ماساژ تسکین درد

نقش ماساژ در بهبود و تسکین دردهای عملکردی

آیا تاکنون به اهمیت و تاثیر ماساژ در بهبود و تسکین دردهای عملکردی فکر کرده اید؟. در زمانی که وندی وایت برای اولین بار درد عملکردی را تجربه کرد، حساسیت او به لمس آنقدر شدید بود که فکر می کرد دچار سرطان شده است. جنی بالتازار نیز از شدت ناراحتی ناشی از درد عملکردی و […]

فهرست مطالب

آیا تاکنون به اهمیت و تاثیر ماساژ در بهبود و تسکین دردهای عملکردی فکر کرده اید؟. در زمانی که وندی وایت برای اولین بار درد عملکردی را تجربه کرد، حساسیت او به لمس آنقدر شدید بود که فکر می کرد دچار سرطان شده است.

جنی بالتازار نیز از شدت ناراحتی ناشی از درد عملکردی و عدم تشخیص به موقع منشا درد خود دچار نا امیدی شده بود. پزشکان مجموعه ای از داروها را برای کمک به تینا میچیو برای مقابله با دردهای عملکردی او تجویز کردند، اما وضعیت میچیو بهبود نیافت. در نهایت هر سه نفر، از ماساژ درمانی برای تسکین درد عملکردیخوداستفاده کرد و بهبود یافتند. در حال حاضر، هر سه دارای مجوز ماساژ درمانی هستند و تجربه زیادی برای کمک به دیگران برای مقابله با دردهای عملکردی کسب کرده اند.

ماساژ درمانی و تسکین دردهای عملکردی

درد عملکردی یک اصطلاح کلی است که از آن برای توصیف مجموعه ای از شرایطی که منشا یا علت ارگانیک واضحی ندارند مانند فیبرومیالژیا، آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS) و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش موثر ماساژ در کاهش دردهای عملکردی بپردازیم؛ لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

تحقیقات مربوط به نقش موثر ماساژ در تسکین دردهای عملکردی

در یک مقاله منتشر شده در سال 2020 در مجله پزشکی بالینی، به وجود یک ارتباط قوی بین فیبرومیالژیا و اختلال عملکرد میتوکندری اشاره شده است. با درک علل ایجاد درد، می توان تدابیر لازم برای تسکین این دردها را اتخاذ کرد.

بر این اساس، فیبرومیالژیا به کاهش غلظت مواد متابولیک مانند آدنوزین تری فسفات (ATP) مرتبط است. امروزه محققان بیشتر به بررسی شرایط مختلف ایجاد کننده دردهای عملکردی می پردازند.

ثابت شده است که ماساژ درمانی می تواند دارای تاثیر چشمگیری در کاهش دردهای عملکردیباشد. به عنوان مثال، در یک مقاله تحقیقاتی ثابت شد که ماساژ درمانی دارای اثرات فوری و مفید بر بهبود درد، اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا می باشد.

اکثر دردهای عملکردی، با انقباض و اختلالات اسکلتی- عضلانی همراه هستند و ماساژ باعث تسکین دردهای عملکردی می شود. برای مثال ATP نقش کلیدی در انقباض و انبساط عضلانی بر عهده دارد. کاهش این قابلیت در بیماران فیبرومیالژیا به این معنی است که آنها برای شل کردن طبیعی عضلات خود با مشکل مواجه هستند.

حتما بخوانید
نقش ماساژ درمانی در توانبخشی برای تسریع فرآیند بهبودی و ارتقای کیفیت زندگی
تسکین در ماساژ ماهور

ماساژ درمانی علمی و کاهش دردهای عملکردی

وایت ماساژ درمانگر حرفه ای ساکن هانوفر، یکی از مبدعان ایده اثربخشی ماساژ در کمک به بازیابی عملکرد و کاهش دردهای عملکردی است. او می‌گوید: «بعضی از مشتریان من وقتی برای اولین بار به من مراجعه کردند، حتی نمی‌توانستند از پله‌ ها بالا بروند. ماساژ باعث تسکین دردهای عملکردی شد و آنها توانستند مشکلات مرتبط با دردهای عملکردی خود را تا جایی مدیریت کنند که یک زندگی عادی را تجربه کنند.

 این بدان معنا نیست که ماساژ یک درمان مستقل برای دردهای عملکردی است، اما بعنوان بخشی از یک رژیم مراقبتی گسترده ‌تر که شامل اقدامات دیگری مانند اصلاح تغذیه و مدیریت استرس است، می‌ تواند برای کنترل دردهای عملکردی به بیماران کمک کند.

با مشتریان وقت خود را صرف کنید، با آنها راحت باشید و ارتباط برقرار کنید

درد عملکردی می‌ تواند شامل تحریک اسکلتی- عضلانی و حساسیت حاد باشد، به این معنی که باید ماساژدرمانگر بتواند در زمانی که مشتری در بحبوحه درد به او مراجعه می‌کند، برای موفقیت در تسکین دردهای عملکردی با دقت عمل کند.

تنظیم برنامه ماساژ بر اساس شرایط بیماران

Miccio که یک ماساژ درمانگر حرفه ای است، توصیه می‌ کند که باید ماساژ درمانگران سوابق مشتریان با شکایت دردهای عملکردی را نگهداری کنند. اینکار شامل تهیه دفتر یادداشتی است که هر گونه علائم، آسیب یا شکایات مشتریان در هر جلسه در آن نوشته می شود. همچنین کلیه اطلاعات مربوط به جلسه ماساژ درمانی آن روز باید در این دفتر ثبت شود. او می‌گوید: «مهم است که واقعاً به آنچه مشتری می‌ گوید، توجه کنید و سپس برنامه ماساژ متناسب برای تسکین دردهای عملکردی را بر اساس آن تنظیم کنید».

بالتازار می ‌گوید: «من کار ماساژدرمانی را با ماساژ پاها شروع می ‌کنم، زیرا اگر چه پایانه های عصبی زیادی در پا وجود دارد، لایه‌های پوستی زیادی نیز در این ناحیه موجود است که تحمل فشار را برای بیمار ممکن می کند».

همچنین ضروری است که ماساژ درمانگران به طور مکرر با مشتریان تماس گرفته و میزان درد آنها را ثبت کنند. آستانه درد و حساسیت افراد مبتلا به دردهای مزمن متفاوت است و باید ماساژدرمانگرها به این نکته نیز توجه داشته باشند.

ماساژدرمانگرها می توانند از ماساژ عمقی برای تسکین دردهای عملکردی استفاده کنند، ولی باید همواره خطر تحریک یا تشدید درد را مد نظر قرار دهند. وایت می‌گوید بهتر است در ابتدا، از «لمس سبک‌ تر و ضربه‌ های گسترده‌ تر» استفاده شود. می توانید کار خود را از ماساژ سبک یا ماساژ لنفاوی شروع کنید، زیرا زمانی که فرد در فاز حاد قرار دارد، بدن به خوبی به این ماساژها واکنش نشان داده و آرام می شود.

حتما بخوانید
12 تکنیک ماساژ پا | فواید ماساژ پا

توجه به علائم مراجعان و انجام اقدامات لازم برای تسکین درد

شرایط مختلفی که در زیر چتر دردهای عملکردی قرار می گیرند، می توانند تظاهرات منحصر به فردی داشته باشند که هر کدام از آنها رویکردها و اقدامات متفاوتی را می طلبند. به عنوان مثال، مراجعینی که از سه مورد از شایع ‌ترین شرایط دردهای عملکردی (یعنی فیبرومیالژیا، IBS  و ME/CFS – ) رنج می‌برند، هر کدام به رویکرد متفاوتی برای تسکین دردهای عملکردی خود نیاز دارند. در ادامه به رویکردهای مفید برای کاهش درد در هر یک از این شرایط پرداخته می شود.

نقش ماساژ پاها در آرامش سیستم عصبی

IBS یا سندرم روده التهابی

 این مشکل می تواند به شکل های بسیار متفاوتی ظاهر شود. یکی از تظاهرات این بیماری می تواند خود را به صورت احساس انسداد روده یا یبوست یا به صورت اسهال یا رفلاکس اسیدی نشان دهد. ممکن است ماساژ ملایم شکم که به صورت حرکات دایره‌ ای در اطراف قفسه سینه و ناحیه زیر شکم انجام می شود، برای مراجعه‌ کنندگان با احساس انسداد روده مفید باشد.

 بالتازار می گوید که این نوع ماساژ به تسکین دردهای عملکردی و گرم شدن این ناحیه و آرامش و شل شدن عضلات آن کمک می کند. همچنین ماساژ پاها نیز می تواند برای این مشتریان کمک کننده باشد.

ماساژ پاها، موجب تحریک پاسخ پاراسمپاتیک و آرامش سیستم عصبی می شود. بالتازار می‌گوید این اقدامات ماساژ درمانی می‌توانند تفاوت بزرگی در وضعیت بیمار ایجاد کنند. من گزارشاتی از مشتریان خود داشته ام که بعد از مراجعت به منزل توانسته اند به دستشویی رفته و عمل دفع را انجام دهند.

البته بهتر است برای تسکین دردهای عملکردی مراجعینی که IBS آنها با اسهال یا رفلاکس اسید همراه است، از کار مستقیم روی شکم خودداری شود و برای آنها از اعمال حرارت در نواحی مختلف بدن استفاده شود.

فیبرومیالژیا

 بر اساس نظر وایت، درد مشتریانی که از فیبرومیالژیا رنج می برند به آرامی از حالت شدید خارج شده و بهبود آنها تدریجی است. برای این دسته از بیماران، اعمال فشار بیشتر با کف دست و به صورت تدریجی مفید است.

حتما بخوانید
ماساژ برای مدیریت درد

هرگز نباید برای بهبود درد این بیماران، از فشار انگشت شست، سایر انگشتان یا آرنج خود استفاده کنید. برای تسکین دردهای عملکردی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا، از کف دست خود برای وارد کردن فشار استفاده کنید. در ابتدا، فقط از لغزش دست روی روی بافت استفاده کنید. در جلسات بعدی می ‌توانید عضلات را کمی عمیق ‌تر فشار دهید.

 باید ماساژ درمانگران توجه داشته باشند که در زمانی که مستقیماً روی نقاط حساس بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا کار می ‌کنند، به مدت زمان انجام مانورهای ماساژ توجه داشته باشند. بنا به نظر برخی متخصصان هرگز نباید اقدامات ماساژ درمانی بیش از 10 دقیقه بر روی یک ناحیه حساس انجام شوند.

ماساژ و رفع خستگی های مزمن

ماساژ مناسب برای سندرم خستگی مزمن یا ME/CFS

 ممکن است افرادی که از سندرم خستگی مزمن رنج می‌برند، دچار پریشانی افکار بوده یا از خواب با کیفیت محروم باشند. بالتازار می‌گوید معمولاً مشتریان مبتلا به ME/CFS به ماساژ سوئدی عمیق بافت ها و ماساژ سنگ داغ پاسخ به خوبی می‌ دهند. ماساژ بافت نرم در امتداد ستون فقرات و عضلات تنفسی نیز می تواند برای آرام کردن سیستم عصبی و تسکین دردهای عملکردی مفید باشد.

همچنین بالتازار درمان کرانیوساکرال یا دستکاری و ماساژ استخوان هاي جمجمه و مهره ها را برای این افراد توصیه می‌کند. این تکنیک ماساژ موجب آرام شدن سیستم عصبی مشتریان شده و به آن اجازه می‌دهد تا در حالت آرام ‌تری قرار بگیرند. این تکنیک می تواند بیماران را به سمت پاسخ پاراسمپاتیک سوق دهد. این تکنیک نه تنها برای خستگی مزمن، بلکه برای هر نوع درد مزمنی مفید است.

افرادی که از درد عملکردی رنج می ‌برند، با مشکلات ناتوان‌ کننده دست به گریبان هستند. ممکن است این افراد به دلیل مواجهه با شرایطی که هیچ دلیل پزشکی مشخصی ندارد، دچار نا امیدی شوند. گاهی این بیماران مجبور می شوند که مجموعه ‌ای از گزینه ‌های درمانی مبهم را تحمل کنند.

ماساژ با سنگ داغ و آرامش فردی

خبر خوب این است که در مطالعات اخیر، از ماساژ به عنوان یک وسیله حیاتی برای تسکین دردهای عملکردی و کاهش علائم آن یاد شده است که می تواند به بیماران در تجربه یک زندگی عادی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور