ماساژ و افسردگی

همه روزهای غمگین را در زندگی خود تجربه کرده ایم. هیچ کس نمی تواند همیشه شاد باشد و گاهی اوقات، تغییرات خلق و خو و احساس غم و اندوه کاملاً طبیعی است. با این حال، این احساسات در برخی افراد پایدارتر و شدیدتر هستند و در فعالیت ‌های روزمره تداخل کرده و موجب کاهش سطح […]

فهرست مطالب
فایل صوتی مقاله ماساژ و افسردگی وبلاگ ماهور

همه روزهای غمگین را در زندگی خود تجربه کرده ایم. هیچ کس نمی تواند همیشه شاد باشد و گاهی اوقات، تغییرات خلق و خو و احساس غم و اندوه کاملاً طبیعی است. با این حال، این احساسات در برخی افراد پایدارتر و شدیدتر هستند و در فعالیت ‌های روزمره تداخل کرده و موجب کاهش سطح انرژی و اختلال در خواب می شوند. امروزه متخصصان و بیماران به این نتیجه رسیده اند که ترکیب گزینه‌های درمانی و سایر اقدامات از قبیل ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی می تواند به افراد برای مقابله بهتر با افسردگی کمک کند.

ماساژ و افسردگی

در صورتیکه این احساسات موجب ایجاد تغییرات قابل توجه در کیفیت زندگی افراد شود، مراجعه به یک متخصص سلامت روان – و تشخیص افسردگی – اولین قدم کمک کننده خواهد بود. راه حلی که بیشتر متخصصان به بیماران توصیه می کنند، روان درمانی است.

افسردگی و شیوه های درمان آن

در روان درمانی، متخصص با مراجع صحبت می کند و در برخی موارد برای او دارو تجویز می کند. اما این رویکرد همیشه برای همه مفید واقع نمی شود. در واقع ماساژ درمانی، یکی از تکنیک های نویدبخش برای مقابله با افسردگی است. اگر شما هم مشتاقید که اطلاعاتی را درباره رابطه بین درمان افسردگی و ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی، به عنوان یکی از آخرین متدهای روزدنیا به دست آورید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف افسردگی

شاید یکی از سخت‌ ترین کارها، رسیدن به یک تعریف ساده و سرراست از افسردگی باشد. افسردگی، بر خلاف برخی از بیماری‌ های دیگر، ماهیت سیال دارد و نحوه تظاهر علائم آن منحصر به فرد است.  

با این حال، این بدان معنا نیست که دستورالعمل‌ هایی در مورد تشخیص افسردگی وجود ندارد. برخی افراد فکر می کنند که یک فرد افسرده، صرفاً فرد غمگین است؛ اما افسردگی، چیزی بیشتر از احساس غم است. غم و اندوه، جزو نشانه‌ های افسردگی هستند، ولی مواردی از قبیل عصبانیت و تحریک‌ پذیری، از دست دادن علاقه به فعالیت ‌هایی که در گذشته برای فرد لذت‌ بخش بوده ‌اند، اختلالات خواب، تغییر اشتها، مشکلات شناختی، و دردهای جسمی (مثل کمردرد یا سردرد) نیز به عنوان نشانه های ثانویه افسردگی تلقی می شوند. یکی از نظریه های جدید مطرح شده از سوی محققان، تحقیق درباره تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی است که باید برای تایید قطعی این تاثیر، تحقیقات و بررسی بالینی بیشتری انجام شود.

حتما بخوانید
9 مزیت شگفت انگیز روغن آرگان برای سلامت و زیبایی

افسردگی و اضطراب

چگونه ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی مفید است؟

سوالی که مطرح می شود، این است: چگونه ماساژ درمانیبرای افراد مبتلا به افسردگی مفید است؟ هنوز پاسخ دقیقی برای این پرسش به دست نیامده است؛ اما این بدان معنا نیست که مزایای ماساژ درمانی برای افسردگی واقعی نیستند. برخی از محققان معتقدند که ماساژ درمانی به عنوان یک روش مکمل برای روان‌ درمانی عمل می کند. ثابت شده است که باید ماساژ درمانی، همانند مشاوره روان درمانی در یک محیط خصوصی و در جلسات « ۵۰ دقیقه ‌ای» انجام شود. برگزاری دو یا چند جلسه ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی در طول هفته موثر خواهد بود. به یاد داشته باشید که برخی از علائم افسردگی به صورت روان تنی ظاهر می شوند. آلیس سانویتو، ماساژ درمانگر می‌ گوید: «افسردگی نوعی بیماری روانی است، اما فرد آثار آن در بدن به صورت احساس سنگینی نمایان می‌ شود».

ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی

شباهت مهم دیگر بین روان درمانی و ماساژ درمانی، وابستگی هر دو به وجود یک رابطه بین فردی مبتنی بر اعتماد است. وجود اعتماد (همانند جلسات روان درمانی) دو جانبه بین ماسور  بیمار، یکی از ضروریات ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی است.

افسردگی فقط به مسائل سلامت روان مربوط نیست. محققان بر این عقیده اند که «تجربه فیزیکی ماساژ می‌تواند حس سنگینی بدن را از بین برده و احساس سرزندگی را به فرد برگرداند».

روان ‌درمانی پتانسیل زیادی برای کمک به بیمار افسرده دارد، زیرا می تواند مهارت و بینشی را در اختیار فرد قرار دهد که به کاهش اضطراب و افسردگی و رهایی فرد از نگرانی درباره آینده کمک ‌کند. بر اساس تجربه و مشاوره های بالینی، ماساژ درمانی می تواند اثرات درمانی کمکی هم افزا با روان درمانی داشته باشد.

ماساژ درمانی، درمان مکمل رفع افسردگی

ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی موجب ایجادنوعی بینش مثبت در فرد می شود و به بیمار می آموزد که در صورت آرام و کمتر مضطرب و افسرده بودن، بدن و ذهن او می تواند حس خوب را مجدداً تجربه کند.  

آرام سازی بیماران  مبتلا به افسردگی

پزشکان به این نتیجه رسیده اند که تاثیر ماساژ درمانی بر افراد مبتلا به افسردگی، ناشی از قطع الگو و نشانگان افسردگی و اضطراب به صورت منظم است. با هر بار قطع الگوی اضطراب و افسردگی با دریافت ماساژ، فرد آرامش را تجربه می‌کند و راحت تر به یاد می‌آورد که زندگی در حالت عادی‌ چگونه است. همین حس آرامش، به بیمار امید می ‌دهد که رهایی از افسردگی، امکان پذیر است.

حتما بخوانید
دستاوردهای موفقیت آمیز ماساژ و آب درمانی

با این حال باید الگوی منظمی برای برگزاری جلسات ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی تعیین شود. محققان بر این عقیده اند که هنوز اطلاعات روشنی در مورد تعداد جلسات مناسب ماساژ درمانی برای هر فرد در دست نیست و هنوز الگو یا متد خاصی برای ماساژ درمانی مختص بیماران افسرده پیدا نشده است. شاید برگزاری بیش از یک جلسه ماساژ درمانی در هفته، نقطه شروع خوبی برای اینکار باشد. در مراحل بعد می توان بسته به نحوه پاسخ به درمان، برنامه منظم تری را برای بیمار تنظیم کرد.

ماساژ و کمک به بیمار افسرده

آنچه که ماساژ درمانگران هنگام کار با مشتریان افسرده باید بدانند

هنوز شواهد علمی ثابت شده ای درباره نحوه کار با بیماران مبتلا به افسردگی و تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی وجود ندارد.

به این معنی که ماساژ درمانگرانی که با مشتریان افسرده کار می‌کنند، باید قبل از هر چیز، آموزش های لازم درباره این بیماری را دریافت کنند. در واقع، همه ماساژ درمانگران باید با اختلالات اضطرابی و افسردگی آشنایی داشته باشند؛ زیرا هر دوی این بیماری ها امروزه رایج هستند.

ارزیابی کنید

ماساژ درمانگران نباید انتظار داشته باشند که مشتریانی که از افسردگی رنج می‌برند، خودشان اطلاعاتی را به آنها ارائه دهند. ممکن است برخی از افراد نیز، درباره میزان و نوع بیماری خود آگاهی نداشته باشند. بنابراین آگاهی از اینکه افسردگی چگونه بر روی فرد تأثیر می گذارد و همچنین آشنایی با  برخی از علائم اصلی آن مفید است. بدیهی است که ماساژ درمانگر باید اطلاعات علمی درباره ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی داشته باشد و بتوانند بیمار را تا حدودی ارزیابی کنند.  

تکنیک های مدرن ماساژ درمانی

واقع بین باشید

همچنین باید بدانید که باید چه انتظاراتی از ماساژ درمانی داشته باشید. به‌ ویژه اگر مشتریانی دارید که بطور خاص برای کمک به درمان افسردگی به شما مراجعه می کنند، باید در مورد نتایج واقع ‌بین باشید. بر اساس نظر محققان «ماساژ درمانی یک روش جادویی برای تسکین افسردگی نیست، اما ایجاد یک وقفه موقت در احساس سنگینی جسمی و روانی فرد تسکین بزرگی است.»

نکته کلیدی این است که به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد این مشتریان، برای درمان خود به روان پزشکان و روان شناسان نیز مراجعه می کنند، بنابراین باید بدانید که ماساژ درمانی یکی از رویکردهای کمکی است که مشتریان برای کنترل علائم خود از آن استفاده کنند.

حتما بخوانید
ماساژ و رفع استرس

محققان هشدار می دهند: «نباید ماساژ درمانی به عنوان یک درمان مستقل در موارد جدی مورد استفاده قرار گیرد». مبانی و شواهد علمی فراوانی در مورد اثر بخشی دارو و روان درمانی در درمان افسردگی وجود دارد و باید ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی در موارد جدی، فقط به عنوان یک درمان مکمل مورد استفاده قرار بگیرد.  

ماساژ و افسردگی

از آخرین تحقیقات روز درباره رابطه ماساژ درمانی و روان درمانی آگاه باشید

اگرچه تحقیقات قطعی در مورد نحوه عملکرد ماساژ درمانی برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی وجود ندارد، ولی به روز بودن و آگاهی از آخرین تحقیقات انجام شده با موضوع ماساژ درمانی ضروری است. به یاد داشته باشید که اگرچه ممکن است دقیقاً ندانیم که ماساژ درمانی برای درمان افسردگی چگونه کار می‌کند، اما امروزه شواهد قوی مبنی بر مفید بودن ماساژ درمانی در کاهش احساس افسردگی وجود دارد.

شبکه با متخصصان سلامت روان در ارتباط باشید

برای کارکرد موثر با مشتریان مبتلا به افسردگی و ارائه خدمات ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی، برقراری ارتباط با متخصصان مراقبت ‌های بهداشتی که مشتریان شما به آنها مراجعه می‌کنند، ایده خوبی است. وجود این گونه روابط بین حرفه ای، امکان ارجاع بیماران به افرادی که به صورت حرفه ای در زمینه ماساژ درمانی کار می‌کنند را فراهم می کند. همچنین امکان ارائه مراقبت ها به صورت هماهنگ با روان شناس و روانپزشک نیز فراهم می شود. امکان درمان اضطراب و افسردگی به بهترین شکل ممکن با کمک ماساژ درمانی، هیجان انگیز است.  

تکنیک های ماساژ حرفه ای

هنگامی که به دنبال ایجاد روابط با متخصصان حوزه سلامت روان هستید، باید از آخرین اطلاعات درباره چگونگی تاثیر ماساژ درمانی در درمان افسردگی مطلع باشید و درک اولیه ای از افسردگی داشته باشید.

تعداد زیادی از متخصصان شبکه سلامت روان نیز از فرصت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثربخشی ماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی استقبال می‌کنند. چرا که در این صورت، گزینه درمانی دیگری در اختیار دارند که می توانند آن را به عنوان درمان مکمل، به درمان‌های شناخته‌ شده دیگر اضافه کنند.

شناسه محتوا
عنوانماساژ درمانی و افسردگی
واژگان کلیدیماساژ درمانی برای کمک به درمان افسردگی
LSI 
تعداد کلمات1574
تعداد تصاویر9
تعداد تیترهای داخلی7
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/massage-and-depression/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور