ماساژ برای دردهای مزمن

پارامترهای درد و بررسی ویژگی دردهای مزمن و حاد

با افزایش آگاهی افراد درباره پارامترهای درد و ویژگی دردهای مزمن و حاد، افرادی که برای شرکت در جلسات ماساژ درمانی مراجعه می کنند، از دلیل بروز درد، زمان شروع درد، محل آن بر روی بدن و هر گونه اطلاعات پزشکی مرتبط با آن آگاهی دارند. همپلتون که یک ماساژدرمانگر حرفه ای است، می گوید: […]

فهرست مطالب

با افزایش آگاهی افراد درباره پارامترهای درد و ویژگی دردهای مزمن و حاد، افرادی که برای شرکت در جلسات ماساژ درمانی مراجعه می کنند، از دلیل بروز درد، زمان شروع درد، محل آن بر روی بدن و هر گونه اطلاعات پزشکی مرتبط با آن آگاهی دارند.

همپلتون که یک ماساژدرمانگر حرفه ای است، می گوید: «بخشی از کار من ارزیابی صحیح درد است. این کار، یک فرآیند حیاتی و در عین حال چالش برانگیز است که به مهارت های درمانگر در گوش دادن، مشاهده و آشنایی با تکنیک های مختلف ماساژ نیاز دارد». در این مقاله به تعریف دردهای حاد و مزمن و بررسی ویژگی های و تکنیک های مناسب برای تسکین هر یک از آنها پرداخته می شود. پس لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی دردهای مزمن و حاد

تعریف درد حاد و مزمن

تعریف درد حاد و مزمن متفاوت است و برای شناخت ویژگی دردهای مزمن و حاد،آشنایی با این تعاریف ضروری است. به طور کلی این تعاریف بر اساس منبع و مدت زمان درد بیان می شوند. بر اساس تعاریف آکادمی طب درد آمریکا، معمولاً درد حاد، ناشی از علل خاص و قابل شناسایی (مثلاً حوادث یا جراحی) است و بین هفت تا 30 روز طول می کشد.

از سوی دیگر، درد مزمن بسیار طولانی ‌تر (ماه‌ ها حتی سال ‌ها) است و گاهی اوقات دلایل آن کمتر مشخص است. ممکن است درد مزمن، ناشی از بیماری هایی مانند لوپوس یا دیستروفی عضلانی، مشکلات ساختاری مانند وضعیت نامناسب بدن یا عوامل محیطی، مانند قرار گرفتن در محیط کاری آسیب زا باشد. برخی افرادی که از درد مزمن رنج می برند، اصلاً در مورد علت ناراحتی خود چیزی نمی دانند.

درک حاد یا مزمن بودن درد به ماساژ درمانگرها کمک می کند تا جلساتی درمانی را برنامه ریزی کنند که بیشترین سود را برای مشتریان به دنبال داشته باشد. همچنین درک علل درد و آشنایی با ویژگی دردهای مزمن و حاد می تواند موجب جلب رضایت مشتریان شود.

تسکین درد با تکنیک های ماساژ متناسب با نوع درد

 تشخیص نوع درد بر اساس تجربه ماساژ درمانگر

بن براون، ماساژ درمانگر ساکن نیویورک می‌گوید: «وقتی مشتری با آسیب حاد به من مراجعه می کند، اولین چیزی که می ‌خواهم بدانم این است که آیا او به پزشک مراجعه کرده است یا خیر».

حتما بخوانید
آیا ماساژ و آروماتراپی می تواند موجب کاهش  افسردگی و اضطراب سالمندان شود؟

مراجعه به پزشک قبل از مراجعه به مراکز ماساژ درمانی و در دست داشتن هر گونه آزمایش یا عکس رادیولوژی، خطر وارد شدن آسیب اضافی به صدمات غیر قابل مشاهده قبلی را کاهش می دهد. همپلتون می‌گوید: «اگر آسیب حاد ناشی از انجام یک تمرین شدید باشد، در دست داشتن نسخه ارجاع پزشک ضرورتی ندارد و ماساژ درمانگران می توانند پس از شناسایی ویژگی دردهای مزمن و حاد و با بهره گیری از تکنیک های عمومی ماساژ، اقدامات مقتضی را انجام دهند. اما در صورتی که مراجعه کننده سابقه تصادف یا جراحت گردن یا شکستگی احتمالی استخوان داشته باشد، باید قبل از دریافت خدمات ماساژ درمانی، به پزشک مراجعه کرده باشد.

لزوم مشورت با پزشک قبل از ماساژ  درمانی در موارد خاص

ماساژ برای دردهای مزمن وبلاگ ماهور

سوالات و سرنخ هایی درباره ویژگی دردهای مزمن و حاد و تشخیص آنها

چگونه یک ماساژ درمانگر می تواند به جمع بندی دقیقی درباره حاد یا مزمن بودن یک درد برسد؟ در پاسخ باید گفت که بیشتر آنها اینکار را با طرح مجموعه‌ ای از سؤالات انجام می دهند. آنها معمولاً برای رسیدن به تشخیص قطعی، سوالات واضحی مانند اینکه درد چقدر طول کشیده است؟ درد کجاست؟ چه احساسی دارید؟ را مطرح می کنند.

همپلتون هر جلسه را با سه سوال آغاز می کند: آیا همیشه درد وجود دارد؟ به عبارت دیگر، آیا این درد بدون یک محرک خاص نیز وجود دارد؟ آیا حرکت خاصی موجب آغاز یا تشدید درد می شود؟ آیا لمس ناحیه درد موجب تشدید درد شما می شود؟

اغلب درد غیرفعال با درد مزمن همراه است، در حالی که درد ناشی از لمس می تواند نشان دهنده التهاب بوده و نشانه های آن با درد حاد مشترک باشد.

تجارب حرفه ای در برای تشخیص علل دردهای مزمن و حاد

 براون ترجیح می دهد بداند که مشتری برای تسکین درد خود چه کارهایی را انجام می دهد. او می‌گوید: «گاهی من برای شناخت ویژگی دردهای مزمن و حاد یک مشتری خاص، به او می گویم که استفاده از یخ و داشتن استراحت کافی باعث کاهش درد شما می‌شود»، اما برخی مشتریان می گویند که از قبل این موارد را رعایت کرده اند  و باز هم درد آنها ادامه دارد.

این نشانه به من می‌گوید که ممکن است چیزی مزمن ‌تر و زمینه ‌ای‌ تر مانند آرتریت موجب ایجاد درد شده یا اینکه فرد با هر بار حضور در محل کار یا باشگاه، مجدداً به خود آسیب می ‌زند.

حتما بخوانید
ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ

تشخیص علل درد

یک ماساژدرمانگر با در اختیار داشتن این پاسخ ها، می تواند از ابزارهای دیگر، از جمله مشاهده و ماساژ برای درک دقیق ویژگی دردهای مزمن و حاد و وضعیت مشتری استفاده کند. براون می‌گوید: « ممکن است فردی بگوید که سیاتیک دارد [یک بیماری مزمن که با یک عصب فشرده مشخص می‌شود]، اما در جلسات اولیه، وقتی عضله پیریفورمیس را لمس می‌کنم، احساس درد می کند. این مورد نشان می دهد که چیزی فراتر از سیاتیک موجب دردهای مشتری شده است و احتمالاً چیزی حادتر از آسیب به پیریفورمیس علائمی شبیه سیاتیک را ایجاد کرده است».

در این موارد بهتر است پس از درک دقیق ویژگی دردهای مزمن و حاد مشتری، قبل از تعیین وقت ماساژ یا شروع یک جلسه ماساژ او را به پزشک ارجاع دهید.

 زمانی که مشتریان از گردن درد شکایت دارند نیز همپلتون معیارهای کلامی و فیزیکی مشابهی را مد نظر قرار می دهد. او می ‌گوید: «مردم اغلب گردن درد را با کشیده شدن ماهیچه ها یا وضعیت خوابیدن نامناسب مرتبط می‌دانند؛ اما پس از ارزیابی راه رفتن آنها متوجه می شوم که بیشتر آنها مشکلات اسکلتی- عضلانی دارند».

تکنیک های ماساژ برای درد

کار بر روی بافت های همبندی و عضلانی، یکی دیگر از ابزارهای ارزیابی عالی برای درک بهتر ویژگی دردهای مزمن و حاد و تشخیص دقیق علل درد است. همپلتون می‌گوید: «کار ماساژ من همیشه با ماساژ بافت همبندی و عضلانی شروع می‌شود، زیرا این کار این فرصت را به من می‌ دهد که با وضعیت فیزیکی و علل وقوع درد مشتری آشنا شوم و ارزیابی بهتری از او داشته باشم».

تکنیک های مناسب ماساژ

هنگامی که ماساژ درمانگران ارزیابی اولیه را انجام می دهند، می‌توانند از آموخته‌های خود برای ایجاد یک برنامه درمانی ماساژ متناسب با شرایط حاد یا مزمن مشتریانشان استفاده کنند. در ادامه، چند تکنیک و استراتژی ارائه شده است. به گفته متخصصان ماساژ، استفاده از این تکنیک ها هنگام کار با مشتریانی که درد حاد یا مزمن را تجربه می ‌کنند می تواند به درک بهتر ویژگی دردهای مزمن و حاد کمک کند.

ماساژ برای درد حاد

ماساژ درمانی برای درد حاد با هدف تسکین کوتاه مدت درد انجام می شود. براون می‌گوید: «اگر دردی حاد باشد، معمولاً طی یک یا دو جلسه برطرف می‌شود». همپلتون می‌گوید: «وقتی صحبت از آسیب ‌های ورزشی به میان می ‌آید، انجام کارهای مربوط به افزایش دامنه حرکت عضلات و ماساژ بافت نرم کمک کننده است».

حتما بخوانید
نکاتی درباره اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی

ماساژ بافت های عمیق

 پس از درک دقیق ویژگی دردهای مزمن و حاد، ماساژ بافت عمیق می تواند کاتالیزور طبیعی برای بهبود درد حاد باشد. همپلتون می ‌گوید: «به طور کلی، هرچه مشتری بیشتر بتواند ماساژ درمانی را تحمل کند، روند بهبودی او تسریع می شود».

ماساژ عمقی بافت ها

ماساژ سوئدی

 همپلتون، تکنیک های ماساژ پتریساژ و افلوراژ را در تسکین دردهای حاد موثر می داند. او می گوید: «افلوراژ یکی از بهترین ابزارها برای رساندن خون به قسمت های مختلف بدن است». این تکنیک یکی از آرام بخش ترین انواع تکنیک های ماساژ است.

ماساژ لنفاوی

پس از درک ویژگی دردهای مزمن و حاد، می توان از ماساژ لنفاوی به ویژه برای کاهش مایعات اضافی، سلول های مرده و تورم همراه با درد حاد پس از جراحی استفاده کرد. همپلتون می گوید: «من فقط از ماساژ لنفاوی برای تسکین آسیب های حاد استفاده می کنم».

ماساژ درمانی برای دردهای مزمن

معمولاً درد مزمن نیازمند تنظیم یک برنامه درمانی ماساژ طولانی مدت است. در ادامه به تکنیک های ماساژ برای تسکین دردهای مزمن پرداخته می شود.

درمان نقطه ماشه ای

براون و همپلتون از درمان نقطه ماشه ای برای تسکین دردهای مزمن و حاد استفاده می کنند. براون می‌گوید: «این تکنیک موجب از بین رفتن گره‌ ها و چسبندگی ‌های کوچکی می شود که در طول زمان در رشته‌ های عضلانی ایجاد شده اند».

بهترین تکنیک ماساژ مناسب برای هر درد

تکنیک نوازشی متقاطع یا عرضی بر روی تار عضلانی

می توان از این تکنیک برای تسکین دردهای مزمن استفاده کرد. در این روش، از ماساژ عرضی برای تسکین تنش و درد بیش از حدی که در طول زمان در عضلات تجمع می یابد، استفاده می شود.

تغییر سبک زندگی می تواند بر اثربخشی طرح درمان ماساژ تاثیر گذاشته و موجب کاهش طول دوره درمان شود. به طور کلی، ارزیابی و مدیریت درد مزمن و حاد می تواند کار دشواری باشد، اما مواجه شدن با چالش هایی از قبیل شناخت ویژگی دردهای مزمن و حاد، مستلزم تجربه ماساژ درمانگر و آشنایی با تکنیک های مختلف ماساژ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور