نکات طلایی قبل و بعد از ماساژ برای احساس آرامش در جلسات ماساژ

نکات طلایی قبل و بعد از ماساژ برای احساس آرامش در جلسات ماساژ

ماساژ درمانی به تنهایی می تواند به شما کمک کند که آرامش و راحتی بیشتری را تجربه کنید؛ اما با در نظر گرفتن برخی راهکارها و مراقبت ها می توانید فواید ماساژ را به حداکثر برسانید و آرامش را در جلسات ماساژ تجربه کنید. یکی از راهکارهای مهم قبل از ماساژ، هیدراته کردن بدن است. […]

فهرست مطالب

ماساژ درمانی به تنهایی می تواند به شما کمک کند که آرامش و راحتی بیشتری را تجربه کنید؛ اما با در نظر گرفتن برخی راهکارها و مراقبت ها می توانید فواید ماساژ را به حداکثر برسانید و آرامش را در جلسات ماساژ تجربه کنید. یکی از راهکارهای مهم قبل از ماساژ، هیدراته کردن بدن است. مطمئن شوید که قبل از جلسه ماساژ، آب کافی نوشیده اید تا بدنتان به خوبی هیدراته باشد. هیدراته کردن بدن به شما کمک می کند تا بهتر از مزایای ماساژ استفاده کنید و عضلاتتان به درستی کار کنند.

همچنین، برای افزایش کیفیت ماساژ بهتر است قبل از ماساژ ورزش نکنید تا عضلات شما دچار اسپاسم نشوند. پس از ماساژ نیز به بدن خود استراحت بدهید و فعالیت های سنگین را به تعویق بیندازید. در این مطلب، به نکات بیشتر مرتبط با این موضوع پرداخته می شود. لطفاً با ما همراه باشید.

ماساژ درمانی برای افزایش آرامش و رفع تنش ها

 

ماساژ درمانی برای افزایش آرامش و رفع تنش ها

رعایت چه نکاتی موجب افزایش اثر بخشی ماساژ می شوند؟

ماساژ، علاوه بر آرام سازی ذهن و بدن فواید بی شمار دیگری نیز دارد. ماساژ موجب بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت خواب می شود. شما می توانید با توجه به نیازهای خود از انواع تکنیک های مختلف ماساژ استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید کیفیت خواب خوبی داشته باشید، ماساژ سوئدی یا ماساژ سنگ داغ گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

اگر به ماساژ عمیق تر نیاز دارید، ماساژ تایلندی یا بافت عمیق می تواند به شما کمک کند. همچنین، ماساژ صورت می تواند در جوانسازی پوست مؤثر باشد. در صورت داشتن درد کمر یا گردن می توانید از ماساژ نقطه ای یا دیپ تیشو استفاده کنید.

در این زمینه، باید برای افزایش اثر بخشی ماساژ نکاتی را مد نظر قرار دهید که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. به علاوه، در صورت مراجعه به مراکز ماساژ معتبر، ماسورها می توانند نوع ماساژ مناسب را به شما پیشنهاد کرده و آن را برایتان اجرا کنند.

رفع دردهای عضلانی با ماساژ

 

رفع دردهای عضلانی با ماساژ

آب کافی بنوشید

هیدراته ماندن، یکی از مهم ترین نکاتی است که متخصصان نیز آن را به شما توصیه می کنند. نوشیدن آب و مایعات کافی، موجب رسیدن آب به بافت های عضلانی و ماهیچه ها خواهد شد. در واقع، مصرف آب قبل از ماساژ باعث بهبود عملکرد عضلات می شود. بهتر است حداقل ۲۴ ساعت قبل از جلسه ماساژ درمانی، بدنتان را هیدراته نگه دارید.

حتما بخوانید
خود مراقبتی برای ماساژ درمانگران

با انجام ماساژ بافت عمیق، سموم موجود در بدن و عضلات آزاد می شوند. در این حالت، هیدراته بودن موجب می شود که دفع سموم بهتر و کامل تر صورت پذیرد. به علاوه، هیدراته بودن موجب افزایش انعطاف پذیری عضلات و مفاصل خواهد شد. مصرف آب کافی موجب باعث افزایش اثر بخشی ماساژ می شود.

رعایت بهداشت شخصی و دوش گرفتن

رعایت بهداشت شخصی و دوش گرفتن با آب گرم قبل از جلسه ماساژ نیز از جمله موارد مهمی هستند که توجه به آنها اهمیت زیادی دارد. یکی از مزیت های دوش گرفتن با آب گرم قبل از ماساژ، شل شدن عضلات است.

آب گرم باعث افزایش جریان خون به عضلات و افزایش اثر بخشی ماساژ می شود. به علاوه، اینکار باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات و کاهش احتمال ایجاد اسپاسم و گره های عضلانی می شود. همچنین، آب گرم موجب ایجاد احساس آرامش عمیق و بهبود تجربه ماساژ خواهد شد.

رعایت بهداشت شخصی در جلسات ماساژ می ‌تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید. از جمله نکات مهم مرتبط با رعایت بهداشت شخصی می توان به استفاده از لباس تمیز و حفظ بهداشت بدن اشاره کرد. با رعایت این نکات، می ‌توانید از تجربه ماساژ بیشتر لذت ببرید و احساس راحتی و آرامش بیشتری را تجربه کنید.

آرام سازی ذهن و ریلکسی بدن با ماساژ

 

آرام سازی ذهن و ریلکسی بدن با ماساژ

خودداری از مصرف نوشیدنی های الکلی قبل از ماساژ

قبل از حضور در جلسات ماساژ، بهتر است از مصرف الکل خودداری کنید. الکل باعث از بین رفتن تمرکز و پراکندگی حواس شما می شود و این به معنی از دست دادن ارتباط با بدن و لذت نبردن از ماساژ است. همچنین، الکل و ماساژ هر دو باعث کاهش هیدراتاسیون بدن می شوند که این ترکیب برای سلامتی بدن مفید نیست.

پوشیدن لباس های راحت و گشاد

بهتر است برای شرکت در جلسات ماساژ، لباس های نخی راحت و گشاد بپوشید. این نوع لباس ها به شما احساس آرامش و راحتی می دهند و در عین حال، به دلیل نچسبیدن به بدن مانع جریان خون نمی شوند. همچنین، پوشیدن لباس های گشاد و راحت موجب جلوگیری از ایجاد محدودیت حرکتی حین ماساژ می شوند.

هدف خود از ماساژ را مشخص کنید

بهتر است قبل از جلسه ماساژ درمانی، هدف خود از شرکت در این جلسه را مشخص کنید. آیا هدف شما کاهش علائم یک عارضه خاص است یا صرفاً به دنبال کسب آرامش هستید؟ پاسخ به این سؤال ها به شما و ماسور کمک می کند که بهترین روش متناسب با نیازهایتان را انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای رفع تنش و باز کردن گره های عضلانی یا آرامش بخشی باید ماسور تکنیک های خاصی همچون ماساژ سوئدی، شیاتسو، سنگ داغ و غیره را روی شما اجرا کند.

حتما بخوانید
ماساژ برای درد کمر و بالا تنه

بعد از ماساژ باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

علاوه بر اقدامات قبل از ماساژ، نکاتی وجود دارند که باید پس از ماساژ نیز به آنها توجه کنید. همانطور که می دانید، ماساژ یک کار مستمر و ادامه دار است و رعایت نکات مربوط به قبل و بعد از ماساژ درمانی می تواند به حفظ اثرات مثبت ماساژ کمک کند.

 هیدراته بمانید

پس از جلسه ماساژ، مهم است که مصرف مایعات و نوشیدنی ها را ادامه دهید. این کار به تسریع فرایند دفع سمومی که در طول ماساژ آزاد شده اند، کمک می کند. همچنین، مصرف آب می تواند به کاهش عوارض احتمالی پس از ماساژ همچون احساس تهوع یا سرگیجه کمک کند؛ بنابراین، حتماً پس از ماساژ، به مصرف مایعات و نوشیدنی های سالم بپردازید.

تکنیک های ماساژ برای افزایش آرامش

 

تکنیک های ماساژ برای افزایش آرامش

رعایت سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب

توصیه می شود که پس از جلسه ماساژ درمانی، از مصرف وعده های غذایی سنگین خودداری کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که باید وعده غذایی پس از ماساژ را حذف کنید. ماساژ باعث افزایش جریان خون می شود و در صورت عدم مصرف مواد مفید و سالم، خون غنی از مواد مغذی به سلول ها نخواهد رسید. لذا، بهتر است بعد از ماساژ، از مواد مغذی و سالم در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا بافت های عضلانی و سلول های پوستی به خوبی تغذیه شوند.

به موقع و به اندازه کافی بخوابید

خوابیدن به موقع و به اندازه پس از جلسه ماساژ درمانی، موجب بهبود وضعیت عضلات خواهد شد؛ بنابراین، توصیه می شود پس از ماساژ درمانی برای کاهش خستگی و افزایش آرامش خوب بخوابید. خوابیدن موجب می شود که مواد مغذی رسیده به جریان خون، به طور کامل در سلول ها جذب شوند. حداقل زمان توصیه شده برای خواب پس از ماساژ حدود ۶ ساعت است. لذا، برای افزایش اثرات مثبت ماساژ بهتر است به موقع و به اندازه کافی بخوابید.

به طور مستمر در جلسات ماساژ درمانی شرکت کنید

برای کسب نتایج بهتر از جلسات ماساژ درمانی، بهتر است جلسه بعدی ماساژ را هر چه سریع تر برنامه ریزی کنید. انجام تنها یک جلسه ماساژ و سپس قطع این فرآیند توصیه نمی شود؛ چرا که باید شرکت در جلسات ماساژ (به خصوص ماساژ هایی که با اهداف درمانی انجام می شوند) ادامه دار باشد.

حتما بخوانید
اصول اولیه خود مراقبتی ماساژ درمانگران

از این رو، برای بهره برداری بهتر از تکنیک های ماساژ درمانی، بهتر است جلسات ماساژ را در فواصل زمانی کوتاه تکرار کنید. البته، شدت ماساژ و فاصله بین دو جلسه ماساژ برای همه افراد یکسان نیست. بهتر است در این زمینه، با متخصصان مشورت کنید.

رهاسازی عضلات با تکنیک های مناسب ماساژ

رهاسازی عضلات با تکنیک های مناسب ماساژ

چطور در جلسات ماساژ درمانی راحت باشیم؟

یکی از اصلی ترین عوامل برای راحتی در جلسات ماساژ درمانی، برقراری ارتباط مؤثر با ماسور است. از آنجا که ماساژ یک فرایند حسی است، اعتماد داشتن و راحتی با ماساژور اهمیت بالایی دارد. از ابتدای جلسه، درباره نیازها، ترجیحات و هرگونه نگرانی احتمالی با ماسور صحبت کنید. اگر با وارد شدن فشار به نقاط خاصی از بدن احساس درد می کنید، حتماً این موضوع را به ماسور اطلاع دهید.

همچنین، بهتر است در زمان مراجعه به مراکز ماساژ، درباره وضعیت و هدف خود از مراجعه به مراکز ماساژ با ماسور صحبت کنید. اگر نکته ای وجود دارد که مایلید تراپیست در مورد آن مطلع باشد، می توانید آن را با او در میان بگذارید. ممکن است این نکته مربوط به وضعیت پزشکی شما یا حتی درباره نحوه ماساژ گرفتن و لباس پوشیدن باشد. این اطلاعات به شما کمک می کند تا احساس راحتی و آرامش کنید و تجربه خوبی از جلسه ماساژ داشته باشید.

همچنین بهتر است درباره انتظارات و حساسیت های خود با ماسور صحبت کنید. اگر در نقطه خاصی از بدن درد دارید یا اگر موضع به خصوصی از بدنتان برای شما مشکل ایجاد می کند، حتماً قبل از جلسه ماساژ این مورد را با ماسور در میان بگذارید. اگر به ماساژ بافت عمیق نیاز دارید یا از آسیب ورزشی رنج می برید که می خواهید درمان شود، می توانید ماساژی را رزرو کنید که برای این هدف خاصی طراحی شده باشد.

لزوم صحبت کردن با ماسور در اولین جلسه ماساژ

لزوم صحبت کردن با ماسور در اولین جلسه ماساژ

سخن آخر

ماساژ درمانی یکی از تجربه های لذت بخشی است که علاوه بر رفع خستگی و تنش های عضلانی می تواند به افزایش آرامش شما کمک کند. نکات مهمی برای قبل و بعد از حضور در جلسات ماساژ درمانی وجود دارد که توجه به آنها اهمیت زیادی دارد. برای داشتن بهترین تجربه ماساژ باید در حین اجرای ماساژ، ریلکس و آرام باشید و با ماسور خود همکاری کنید.

منابع:
https://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/nourish-your-practice/

https://www.speedysticks.com/blog/massage-therapy-at-home/

www.starkstate.edu/massage-therapy-clinic/10-tips-get-most-your-massage/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور