اخلاق در ماساژ

نکاتی درباره اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی

یکی از چالش های بسیار رایج در حرفه ماساژدرمانی، توجه به مقوله اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی است. آگاهی از نکات اخلاق حرفه ای و رعایت آنها موجب می شود که ماسور و ماساژ گیرنده در جلسات ماساژ درمانی احساس راحتی کنند. رعایت این نکات و پایبندی به اخلاق حرفه ای،موجب رونق و توسعه […]

فهرست مطالب

یکی از چالش های بسیار رایج در حرفه ماساژدرمانی، توجه به مقوله اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی است. آگاهی از نکات اخلاق حرفه ای و رعایت آنها موجب می شود که ماسور و ماساژ گیرنده در جلسات ماساژ درمانی احساس راحتی کنند. رعایت این نکات و پایبندی به اخلاق حرفه ای،موجب رونق و توسعه کسب ‌و کار و رضایت مشتریان خواهد شد.  

ماسورهای حرفه ای و با تجربه، معضلات اخلاقی رایج در بین ماساژدرمانگران را به خوبی می شناسند و می توانند راهنمایی های مفیدی را برای مقابله با این چالش ها ارائه دهند. در این مطلب، به موضوع رعایت نکات حرفه ای در ماساژ درمانی می پردازیم. اگر شما هم تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی

نقش ماساژ درمانی در کاهش استرس و ایجاد آرامش

استرس ناشی از شیوع کرونا، به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی موجب شده است که افراد زیادی برای کاهش استرس و تنش روانی، به تکنیک های کاهش استرس نیاز پیدا کنند. ثابت شده است که یکی از مشهورترین مزایای ماساژ درمانی، کاهش استرس است. به همین دلیل، امروزه افراد بیشتری به ماساژ درمانگران و مراکز ارائه دهنده این خدمات مراجعه می کنند. در این میان، چیزی که بیش از پیش اهمیت پیدا می کند، توجه به اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی است.

مگان لاوری، ماساژ درمانگر مجرب شاغل در جورجیا می گوید که با افراد زیادی مواجه شده است که به دلیل بی اعتمادی به تخصص و مهارت ماساژ درمانگر و همینطور عدم اطمینان از پایبندی به اخلاق حرفه ای در مراکز ماساژ درمانی از رفتن به این مراکز خودداری می کنند.

لاوری می گوید: «ماساژدرمانگران هرگز نباید در مورد زندگی، مسائل شخصی یا اعتقادات خود صحبت کنند. چرا که در این صورت، ممکن است یک مشتری که برای بار اول با آن ماسور برخورد کرده و با محیط و فرد آشنایی ندارد، گمان کند که این اظهار نظرها، یک بخش عادی از ماساژ است. همچنین ممکن است در صورت موافق نبودن با این نظرات، برای بار دوم به ماساژ درمانگر مراجعه نکند».

الترام به اصول اخلاقی در ماساژ

الزام به رعایت اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی

عدم پاینبدی به اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی و آمیختن نظریات شخصی با توصیه های حرفه ای – چه توسط درمانگر چه توسط مشتری – یکی از مشکلات رایجی است که امروزه ماساژدرمانگران با آن روبرو هستند. در مقاله ای که در سال 2017 در مجله بین المللی ماساژ درمانی و بدن منتشر شد نیز بر ارتباط بین اصول اخلاقی و رعایت مرزها در جلسات ماساژ درمانی تأکید شده است.

حتما بخوانید
ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ

کوری فلاکر که یک ماساژ درمانگر است، می‌ گوید: «من فکر می کنم که ما به یک قانون کلی نیاز داریم. باید این قانون به گونه ای باشد که ماساژ درمانگران بتوانند در شغل و حرفه خود از آن استفاده کنند. باید این قانون به گونه ای تنظیم شود که مشتری به موجب آن، احساس امنیت کند». یک ماساژ درمانگر مستقر در کلمبیا که در مرکز شغلی کلمبیا، به تدریس مباحث اخلاقی و اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی مشغول است، می گوید: «حرفه و خدمات ما به معنی واقعی، به اعتماد متقابل وابسته است. ماساژ درمانگران باید بتوانند اعتماد مطلق مشتریان را در یک محیط خصوصی جلب کنند. اعتماد سنگ بنای کار ماساژ درمانگران است».

ماساژ برای رهایی از تنش

1 مقاله 26

عبور مشتریان از حد و مرزها و عدم رعایت اصول

بر اساس یک مقاله منتشر شده در سال 2014، کسب رضایت آگاهانه از بیماران قبل از ارائه مراقبت های بهداشتی، از جمله ماساژ درمانی، اهمیت زیادی دارد. این رضایت نامه موجب می شود که هم ماساژ درمانگران، به رعایت اصول اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی مقید باشند و هم مراجعان از حقوق خود آگاهی داشته باشند.

مایکل کروز کیم، ماساژ درمانگر و مربی شاغل در هالیوود، کالیفرنیا می گوید: «اما گاهی اوقات این مشتری است که مرزهای اخلاقی را زیر پا می گذارد و انتظارات بیش از حدی از ماساژ درمانگر خود دارد». به همین دلیل، رعایت اخلاق حرفه ای در حرفه ماساژ اهمیت زیادی دارد. کیم می‌گوید:«ممکن است مراجعان با انتظارات بیش از حد از ماساژ درمانگر یا پرسیدن سوالات شخصی از او، از قوانین جلسه ماساژ درمانی تخطی کنند».

کیم می‌گوید: «تعریف مرزهای اخلاقی، با اولین تعامل با مشتری شروع می شود.حتی با نحوه لباس پوشیدن درمانگر می توانند حد و مرزها را تعریف کند». ماسورهای شاغل در مرکز درمانی کیم، یونیفرم ساده می پوشند و بدون آرایش یا ادکلن در جلسات ماساژ حاضر می شوند. او پیش از آغاز جلسات، ماساژ درمانگران و کارمندان خود را از قوانین و اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی آگاه می کند.

لزوم استفاده از ماساژ مناسب هر فرد

کیم توضیح می‌ دهد: « نباید حواس ما به عنوان یک فرد با تجربه در حرفه ماساژ درمانی، از وظایف شغلی منحرف شود. باید هر سوالی که از مشتری می پرسیم و هر کلمه ای که با مشتری صحبت می کنیم، هدفی داشته باشد. بهتر است ماساژ درمانگر، برای آشنایی بیشتر با مشتری، از او بخواهد در مورد درد و عادات روزمره زندگی خود صحبت کند. ماسور می تواند از اطلاعات به دست آمده برای پاسخگویی به سوالات مشتری استفاده کند.

حتما بخوانید
خود مراقبتی و جلوگیری از آسیب دست ماسور

مشکلات عمده حرفه ماساژ درمانگری و راهکارهای مواجهه با آنها

به گفته دنیس دیکینسون، مدرس اخلاق دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه ECPI ویرجینیا، معمولاً ماساژ درمانگران با دوراهی های اخلاقی مواجه می شوند. در ادامه، به مشکلات رایجی اشاره می شود که ماساژ درمانگران حرفه ای در طی سالها تجربه کار خود با آن مواجه شده اند. افراد مبتدی می توانند با بهره مندی از این تجربیات، با چالش های این حرفه آشنا شده و لزوم پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی را بیشتر درک کنند.

اعتماد دوجانبه بین ماسور و مراجعین

معضل 1: حفظ مرزهای حرفه ای

یکی از روش های حفظ مرزهای حرفه ای، برخورد مناسب در اولین جلسه با مشتری است. برای مواجه نشدن با این چالش، باید ماساژ درمانگر در اولین برخورد، حد و مرز رابطه خود با مشتری را تعریف کند. نباید هیچ لمس اضافه ای، فراتر از آنچه در تکنیک ماساژ مخصوص یک مشتری تعریف شده (حتی دست زدن به ساعد مشتری) انجام شود. کیم توضیح می‌ دهد: «همیشه ممکن است مشتریان، این لمس را اشتباه تفسیر کرده و سوء برداشت کنند». شما باید قبل از اینکه شخص را ماساژ دهید، حد و مرز خود را تعریف کنید تا مشتری، از رعایت اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی اطمینان پیدا کند.

علاوه بر این، به مشتریان اجازه ندهید که خطوط اخلاقی را نقض کنند. فلیکر توصیه می ‌کند: «اجازه ندهید مدام مشتریان دیر به جلسه بیایند یا زمان را تغییر دهند. این کار، یک شیوه مناسب برای حفظ مرزهای حرفه ‌ای است».

رعایت مرزهای حرفه ای

معضل 2: صادق بودن در مورد فواید ماساژ

در مقالات منتشر شده، بر اهمیت و اثربخشی درمان های تکمیلی از جمله ماساژ درمانی تاکید شده است. شواهد بالینی زیادی ارائه شده است که بر اساس آن، مزایای درمانی ماساژ برای بسیاری از بیماری ها، به ویژه کمردرد مفید است.

در تحقیقات جدید تر ثابت شده است که برخی فرضیات پیشین درباره اثر بخشی ماساژ، مثلاً اثر بخشی ماساژ کمک به آزادسازی اسید لاکتیک از بافت عضلانی پس از ورزش نادرست است. به همین دلیل، اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی حکم می کند که ماساژ درمانگران از تحقیقات جدید مطلع بوده و با مراجعین خود شفاف باشند.

حتما بخوانید
ماساژ برای مدیریت درد

فلیکر می‌گوید: «ما باید در چارچوب اصول اخلاقی زندگی کنیم، بنابراین به مشتریان نمی‌گوییم که می ‌توانیم کاری خارج از محدوده کاری خود انجام دهیم یا با اطلاعات ناقص، تشخیصی بر روی آنها نمی گذاریم».  

به عنوان مثال، اگر مشتریان در طی جلسات ماساژ درمانی، شروع به صحبت درباره احساسات و مسائل شخصی کند، باید ماسور  آنها را به افراد متخصص ارجاع دهد. یک ماسور متعهد به اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی، در صورت مطرح شدن سوالی در مورد تغذیه یا کایروپراکتیک یا هر موضوع دیگری خارج از تخصص خود، به سادگی اظهار بی اطلاعی می کند و مشتری را به متخصصین آگاه ارجاع می دهد.

صداقت و شفافیت در ماساژ

معضل 3: برقراری رابطه دوستانه با مشتریان

باید روابط شما با مشتریان به گونه ای باشد که علاوه بر احساس راحتی، احساسات خود را به راحتی با شما در میان بگذارند. ممکن است مشتریان نتوانند به شما بگویند فشار خیلی زیاد است یا از نحوه لمس شما احساس ناراحتی می کنند. عدم وجود صمیمیت نسبی، می تواند به دوستی و تجربه آنها در مورد ماساژ آسیب برساند.

حفظ تعادل بین صمیمیت و رعایت حد و مرزها و پایبندی به اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی، مهارتی است که باید به مرور زمان در آن مهارت پیدا کنید.

معضل4: کار با مشتریان شناخته شده مانند ورزشکاران

بسیاری از ماساژ درمانگران، تمایل دارند برای افزایش محبوبیت خود، با مشتریان شناخته شده کار کنند. در چنین مواردی باید توجه داشت که تعهد به محرمانه بودن این موضوع برای بسیاری از ماسورها و مشتریان مشهور اهمیت دارد. باید ماساژ درمانگران به این نکته توجه کنند که سوء استفاده از نام یک سلبریتی به هر شکلی، به عنوان یک نقض اخلاقی و عدم پایبندی به اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی تلقی می شود.

تعهد به اصول حرفه ای

معضل 5: حفظ قوانین مربوط به استفاده از رسانه های اجتماعی

لاوری توصیه می‌ کند که ماسورها، حساب‌ های حرفه ‌ای و شخصی خود در رسانه‌ های اجتماعی را از هم جدا نگهدارند و هیچ گونه دیدگاه یا اطلاعات شخصی را در سایت ‌های حرفه ‌ای پست نکنند.

شناسه محتوا
عنوان محتوانکاتی درباره اخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی
کلمه کلیدیاخلاق حرفه ای در ماساژ درمانی
کلمات مترادف (LSI) 
تعداد کلمات1604
تعداد تصاویر8
تعداد عناوین اصلی10
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/ethics-in-massage-profession/  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور