و بسیاری از نومادران نیز افسردگی و اضطراب را تجربه می‌ کنند».

ماساژ ذهنی، به عنوان نوعی از ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان

در طرح بررسی اثر ماساژ درمانی بر سلامت روان، توانایی ارزیابی سلامت روانی مراجعان به اندازه پتانسیل تقویت سلامت روانی آنها اهمیت دارد. هر ساله تحقیقات جدیدی انجام می شود که در آنها به بررسی مواردی از قبیل رابطه بین ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان و دردهای مزمن، خواب و استرس و سلامت روان پرداخته می شود. پام فیچ می گوید: «من فیزیولوژیست نیستم، اما بر اساس دانش و تجربه خود می گویم آنچه در ماساژ درمانی اتفاق می افتد، این است که ما با ماساژدرمانی موجب کاهش درگیر شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک می شویم. ماساژدرمانی می تواند با تسهیل خواب، هضم غذا، آرامش، ارتقای سلامت افراد کمک کند».  

رهایی از افکار منفی

با این حال، فیچ حتی با وجود داده های علمی رو به افزایش، معتقد است که قدرت واقعی ماساژ درمانی، در حوزه های اجتماعی شدن و اجتماع متجلی می شود. فیچ می‌گوید: «ما می‌ توانیم به میزان زیادی در مورد پاسخ‌ های فیزیولوژیکی بدن به ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان صحبت کنیم، اما صادقانه بگویم، پس از 35 سال تمرین، نظر من این است که کاری که انجام می‌دهیم برقراری ارتباط ایمن و همدلانه با انسان ها از طریق لمس آنهاست و این چیزی است که باعث می شود افراد احساس بهتری داشته باشند».

چیک با یاد آوری اولین ماساژی که در دوران دانشجویی دریافت کرده بود می گوید: «من آن روز نمی دانستم دلیل حال خوب من در زمان دریافت ماساژ چه بوده است، اما اکنون می‌دانم که احتمالاً حس خوب من ناشی از تجربه تماس ایمن، مثبت و شفابخش دستان ماساژدرمانگر با بدن من بوده است».

حتما بخوانید
انواع ماساژ برای بدن

ایریزاری در ارتباط با مشتریان جدید، رضایت آنها را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار می دهد. او در ابتدا درباره ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان با مشتریان صحبت می کند. او می‌گوید: «تا زمانی که از برقراری ارتباط قابل اعتماد و رابطه درمانی با آنها مطمئن نشوم، به میزان زیادی مراقب قرار دادن دست‌ هایم روی بدن آنها هستم. من به شدت آرام هستم. من مراقب نحوه ورودم به اتاق هستم. و مطمئن می‌شوم که آنها در تمام دوره دریافت ماساژ احساس خوبی را تجربه کنند».

ماساژدرمانی و رفع افسردگی

تکنیک ملایم و آهسته، بیشتر زمینه جلب اعتماد و رضایت  مشتریان را فراهم می آورد. چیک می‌گوید: «ترکیب ماساژ سوئدی که در درمان برخی بیماری ها کاربرد دارد به اضافه ماساژ عضلانی، یک ترکیب عالی برای مشتریانی است که نیاز دارند در کار خود تمرکز زیادی داشته باشند و در حین کار، احساس آرامش داشته باشند». وی می افزاید: « در زمانیکه مشتریان برای  ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان به من مراجعه می کنند، من کاملاً مراقبم و به اندازه کافی به دستانم لوسیون می زنم تا پوست آنها کشیده نشود و از هر دو کف دست برای اجرای ماساژ استفاده می کنم».

در سال 2020، مقاله ای در مجله علمی علوم مغز و اعصاب منتشر شده که در آن به بررسی زنان مبتلا به کمردرد مزمن پرداخته شده بود. نتایج نشان داد که پس از چند جلسه ماساژدرمانی، علائم افسردگی و تصویر ذهنی منفی آنها از بدن خود، پس از دریافت ضربه‌ و ماساژ آهسته و سطحی در امتداد پشت، گردن و اندام ‌های پشتی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. فورتوناتو می‌گوید: «اگر با فرد استرسی کار می کنید، باید در زمان ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان، از ضربه های آهسته و پیوسته استفاده کنید».

ماساژ حرفه ای

بهتر است که درمانگر با حرکات خود، به مشتری بفهماند که در مقابل ماساژهای دریافتی چه پاسخی بدهد. ایریزاری می ‌گوید: «سعی کنید پاسخی که می ‌خواهید از مشتری دریافت کنید را تجسم کنید و احساس خود را به مشتری نشان دهید. «اگر به آرامی حرکت کنید و نفس بکشید، مشتری متوجه می شود که می تواند سرعت تنفس خود را کم کند».

حتما بخوانید
فواید ماساژ بارداری و تاثیرات آن در خانم های باردار

فورتوناتو می‌گوید بسیاری از مشتریان نومادر، احتیاج به زمان و مکانی برای استراحت دارند. وی می گوید: «آنها اغلب خسته هستند، بنابراین جلسات ماساژدرمانی، واقعاً به فضایی برای استراحت و برقراری ارتباط مجدد آنها با بدن خود تبدیل می شود».

مقید بودن به حد و مرزها

بسیاری از مشتریان با ایجاد روابط عاطفی با درمانگر، حین ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان شروع به صحبت در مورد استرس ها و چالش های عاطفی زندگی خود می کنند. در چنین شرایطی، ماساژدرمانگرها عکس العمل های متفاوتی نشان می دهند و ترجیحات متفاوتی دارند، اما مهم است که همه ماساژدرمانگران از حد و مرز حرفه ای خود تجاوز نکنند. فیچ، که در دوره‌های آموزش ماساژدرمانی برای رفع افسردگی تدریس می‌کند، می ‌گوید: «بسیار مهم است که به مشتریان خود این پیام را بدهیم که ما روانشناس نیستیم».

ایریزاری می گوید: «من ترجیح می دهم، هرگز مکالمه را هدایت نکنم. اگر می خواهید مشتری بداند که شما با آنها همدلی می کنید، می توانید بدون اینکه زیاد در گفتگو درگیر شوید با او ارتباط برقرار کنید».

ایریزاری به تکنیک مکالمه معروف به “تکنیک آینه ای” معتقد است. او می‌گوید: « اگر شخصی در جلسات ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان درباره خانواده اش صحبت کرد، به سادگی بحث را به خودش برگردانید و مثلاً بگوئید: بله، مسائل خانوادگی سخت و پیچیده هستند یا می دانم منظور شما چیست، شما را درک می کنم».

ماساژ یک تکنیک رهاساز

هنگامی که مشتریان به شدت آشفته هستند، پاسخ های ایریزاری شامل کلمات مثبت است. مثلا او می‌گوید: «آری، صدایت را می‌شنوم». بسیاری از مردم فقط می‌خواهند بدانند که کسی به حرف هایشان گوش می‌دهد و همین برای آرام کردنشان کافی است.

در مواردی که ایریزاری متوجه ناراحتی غیرمعمول مشتری می شود، یک روانشناس را به او معرفی می کند. او در مطب خود کارت ویزیت درمانگران و پزشکان معتبر را نگه می دارد و در صورت نیاز آن را به مشتری می دهد.

بسیاری از مشتریان فورتوناتو، با توصیه یک درمانگر یا پزشک متخصص زنان و زایمان، قبل و بعد از زایمان به او مراجعه می کنند. او می‌گوید: «برای من باعث افتخار است که حتی برای 60 دقیقه موجب آرامش مراجعانم شوم».

شناسه محتوا
عنواناز ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان چه می دانید؟
واژگان کلیدیماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان
LSI 
تعداد کلمات1572
تعداد تصاویر7
تعداد تیترهای داخلی3
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/massage-mental-health-benefits /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور