ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ

آیا می دانستید که جهت کاهش درد عصب سیاتیک پای چپ، می توانید از ماساژ استفاده کنید. یافتن صحیح نقاط ماساژ یکی از نکات بسیار مهم است. همچنین به این نکته باید توجه کنید که از فشار دادن عصب سیاتیک اجتناب کنید به این جهت که موجب تحریک عصب سیاتیک می شود. مرکز ماساژ ماهور […]

فهرست مطالب

آیا می دانستید که جهت کاهش درد عصب سیاتیک پای چپ، می توانید از ماساژ استفاده کنید. یافتن صحیح نقاط ماساژ یکی از نکات بسیار مهم است. همچنین به این نکته باید توجه کنید که از فشار دادن عصب سیاتیک اجتناب کنید به این جهت که موجب تحریک عصب سیاتیک می شود. مرکز ماساژ ماهور ارائه کننده خدمات ماساژ است. که در صورت داشتن درد عصب سیاتیک؛ به شما ماساژ عصب سیاتیک را پیشنهاد می کند.

بهترین نقاط ماساژ برای عصب سیاتیک

هنگام انجام ماساژ برای تسکین درد سیاتیک، باید روی نقاط زیر فشار خاصی وارد کنید:

  • گلوتئوس – از جمله گلوتئوس ماکسیموس، گلوتئوس مدیوس، گلوتئوس مینیموس و پیریفورمیس.
  • همسترینگ و ران – از جمله باند IT، تروکانتر بزرگ و چرخاننده لگن.
  • گوساله ها – از جمله سولئوس و گاستروکنمیوس.

سعی کنید از وارد کردن فشار به خود عصب سیاتیک یا هر یک از اعصاب ناشی از آن خودداری کنید. سوزن سوزن شدن، بی حسی یا افزایش درد ممکن است نشان دهنده فشار روی عصب سیاتیک باشد.

قبل از انجام ماساژ برای سیاتیک در بارداری مشاوره بگیرید، زیرا نقاط فشار خاصی برای زنان باردار توصیه نمی شود.

بیشتر بدانید: ماساژ سیاتیک چیست؟

10 تکنیک ماساژ عصب سیاتیک

اکنون با مکان یافتن هر یک از این نقاط ماساژ آشنا هستید، بیایید به ده مورد از بهترین تکنیک های ماساژ برای تسکین درد عصب سیاتیک نگاه کنیم.

داشتن دوست یا شریکی که بتواند این تکنیک های ماساژ را روی شما انجام دهد، واقعا مفید است. در مرکز ماساژ ماهور خدمات ماساژ عصب سیاتیک ارائه می شود و می توانید از مزایای ماساژ عصب سیاتیک بهره مند شوید. اما اگر به دنبال ایده های خود ماساژ برای تسکین درد سیاتیک هستید، این ماساژ ها را جهت تسکین درد عصب سیاتیک انجام دهید.

  1. رهاسازی میوفاشیال

    رهاسازی میوفاشیال یک تکنیک ماساژ است که به شناسایی نواحی سفتی اطراف عصب سیاتیک کمک می کند. سفت شدن ماهیچه ها و مفاصل ممکن است حرکت را محدود کند، بنابراین رهاسازی میوفاشیال به شما کمک می کند تا نواحی مناسب برای تمرکز روی عصب سیاتیک را پیدا کنید.
    مشخص شده است که به طور موثر سندرم پیریفورمیس را درمان می کند، که اغلب به سیاتیک کمک می کند. برای انجام رهاسازی میوفاشیال برای درد  عصب سیاتیک، در ناحیه کمر بیمار بایستید و رو به پاهای او قرار بگیرید.
    با کف دست باز با زاویه 45 درجه نسبت به پوست، دست خود را روی قسمت پایین کمر قرار دهید و با حداقل فشار آن را تا مفصل زانو صاف کنید. انتشار میوفاشیال همچنین عضلات را برای تکنیک‌های ماساژ فشرده‌تر گرم می‌کند.

    ماساژ میوفاشیال

    نکته خود ماساژ: باسن خود را روی یک غلتک فوم بلند کرده و از باسن تا زانو به سمت عقب بچرخانید.

  2. کاهش فشار ساکروم

    ساکروم یک مثلث کوچک از استخوان است که در قسمت کوچک پشت شما قرار دارد. یک مشت نرم روی ساکروم قرار دهید، سپس به آرامی پاشنه دست دیگر خود را به پوست زیر آن فشار دهید تا عضله سرینی ماکسیموس کشیده و جدا شود. چند بار این کار را تکرار کنید تا زمانی که مقداری از کشش را در ناحیه سرینی ماکسیموس رها کنید.
    سعی کنید از فشار دادن به عصب سیاتیک خودداری کنید. اگر بیمار احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی کرد، از او بخواهید که به شما بگوید.

    Sacrum pressure relief

    نکته خود ماساژ: شاید بتوانید خودتان این یکی را امتحان کنید. بایستید و یک مشت را روی استخوان خاجی خود قرار دهید، سپس از دست دیگر خود برای کشش عضلات باسن همانطور که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.

  3. ماساژ گلوتئوس مینیموس

    عضله گلوتئوس minimus می تواند ناراحتی ایجاد کند که شبیه سیاتیک است. بنابراین ماساژ این عضله راه خوبی برای تسکین درد این ناحیه است.
    با فشار دادن به آرامی نوک انگشتان خود را در کنار باسن شروع کنید. در ابتدا از حداقل فشار استفاده کنید، زیرا عضلات سفت تر برای گرم کردن نیاز به کار دارند. هنگامی که راحت هستید، می توانید به تدریج فشار را افزایش دهید و از ساعد خود برای ماساژ دادن گلوتئوس مینیموس در سطح عمیق تری استفاده کنید.

    Gluteus minimus massage
    نکته خود ماساژ: هنگام دراز کشیدن روی شکم دستورالعمل های بالا را دنبال کنید. از پاشنه دست خود به جای ساعد خود استفاده کنید تا فشار بیشتری به گلوتئوس مینیموس وارد کنید.

  4. سر خوردن آرنج تروکانتر بزرگتر

    تروکانتر بزرگ بالای استخوان ران (فمور) است و شما آن را در پهن ترین قسمت باسن خواهید دید. با استفاده از این تکنیک سر خوردن آرنج، می‌توانید تنش را در بافت‌های عمیق‌تر اطراف مفصل ران که ممکن است عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد، آزاد کنید.
    قسمت بالای استخوان ران را پیدا کنید، سپس آرنج خود را در کنار آن قرار دهید. به آرامی، با فشار راحت، خط استخوان تروکانتر بزرگ را با آرنج خود دنبال کنید. دو تا سه بار تکرار کنید.

    Greater trochanter elbow glide

    نکته خود ماساژ: به پهلو دراز بکشید و با استفاده از یک توپ تنیس ناحیه اطراف تروکانتر بزرگ خود را به آرامی ماساژ دهید.

  5. گلوتئوس ماکسیموس پتریساژ

    پتریساژ یک تکنیک ماساژ عصب سیاتیک است که شامل فشردن و ورز دادن بافت برای کاهش تنش است. این یک راه عالی برای گرم کردن عضلات سرینی و تقویت جریان خون در بافت اطراف عصب سیاتیک است. برای این تکنیک، ممکن است لازم باشد روغن بیشتری برای کاهش اصطکاک با پوست بمالید. با استفاده از کف دست و انگشتان، عضله سرینی ماکسیموس را به آرامی در نیشگون های وسیع فشار دهید. سپس از بند انگشتان خود استفاده کنید تا به آرامی این ناحیه را ورز دهید، تلاش کنید فشار سبک باشد و به خود عصب سیاتیک فشار وارد نکنید.
    نکته خود ماساژ: به پشت دراز بکشید، از یک توپ تنیس یا تفنگ ماساژ استفاده کنید تا به عضله سرینی ماکسیموس فشار کمی وارد کنید.

  6. دستکاری زانو و ماساژ باسن/همسترینگ

    حرکت دستی مفاصل می تواند به برخی از بیماران به عنوان بخشی از ماساژ تسکین درد عصب سیاتیک کمک کند. برای این تکنیک، زانوی بیمار را خم کنید تا ساق پا در زاویه 90 درجه نسبت به قسمت بالایی ساق قرار گیرد.
    سپس مشت خود را روی عضله پیریفورمیس در کنار باسن قرار دهید و پا را چندین بار از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید. با فشار راحت، مشت خود را در امتداد پیریفورمیس به سمت استخوان خاجی حرکت دهید، همانطور که به صورت دستی پا را حرکت می دهید.

    Manual knee manipulation and glute/hamstring massage

    نکته خود ماساژ: دراز بکشید، یک توپ تنیس را به عضله پیریفورمیس فشار دهید. پای خود را به گونه ای خم کنید که در زاویه 90 درجه قرار گیرد و کف پای شما رو به سقف باشد. با کنترل، پا را چندین بار از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید.

  7. ماساژ انگشت شست سولئوس و گاستروکنمیوس

    انگشتان شست خود را به سمت مرکز ساق پا درست بالای تاندون آشیل فشار دهید، سپس آنها را به آرامی به سمت بالا حرکت دهید.
    درست قبل از چین زانو، انگشتان شست خود را در اطراف لبه های مفصل زانو از هم جدا کنید. درست بالای چین زانو بایستید. تا چهار بار تکرار کنید. سپس، از همان نقطه شروع کنید، نوک انگشتان خود را روی لبه های بیرونی ساق پا قرار دهید و آنها را در امتداد عضله کف پا به سمت بالا حرکت دهید و درست زیر زانو بایستید.
    این تکنیک ها به شما این امکان را می دهد که ساق پا را بدون فشار بر روی اعصاب ناشی از عصب سیاتیک ماساژ دهید.

     Soleus and gastrocnemius thumb massage

    نکته خود ماساژ: روی زمین بنشینید و زانوهای خود را خم کرده و پاها را صاف کنید. از همان تکنیک های بالا برای ماساژ ساق پا استفاده کنید.

  8. گرم کردن باند Iliotibial

    دستگاه ایلیوتیبیال – که معمولاً به عنوان نوار IT شناخته می شود – از باسن شما از قسمت بیرونی ساق پا تا زانو کشیده می شود. این نوار نازک بافت می تواند سفت و زخمی شود، به خصوص پس از حرکت های مکرر. گاهی اوقات باعث کمردرد در دوندگان می شود.
    برای گرم کردن باند IT (و احتمالاً تشویق به شکستن بافت اسکار)، از پاشنه دست خود برای ماساژ بالا و پایین قسمت بیرونی ران استفاده کنید.
    نکته خود ماساژ: در حالت نشسته، از پاشنه دست خود برای ماساژ قسمت بیرونی ران به صورت حرکتی بالا و پایین استفاده کنید.

  9. ماساژ ساعد باند IT

    پس از گرم کردن باند IT، می توانید از فشار بیشتری برای آزاد کردن تنش در بافت اطراف عصب سیاتیک استفاده کنید. کف پای بیمار را به سمت داخلی زانوی مقابل فشار دهید. سپس مچ پای خم شده را بگیرید و ساعد خود را روی پوست بالای زانو فشار دهید.
    در صورت نیاز از وزن بدن خود برای اعمال فشار بیشتر استفاده کنید. ساعد خود را از قسمت بیرونی ران تا باسن صاف کنید و باند IT را ماساژ دهید.

    IT band forearm massage

    نکته خود ماساژ: از یک تفنگ ماساژ برای اعمال فشار بیشتر در امتداد باند IT استفاده کنید.

  10. ماساژ توپ تنیس پیریفورمیس

    توپ تنیس برای هر کسی که به دنبال تکنیک های خود ماساژ برای تسکین سیاتیک است ضروری است. این می تواند به شما کمک کند بدون نیاز به یک جفت دست اضافی، فشار را در ناحیه باسن خود آزاد کنید.
    روی زمین نشسته، توپ تنیس خود را بردارید و مکانی راحت برای قرار دادن آن در زیر سرینی ماکسیموس خود پیدا کنید. با استفاده از بازوها و پاهای خود برای ثبات، عضلات باسن خود را روی توپ بچرخانید تا محل فشار و عمق آن را تغییر دهید.
    برای تسکین عمیق‌تر، پای طرف آسیب‌دیده را از روی زانوی مقابل خود عبور دهید. این باعث آشکار شدن پیریفورمیس می شود.
    سپس توپ تنیس را به پشت زیر سرینی ماکسیموس خود قرار دهید و از تکنیک بالا برای یافتن موقعیتی استفاده کنید که فشار را کاهش دهد.
    این ممکن است کاملاً شدید به نظر برسد، بنابراین ایده خوبی است که این کار را در فواصل کوتاه و مکرر انجام دهید.

ماساژ چگونه درد عصب سیاتیک را تسکین می دهد؟

ماساژ فواید زیادی دارد که می تواند علائم درد عصب سیاتیک شما را بهبود بخشد. این شامل:

  • شل کردن عضلات
    عضلات سفت یا گره‌دار بیشتر عصب سیاتیک را فشرده می‌کنند که منجر به درد تیراندازی در ساق پا و لگن می‌شود. ماساژ باعث شل شدن و کشش ماهیچه های شما می شود و خطر فشردگی عصب را کاهش می دهد.
  • کاهش استرس 
    استرس با درد سیاتیک مرتبط است [3]. ماساژ باعث ترشح اندورفین برای کاهش استرس و ناراحتی می شود. کار کردن با نقاط فشار خاص ممکن است سطح هورمون استرس کورتیزول را نیز کاهش دهد، اگرچه همه محققان در مورد این نکته موافق نیستند.
  • بهبود گردش خون 
    ماساژ جریان خون را در نواحی دردناک تشویق می‌کند و به مواد مغذی و اکسیژن بیشتری کمک می‌کند تا به ستون فقرات، باسن و پاها برسد و بهبودی را بهبود بخشد.

ماساژ می تواند درد سیاتیک را تسکین دهد و به بهبودی کمک کند، حتی اگر درد سیاتیک راه رفتن یا حرکت را دشوار کند. اما فشار دادن روی عصب سیاتیک در واقع می‌تواند آن را بیشتر تحریک کند.
بنابراین دانستن تکنیک‌های ماساژ مناسب برای تسکین موثر درد عصب سیاتیک ضروری است .

شناخت عصب سیاتیک

عصب سیاتیک از قسمت پایین کمر شروع می شود و از پشت ساق پا می گذرد. سپس درد سیاتیک در زانو می تواند به اعصاب دیگر منشعب شود. اگر عصب سیاتیک شما تحت فشار قرار گرفته یا فشرده شده باشد، این موارد نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

عصب سیاتیک

بافت لگن می تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد. ماساژ می تواند این بافت را جابجا کند و فشار روی عصب سیاتیک را کاهش دهد. دانستن محل قرارگیری هر استخوان، مفصل و ماهیچه به شما کمک می کند تا نقاط فشار مناسب را برای ماساژ موثر پیدا کنید.

به طور خاص، توجه به محل ساکروم، عضلات گلوتئال، پیریفورمیس، دستگاه ایلیوتیبیال (IT)، سولئوس و گاستروکنمیوس مهم است.

محل ساکروم، عضلات گلوتئال، پیریفورمیس، دستگاه ایلیوتیبیال (IT)، سولئوس و گاستروکنمیو

اگر در حین ماساژ بیمار احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد کرد، اعمال فشار را متوقف کنید. این ممکن است به این معنی باشد که شما روی خود عصب سیاتیک فشار می آورید.
از روغن های ماساژ برای کاهش اصطکاک بین دستان خود و پوست بیمار استفاده کنید.
کرم Deep Heat ممکن است به تسکین سیاتیک کمک کند، بنابراین می توانید در صورت مناسب بودن این کرم را در ماساژ خود بگنجانید.
خود را با یک ماساژ حرفه ای پذیرا شوید. با ماساژدرمانگر خود در مورد وضعیت و نواحی کلیدی درد خود صحبت کنید تا بیشترین بهره را از درمان خود ببرید.
انواع مختلف ماساژ را امتحان کنید تا ببینید کدامیک بیشترین تسکین درد عصب سیاتیک را به شما می دهد.
ماساژ سوئدی، ماساژ بافت عمیق و ماساژ سنگ داغ همگی می‌توانند به آرامش عضلات شما و کاهش درد سیاتیک کمک کنند.

حتما بخوانید
حمام دامادی - حمام عروسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور