ماساژ برای بهبود جای زخم

ماساژ برای بهبود جای زخم

اسکار نتیجه تلاش طبیعی بدن برای التیام پوست از دست رفته یا آسیب دیده است ماساژ برای بهبود جای زخم می تواند کمک به کمتر شدن درد و فرایند بهبود آن کند. اگر چه جای زخم یا اسکار نشانه التیام بافت های آسیب دیده در نظر گرفته می شود، اما نشانه بهبود جای زخم به […]

فهرست مطالب

اسکار نتیجه تلاش طبیعی بدن برای التیام پوست از دست رفته یا آسیب دیده است ماساژ برای بهبود جای زخم می تواند کمک به کمتر شدن درد و فرایند بهبود آن کند. اگر چه جای زخم یا اسکار نشانه التیام بافت های آسیب دیده در نظر گرفته می شود، اما نشانه بهبود جای زخم به طور کامل نیست. معمولاً اسکارها تا ماه ها یا سال ها پس از شکل گیری، درد و خارش دارند و جای آنها سفت است. اخیراً ثابت شده است که استفاده از تکنیک های ماساژ مناسب برای بهبود جای زخم به مشتریان کمک می کند که عوارض جانبی و دردسرساز فرآیند بهبودی اسکار را بهتر مدیریت کنند. می توان از ماساژ درمانی، در کنار سایر روش های درمانی توصیه شده برای بهبود جای زخم ها استفاده کرد.

بهبود جای اسکار

تأثیر ماساژ بر بهبود جای اسکار

علل و برخی از انواع رایج زخم و اسکار

اسکارها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند؛ اما یکی از رایج ترین دلایل ایجاد اسکار سوختگی، جراحی یا جراحت است. بر اساس مرجع پزشکی جانز هاپکینز، انواع مختلفی از اسکار از جمله اسکار کلوئیدی، اسکار هیپرتروفیک و اسکار انقباضی وجود دارد. اخیراً ثابت شده است که ماساژ می تواند تأثیرات مثبت زیادی بر روند بهبود جای زخم بگذارد. اسکارهای کلوئیدی نوعی زخم پوستی هستند که به علت تراکم بالای الیاف کلاژن در فرآیند ترمیم زخم ایجاد می شوند.

این اسکارها به صورت محدود و در ناحیه زخم شکل می گیرند و ممکن است باعث تغییر رنگ و بافت پوست آن ناحیه شوند. بر اساس مطالعات آکادمی پوست آمریکا، ممکن است ظاهر شدن اسکارهای کلوئیدی، ماه ها بعد از آسیب اولیه رخ دهد و حتی روند رشد این اسکارها تا سال ها ادامه داشته باشد. اسکارهای کلوئیدی بدون درمان از بین نمی روند. اخیراً ثابت شده است که می توان با استفاده از فنون ماساژ مناسب، اسکارهای کلوئیدی را نرم و انعطاف پذیرتر کرده پس ماساژ برای بهبود جای زخم کمک کرد.

تسریع روند بهبود زخم ها با ماساژ درمانی

تسریع روند بهبود زخم ها با ماساژ درمانی

برخی از ریسک فاکتورهای ایجاد اسکار کلوئیدی| ماساژ برای بهبود جای زخم

بر اساس تحقیقات، اسکارهای کلوئیدی در افرادی که پوست سیاه یا قهوه ای دارند بیشتر شایع است. برخی از ریسک فاکتورهای ایجاد چنین اسکارهایی عبارت‌اند از:

 سابقه شخصی یا خانوادگی بروز اسکارهای کلوئیدی

سابقه شخصی یا خانوادگی می تواند در بروز اسکارهای کلوئیدی نقش داشته باشد. عواملی مانند نژاد، سن، نوع پوست، نوع زخم و عفونت ها، وراثت و استعداد ژنتیکی تشکیل اسکار و غیره، همگی می توانند نقش زیادی در ظهور و شدت بروز اسکار داشته باشند. در این نوع اسکارها می توان از ماساژ درمانی برای بهبود جای زخم استفاده کرد.

حتما بخوانید
ماساژ هربال

سن| ماساژ برای بهبود جای زخم

اگر بین 20 تا 30 سال سن دارید، احتمال ابتلا به اسکارهای کلوئیدی در شما بیشتر است. اسکارهای هیپرتروفیک شبیه اسکارهای کلوئیدی هستند، اما رشد آنها کمتر است. ممکن است اسکارهای هایپرتروفیک نیز قرمز به نظر برسند، اما معمولاً ضخیم و برجسته هستند. این اسکارها ممکن است به مرور زمان و به طور خود به خودی بهبود پیدا کنند. در این مورد نیز امکان استفاده از تکنیک های ماساژ مناسب برای بهبود جای زخم وجود دارد.

بر اساس مطالعات بالینی، اسکارهای هیپرتروفیک به عنوان یک پاسخ غیرطبیعی به ترمیم زخم در نظر گرفته می شوند که در آن بافت همبند اضافی در زخم و اطراف آن تشکیل می شود. بر خلاف اسکارهای کلوئیدی، در این اسکارها رشته های کلاژنی به موازات لایه بالایی پوست قرار می گیرند. ممکن است اسکارهای هیپرتروفیک با گذشت زمان محو شده و کمتر دیده شوند.

ماساژهای تخصصی مخصوص بهبودی جای زخم ها

ماساژهای تخصصی مخصوص بهبودی جای زخم ها

برخی از ریسک فاکتورهای ایجاد اسکارهای هیپرتروفیک

  • زخم های ناشی از سوختگی به خصوص سوختگی های درجه دو و سه
  • التهاب سیستمیک
  • عفونتی که از بهبود مناسب زخم جلوگیری می کند.
  • ژنتیک

جای زخم انقباضی، با اسکار یا جای زخم کلوئیدی و هیپرتروفیک متفاوت است؛ زیرا اسکارهای انقباضی زمانی ایجاد می شوند که ناحیه وسیعی از پوست آسیب دیده باشد یا از بین برود. این اسکار لبه های پوست را جمع می کند و باعث سفتی پوست می شود. انقباض پوست می تواند بر عضلات، مفاصل و تاندون ها تأثیر بگذارد و دامنه حرکتی آنها را کاهش دهد. این امر به ویژه در زمانی که جای زخم روی مفصل ایجاد می شود، اهمیت پیدا می کند.

بر اساس نظر انجمن پوست آمریکا، هر جای زخمی که موجب محدودیت حرکتی شود، اسکار انقباضی نامیده می شود. در چنین مواردی نیز می توان از تکنیک های ماساژ مخصوص برای بهبود جای زخم استفاده کرد.

تأثیر ماساژ بر بهبود جای زخم و بخیه

تأثیر ماساژ بر بهبود جای زخم و بخیه

برخی از ریسک فاکتورهای ایجاد اسکار انقباضی

  • سوختگی شدید
  • آسیب تروماتیک

اثرات ماساژ درمانی بر جای زخم

ماساژ درمانی می تواند علاوه بر کمک به بهبود جای زخم، به تسکین درد اسکارهایی کمک کند که پس از خوب شدن نیز دردناک هستند. پیت ویتریج به عنوان یک ماساژ درمانگر حرفه ای می گوید: «ممکن است برخی از مشتریان، افزایش دامنه حرکتی و بهبود عملکرد را به بهبودی جای زخم خود ترجیح دهند.

حتما بخوانید
افشای رازهای ماساژ و فعالیت بدنی: آیا ماساژ ساختگی می تواند فوایدی مشابه ماساژ کلاسیک سوئدی داشته باشد؟

اسکارهای جراحی، یکی از رایج ترین انواع زخم ها هستند و ما می توانیم با استفاده از تکنیک های ماساژ درمانی مخصوص بهبود جای زخم، به ترمیم بافت و افزایش انعطاف پذیری اسکار کمک کنیم. ممکن است اسکارهای وسیع تر، هرگز به وضع طبیعی برنگردند؛ اما امکان افزایش انعطاف پذیری بافت های زیرین اسکار وجود دارد.

مطالعات مرتبط به بررسی تأثیر ماساژ بر بهبود جای زخم

در یک مطالعه مربوط به سال 20231، اثرات فیزیکی و روانی ماساژ درمانی بر بهبود جای زخم 420 بیمار دارای سوختگی های متوسط تا وسیع مورد ارزیابی قرار گرفت. در تمام این مقالات، جلسات ماساژ بین 5 تا 30 دقیقه طول کشید و ماساژ درمانی توسط ماساژ درمانگران حرفه ای و به تناوب یک تا سه بار در هفته به مدت 12 هفته انجام شد.

کاهش استرس و بهبودی جای اسکارها

کاهش استرس و بهبودی جای اسکارها

محققان پس از جمع بندی نتایج خاطر نشان کردند که ماساژ اسکار باعث کاهش میزان درد، کاهش ضخامت اسکار، کاهش خارش و اضطراب افراد می شود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ماساژ موضع اسکار یک مداخله عملی و مؤثر برای بهبود جای اسکار بیماران دارای سوختگی است. مشخص شد که ماساژ درمانی می تواند موجب نازک تر شدن، انعطاف پذیرتر شدن و تسریع روند بهبودی جای زخم ها شود. محققان به این نتیجه رسیدند که تکنیک های ماساژ میوفاشیال، ماساژ تخلیه لنف، ماساژ کرانیوساکرال تراپی مؤثرترین انواع ماساژ مؤثر برای بهبود جای زخم هستند.

در یک مطالعه دیگر، به بررسی اثربخشی روش های مختلف درمان اسکارهای ناشی از جراحی (به ویژه اسکارهای ناشی از سزارین) پرداخته شد. در این مطالعه، مداخلاتی نظیر ماساژ اسکار، حجامت، سوزن درمانی و غیره بر روی اسکارها انجام شد. مشخص شد که استفاده از این تکنیک ها تأثیر چشمگیری بر کاهش درد و خارش، کمرنگ شدن جای اسکار، افزایش انعطاف پذیری، کاهش سفتی بافت محل اسکار دارد. در این مطالعات، روند بهبود پارامترهای پوست (از جمله خاصیت ارتجاعی اسکار، ضخامت، یک دستی و رنگ محل آسیب) نیز مورد توجه قرار گرفت.

ماساژ روزانه جای زخم و اسکارها

ماساژ روزانه جای زخم و اسکارها

یک جلسه معمول ماساژ برای بهبود جای اسکار چگونه است؟

امروزه، ثابت شده است که ماساژ می تواند تأثیر زیادی بر بهبود و تسکین اسکارها داشته باشد. اسکارها، آسیب هایی هستند که به دلیل زخم، سوختگی یا عمل جراحی بر روی پوست شکل می گیرند. ماساژ درمانی با استفاده از تکنیک های مختلفی مانند ماساژ عمیق، ماساژ بافت اطراف اسکار و استفاده از روغن های مرطوب کننده، به کاهش چشمگیر اندازه اسکار کمک می کند پس ماساژ برای بهبود جای زخم بسیار کمک کننده است.

حتما بخوانید
راحت تر نفس بکشید: تاثیر ماساژ بر بهبود علائم آسم

در یک جلسه ماساژ درمانی که با هدف بهبود اسکارهای انجام می شود، در ابتدا موضع اسکار، شدت جراحات و آسیب ها ارزیابی می شوند. سپس تکنیک مناسب برای کمک به رفع مشکل انتخاب شده و با تحریک نقاط مختلف، جریان خون و لنف به منطقه اسکار افزایش می یابد و بافت پوست تقویت می شود. آخرین مرحله، ماساژ موضع هدف با کرم یا روغن مرطوب کننده است. هدف این کار هیدراته کردن پوست، تسکین ناحیه مد نظر و افزایش جریان خون به آن ناحیه می باشد. ماساژ درمانی باعث مرطوب کردن پوست و کاهش خشکی و ترک های آن می شود.

جلسات ماساژ درمانی موجب ایجاد حس راحتی، آرامش و بهبود کیفیت زندگی بیماران می شود. این روش مکمل می تواند عوارض جانبی اسکار را کاهش داده و موجب تسریع روند بهبودی بیماران شود. یک هشدار مهم برای ماساژ درمانگرانی که در این زمینه با مشتریان کار می کنند این است که هرگز نباید کار ماساژ درمانی، برای مشتری به یک کار دردناک تبدیل شود. در صورت احساس کوچک ‌ترین دردی باید ماساژ را متوقف و به زمان دیگری موکول کرد.

نحوه ماساژ برای ترمیم جای زخم ها و آسیب ها

نحوه ماساژ برای ترمیم جای زخم ها و آسیب ها

سخن نهایی

بر اساس مطالعات بالینی و تجربی،  یکی از مؤثرترین و سودمندترین روش های درمان ماساژ برای بهبود جای زخم شناخته می شود. این روش با تحریک نقاط مختلف بدن، جریان خون و لنف را به منطقه زخم افزایش می دهد و باعث تقویت بافت پوست می شود.

تکنیک های ماساژ از جمله ماساژ عمیق و ماساژهای مخصوص اسکار می توانند به بهبود اندازه و شکل ظاهری زخم کمک کنند. همچنین، ماساژ به مرطوب کردن پوست کمک می کند و عوارض جانبی ناشی از زخم را کاهش می دهد. در مجموع، ماساژ با ارائه آرامش و تسکین، به بیماران دارای جای زخم کمک می کند که بهبود یابند و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور