درد مفصل فک ماساژ

آیا می توان از ماساژ برای بهبود اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) استفاده کرد؟

مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، مفصلی است که فک پایین (فک پایین) را به جمجمه شما متصل می کند. این مفصل در دو طرف سر و جلوی گوش قرار دارد و کمک می کند که بتوانید فک خود را باز و بسته کنید، صحبت کنید و غذا بخورید. با افزایش مطالعات درباره اثر بخشی ماساژ در […]

فهرست مطالب

مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، مفصلی است که فک پایین (فک پایین) را به جمجمه شما متصل می کند. این مفصل در دو طرف سر و جلوی گوش قرار دارد و کمک می کند که بتوانید فک خود را باز و بسته کنید، صحبت کنید و غذا بخورید. با افزایش مطالعات درباره اثر بخشی ماساژ در بهبود بسیاری از مشکلات جسمی و روانی، محققان مطالعاتی را درباره تاثیر ماساژ بر بهبود اختلالات مفصل گیجگاهی فکی انجام دادند.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

بر اساس گزارش مؤسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه، حدود 10 میلیون آمریکایی از اختلالات TMJ رنج می برند. این اختلالات در زنان شایع تر از مردان است. این اختلالات قابل درمان هستند، اما دلایل متفاوتی دارند. همین امر می تواند تشخیص آن را دشوار کند. در ادامه، بیشتر به اختلالات TMJ می پردازیم. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید، لطفاً با ما همراه باشید.  

علائم و نشانگان اختلالات TMJ چیست؟

علائم اختلالات TMJ به شدت و علت بیماری شما بستگی دارد. شایع ترین علامت اختلالات TMJ درد فک و عضلات اطراف آن است.

طبق تحقیقات سال 2021، سایر علائمی که معمولاً با اختلالات مفصل گیجگاهی فکی مرتبطند، عبارتند از:

  • دردی که در صورت یا گردن احساس می شود
  • سفتی عضلات فک
  • محدود شدن حرکت فک
  • قفل شدن فک
  • صدا از سایت TMJ
  • مشکلات دندانی، مانند فرسودگی دندان ها
  • وزوز گوش (زنگ در گوش)
  • سرگیجه
  • سردرد
  • جابجایی فک، تغییر نحوه قرارگیری دندان های بالا و پایین (به نام مال اکلوژن)

ممکن است این علائم فقط در یک طرف یا هر دو طرف صورت ظاهر شود.

اختلال TMJ و مشکلات ناشی از آن

این اختلالات می توانند مشکلات مختلفی را ایجاد نمایند:

  • حساسیت مفصل
  • درد صورت
  • مشکل در حرکت مفصل.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی چگونه درمان می شوند؟

از آنجا که اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می توانند دلایل مختلفی داشته باشند، راهکارهای مختلفی نیز برای درمان آن وجود دارد. پزشکان توصیه می کنند ابتدا از درمان های خانگی استفاده کنید. چرا که هنوز کارآیی بسیاری از درمان ‌های پیچیده‌ تر ثابت نشده است.

درمان های خانگی

در بسیاری از موارد، می توان علائم اختلالات TMJ را با شیوه های خود مراقبتی در خانه درمان کرد. برای کاهش علائم TMJ در خانه، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • غذاهای نرم بخورید.
  • برای کاهش تورم از یخ استفاده کنید.
  • حرکات فک را کاهش دهید.
  • از جویدن آدامس و غذاهای سفت (مانند گوشت گاو) خودداری کنید.
  • اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهید.
  • از تمرینات کششی فک برای کمک به بهبود حرکت فک استفاده کنید.
حتما بخوانید
انواع ماساژ برای دیسک کمر

تاثیر درمان های استاندارد و ماساژ درمانی بر اختلال TMJ

سایر درمان های اختلال TMJ

گاهی اوقات، ممکن است پزشک برای درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، فیزیوتراپی را توصیه کند. بسته به ناحیه درگیر درمان شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

2 مقاله 38 وبلاگ ماهور
  • گرما درمانی
  • سرما درمانی
  • طب سوزنی
  • استفاده از روش های فشاری و ماساژهای عمقی عضلانی
  • تمرینات مقاومتی
  • تمرین های کششی

چه چیزی باعث اختلالات TMJ می شود؟

در بسیاری از موارد، علت ایجاد اختلالات TMJ مشخص نیست. ممکن است ضربه به فک یا مفصل فکی، در ایجاد این اختلالات نقش داشته باشد. ممکن است موارد زیر نیز در ایجاد اختلالات TMJ نقش داشته باشند.

  • آرتروز
  • فرسایش (ساییدگی) مفصل
  • ساییدن یا فشردن معمول دندان ها
  • مشکلات ساختاری فک در بدو تولد وجود دارد
  • اختلالات رشد

ریسک فاکتورهای TMJ

عوامل خطر

برخی از ریسک فاکتورها، به عنوان عوامل بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی شناخته شده اند، ولی هنوز ثابت نشده است که این فاکتورها، علت مستقیم بروز این بیماری باشند. برخی از این موارد عبارتند از:

ماساژ درمانی برای درد TMJ

ممکن است ماساژ به افراد مبتلا به سندرم مفصل گیجگاهی فکی کمک کند. از جمله مشخصات TMJ می توان به  درد و سفتی فک، صورت و گردن اشاره کرد. در اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، مفصل گیجگاهی فکی که فک شما را به کناره جمجمه متصل می کند، تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است استفاده از ماساژ عضلات اطراف مفصل گیجگاهی فکی، درد و علائم بیماران TMJ را کاهش دهد.

مطالعات حاکی از تاثیر ماساژ بر بهبود TMJ  

تا امروز، مطالعات کمی در مورد اثربخشی ماساژ بر درمان TMJ انجام شده است. با این حال، تحقیقات موجود، حاکی از اثر بخشی ماساژ درمانی بر بهبود علائم این اختلال است. به عنوان مثال، در یک مطالعه انجام شده در سال 2003، محققان 192 بیمار TMJ را در مورد بررسی قرار دادند. برای این بیماران، از مداخلات ماساژ و داروهای مکمل استفاده شد.

در یک نظرسنجی مربوط به سال 2007 با مشارکت  126 بیمار مبتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، از ماساژ به عنوان یکی از موثرترین استراتژی های خود مراقبتی برای تسکین و کنترل درد یاد شد.

حتما بخوانید
نکاتی درباره اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی

در چندین مطالعه کوچک دیگر نیز به بررسی اثرات ماساژ بر درد TMJ پرداخته شد. به عنوان مثال، مطالعه انجام شده در سال 2009 بر روی 15 بیمار، نشان داد که ماساژ ماهیچه بالی جانبی (عضله‌ای که در باز کردن فک نقش دارد) به تسکین درد، کاهش کلیک مفاصل و افزایش باز شدن دهان کمک می ‌کند.

تاثیر ماساژ بر بهبود اختلال مفصل گیجگاهی فکی

آیا ماساژ درمانی می تواند به کنترل اختلال TMJ کمک کند؟

در حالی که ممکن است ماساژ برای افراد مبتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی مفید باشد، نمی توان هیچ نوع ماساژی را به عنوان درمان اصلی این بیماری توصیه کرد. استراتژی هایی مانند استفاده از کیسه های سرد و گرم در ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است باعث تسکین TMJ شوند. از سوی دیگر، درمان های جایگزین مانند طب سوزنی و بیوفیدبک به عنوان درمان های طبیعی TMJ امیدوار کننده هستند.

درمان محرک های رایج مانند دندان قروچه، استرس و عوامل رفتاری (مانند جویدن بیش از حد آدامس) در درمان TMJ اهمیت زیادی دارند. اگر علائم TMJ (مانند سفتی فک، درد، درد، کلیک کردن، و ترکیدن) را تجربه می ‌کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند علاوه بر تجویز درمان ‌های استاندارد TMJ و ارجاع شما به مراکز معتبر برای ماساژ درمانی یا آموزش خودماساژی، به شما برای درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی کمک کند.

مطالعه موردی: ماساژ درمانی برای اختلال عملکرد TMJ

در یک مطالعه موردی، به بررسی وضعیت یک دانشجوی مبتلا به این اختلال و تاثیر ماساژ درمانی به کاهش علائم پرداخته شد.

استفاده از تکنیک های ماساژ درمانی برای بهبود شرایط بیمار

ورونیکا سدون، ماساژ درمانگر، با مشتری خود در کلاس بالینی برگزار شده در دانشگاه مک ایوان ملاقات کرد. او می گوید: «بیمار شرایط مزمنی داشت که TMJ را به یک مشکل واقعی تبدیل کرده بود. او می‌خواست کیفیت زندگی خود را بهبود دهد». سدون امیدوار بود بتواند به این بیمار کمک کند.

بنابراین ارزیابی کاملی از او انجام داد و مناطق ماساژ موثر بر درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی را مشخص کرد. او خاطر نشان کرد: «من تحقیقات زیادی در مورد روش های درمانی بالقوه این مشکل انجام دادم. سپس چند ایده به مشتری ارائه دادم و با هم تصمیم گرفتیم یکی از این ایده‌ها را که به نظر می‌رسید می تواند کیفیت زندگی او را ظرف شش هفته بهبود دهد، پیاده سازی کنیم».

حتما بخوانید
نکات سریع خود مراقبتی برای کمک به حفظ سلامت ذهن

تکنیک های ماساژ برای بهبود TMJ

اجرای طرح درمان پیشنهادی

سدون به مدت شش هفته با مشتری کار کرد. جلسه اول به ارزیابی اختصاص داشت. در پنج جلسه 60 دقیقه ای باقیمانده، ماساژ درمانی انجام می شد و 5 دقیقه پایانی، به بحث با مشتری و دریافت بازخورد از او اختصاص یافت. سدون توضیح می‌دهد: «من برای بهبود اختلالات مفصل گیجگاهی فکی بیمار، از تکنیک ‌های ماساژ سوئدی، رهاسازی میوفاشیال، ماسل استریپینگ یا تکنیک نوازشی با دو دست تقویتی، فشرده‌ سازی‌ و تکنیک ‌های ماساژ داخل دهان استفاده کردم».

تکنیک ماساژ داخل دهانی برای بهبود نشانگان TMJ

برای تمرین در منزل، تمرینات خود مراقبتی به مشتری آموزش داده شد. همچنین یک پروتکل خودمراقبتی مشتمل بر تمرینات فعال برای افزایش دامنه حرکتی فک، به مشتری داده شد. همچنین در طی جلسات، ماساژدرمانگر فشار سبک تا فشار متوسطی را روی عضلات گیجگاهی او اعمال می کرد.

نتایج

سدون توضیح می‌دهد: «معیار حداکثر باز شدن دهان، قبل و بعد از درمان اندازه‌گیری شد. مشخص شد که این مشکل بیمار تا حد زیادی رفع شده است. همچنین برای ارزیابی اثر بخشی ماساژ، در 5 نوبت از پرسشنامه اختلال عملکردی فک پایین استفاده شد. آنالیز نتایج حاکی از بهبود علائم اختلالات مفصل گیجگاهی فکی در بیمار بود.  

همچنین سدون از معیار کلامی عددی برای ارزیابی سطح درد قبل و بعد از هر جلسه استفاده کرد. او می‌گوید: «بدترین» نمره درد بیمار، از عدد 6 در اولین جلسه درمان به عدد 3 در آخرین جلسه درمان کاهش یافت.

تداوم تمرینات و بهبود علائم اختلال

کلام آخر

گاهی اوقات، تغییرات کوچک می تواند تفاوت های بزرگی را ایجاد کند. سدون می‌گوید: «حتی اگر فقط تغییرات کوچکی را روی کاغذ ایجاد کنید، آن تغییرات کوچک واقعاً می ‌تواند زندگی یک نفر را متحول کنند. اگر در چند هفته اول، تغییرات چشمگیری مشاهده نکردید، امید خود را از دست ندهید و به تمرین ادامه دهید. به مهارت ها و دانش خود اطمینان داشته باشید».

شناسه محتوا
عنوان محتواآیا می توان از ماساژ برای بهبود اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) استفاده کرد؟  
کلمه کلیدیاختلالات مفصل گیجگاهی فکی
کلمات مترادف (LSI) 
تعداد کلمات1556
تعداد تصاویر8
تعداد عناوین اصلی15
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/massage-and-tmj-dysfunction/   https://www.healthline.com/health/tmj-massage#bottom-line   https://www.verywellhealth.com/massage-therapy-for-tmj-88852  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور