خودمراقبتی برای ماسورها

خود مراقبتی و جلوگیری از آسیب دست ماسور

ماساژ درمانی یکی از مهم ترین روش‌ های غیردارویی برای کاهش دردهای جسمی و رهایی از تنش و استرس است. ماساژ برای دریافت کننده ماساژ مزایای زیادی دارد؛ ولی از سوی دیگر خود مراقبتی و جلوگیری از آسیب دست ماساژ درمانگر نیز مهم است. آسیب دست ماساژ درمانگر به این دلیل که ماسورها مکرراً برای […]

فهرست مطالب
فایل صوتی مقاله خود مراقبتی و جلوگیری از اسیب دست ماسور

ماساژ درمانی یکی از مهم ترین روش‌ های غیردارویی برای کاهش دردهای جسمی و رهایی از تنش و استرس است. ماساژ برای دریافت کننده ماساژ مزایای زیادی دارد؛ ولی از سوی دیگر خود مراقبتی و جلوگیری از آسیب دست ماساژ درمانگر نیز مهم است.

آسیب دست ماساژ درمانگر

به این دلیل که ماسورها مکرراً برای ارائه خدمات ماساژ، از دست های خود استفاده می کنند، احتمال وارد شدن آسیب به اعضای بدن به خصوص دستان آنها زیاد است. ماساژ درمانگرانی که به این کار به عنوان یک حرفه دائمی برای کسب درآمد نگاه می کنند، باید با اتخاذ تدابیر مناسب از وارد شدن آسیب به عضلات خود جلوگیری کنند.

در مقالات متعدد، راهکارهای مختلف خودمراقبتی برای جلوگیری از صدمه به ماساژدرمانگران ارائه شده است. در یک مقاله منتشر شده در کانادا به شیوع آسیب دست ماساژ درمانگر و آسیب اسکلتی – عضلانی ماسورها و شکایت شایع این افراد از درد ناحیه دست، مچ، شانه و کمر اشاره شده است.

شرط تداوم حضور در این شغل، توسعه و تداوم استفاده از یک برنامه خودمراقبتی مدون استاندارد مخصوص ماسورها است. در این مطلب به بررسی آسیب های شایع در بین ماساژدرمانگران پرداخته می شود. در صورتی در این حرفه مشغول به کار هستید و یا قصد ورود به این حرفه را دارید، مطالعه این مطلب به شما توصیه می شود.

ماساژ درمانی و پیشگیری از آسیب ها

شایع ترین آسیب ها در حرفه ماساژ درمانگری

اگر در حرفه ماساژ درمانگری مشغول به کار هستید، احتمالاً به خوبی می دانید که خودمراقبتی برای پیشگیری از آسیب دست ماساژ درمانگر تا چه حد کمک کننده و موثر است. وارد شدن هر گونه صدمه به دست ها، انگشت ها، مچ، زانو، ساعد و غیره بسیار فلج کننده و دردسرساز خواهد بود.

باید بدانید که اختصاص ساعاتی از روز برای خود مراقبتی، دارای اهمیت زیادی بوده و به نوعی سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می آید. شما به عنوان ماسور به مراجعین خود یاد می دهید که چگونه از خودشان مراقبت کنند، اما باید خودتان نیز از راهکارهای خود مراقبتی و محافظت از آسیب دست ماساژ درمانگر آگاهی داشته باشید.

یکی از رایج ترین و بیشترین شکایات افرادی که سالها در حرفه ماساژدرمانگری مشغول به کار بوده اند، آسیب به مفاصل، مچ، درد گردن، شانه، آرتروز و غیره است. شما می توانید با آگاهی از تکنیک های خودمراقبتی و مطالعه بیشتر در این زمینه، سطح دانش خود را برای محافظت از خود در برابر انواع آسیب های شغلی افزایش دهید.

حتما بخوانید
از آسیب های شغلی در ماساژ چه می دانید؟
برای ماساژ ماسورها عکس 2.jpg

آسیب های رایج در حرفه ماساژ درمانگری

یکی از راهکارهای موثر در این زمینه، انجام حرکات اصلاحی مختلف توصیه شده از سوی متخصصین برای کاهش آسیب دست ماساژ درمانگر و سایر آسیب های رایج در بین ماسورها،در فواصل زمانی بین ملاقات با مراجعان مختلف یا در زمان استراحت می باشد.

همچنین بیشتر حرفه ای های شاغل در این شغل، علاوه بر آسیب دیدگی دست، از مشکلات متعددی مانند کشیده شدن عضلات کمر، تاندون ها، ساق پا و غیره شکایت می کنند. رعایت اصول خود مراقبتی می تواند به میزان زیادی آسیب های شما را کاهش دهد.

خود مراقبتی ماساژ درمانگران و جلوگیری از آسیب های اسکلتی- عضلانی

همانطور گه گفته شد، ماساژدرمانگران نیاز دارند که برای آرامش و اصلاح آسیب های اسکلتی- عضلانی و به خصوص پیشگیری از آسیب دست ماساژ درمانگر، ساعاتی از روز را به خودشان اختصاص دهند. در این بخش قصد داریم، به معرفی راهکارهای جلوگیری از آسیب های اسکلتی- عضلانی بپردازیم.

یکی از شکایت های اصلی ماسورها، بروز مشکلاتی در ناحیه کمر از جمله کشیدگی عضلات کمر و پا می باشد. در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از این آسیب ها پیشنهاد می شود. در سر فصل بعدی به طور اختصاصی به مساله مراقبت و جلوگیری از آسیب به دست و مچ ماساژ درمانگران به عنوان یک مشکل رایج و پراهمیت پرداخته می شود.

استفاده از فوم غلطک برای تقویت عضلات

فوم غلطک، یک ابزار کاربردی قابل استفاده در زمان های استراحت و در فواصل بین ویزیت مراجعین می باشد. شما می توانید از این فوم ها برای پیشگیری از آسیب ها و به ویژه برای تقویت عضلات خود استفاده کنید.

 فوم غلطکی و تسکین دردها

استفاده از روغن های طبیعی و کرم های مخصوص برای کاهش درد مفاصل

استفاده از انواع روغن ها و کرم های موضعی، هم برای مراجعین و هم برای ماساژدرمانگران مفید است. ماساژ درمانگران می توانند در وقت استراحت یا شب ها در زمان خواب، عضلات حساس و آسیب دیده خود را با انواع کرم های مخصوص ماساژ داده و برای روز کاری بعد تجدید قوا کنند. این راهکار به کاهش آسیب و فرسودگی مفاصل و عضلات و کاهش آسیب دست ماساژ درمانگر کمک زیادی می کند.

حتما بخوانید
تاثیر فوق العاده ماساژ ریلکسی برای نوزادان نارس و نو مادران ‌

استفاده از تکنیک های مدیتیشن و آرام سازی ذهن

امروزه، استفاده از تکنیک های آرام سازی و مدیتیشن، به عنوان یک راهکار مفید برای جلوگیری از خستگی جسمی و روانی مورد توجه قرار گرفته است. شما می توانید با استفاده از این روش ها، برای چند دقیقه از تنش ها و استرس های محیط اطراف خود رها شوید. همین رها شدن به شل شدن عضلات و کاهش آسیب به آنها کمک می کند. همینطور مدیتیشن موجب کاهش اثرات ناخوشایند بیماری هایی مانند افسردگی، آسم، فشار خون بالا، استرس و اضطراب و بیماری قلبی می شود. هر چه ذهن شما آرام تر باشد، عملکرد ذهن و مغز شما بهتر خواهد بود.

تکنیک های مدیتیشن و رهایی ذهن

 4 نکته درباره نحوه اجرای تکنیک های ماساژ جهت جلوگیری از آسیب دست ماساژ درمانگر

همانطور که گفته شد، آسیب دست ماساژ درمانگر و صدمه به مچ،یکی از بیشترین شکایات افراد شاغل در این حرفه است. به همین دلیل باید راهکارهای خاصی برای جلوگیری از آسیب به مچ دست ماسورها ارائه شود. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در یک سرفصل مجزا به طور اختصاصی به روش های جلوگیری از آسیب مچ و دست های متخصصان ماساژ درمانی می پردازیم.  

وارد شدن آسیب مکرر به مچ دست موجب بروز تاندونیت یا التهاب تاندون مچ می شود. ماساژ درمانگران به دلیل ماهیت شغلشان، از مچ دست خود بیش از حد استفاده می کنند. توصیه می شود که برای جلوگیری از آسیب دست ماساژ درمانگر، در طول شب از مچ بند استفاده شود. استفاده از مچ بند یکی از شیوه های خود مراقبتی می باشد که موجب حفظ موقعیت آناتومیک مناسب، تسکین درد و جلوگیری از التهاب می شود.

متخصصین آشنا به طب فیزیکی توصیه هایی را برای پیشگیری از انگشتان، مچ و دست ماساژ درمانگران ارائه کرده اند که در ادامه به 4 مورد از آنها پرداخته می شود.

نکته شماره 1: از ساعد و آرنج خود استفاده کنید

هر جلسه ماساژ را با این فرض شروع کنید که انگشتان شما فقط باید کارهای ظریف ماساژ از جمله ماساژ اطراف صورت، سر، دست ها و انگشتان پا را انجام دهند. برای جلوگیری از آسیب دست ماساژ درمانگر باید برای ماساژ نواحی بزرگ ‌تر بدن مشتری، از ساعد خود استفاده کنید. با اینکار، مفاصل ظریف دست و انگشتان خود را از سایش و پارگی غیر ضروری نجات می دهید. اینکار می تواند به افزایش طول عمر شغلی و ماندن شما در  این حرفه شما کمک کند.

حتما بخوانید
ماساژ درمان عصب سیاتیک پای چپ

استفاده از آرنج و ساعد در ماساژ درمانی

نکته شماره 2: اول کشش، سپس ماساژ

در مورد مراجعینی که با درد به شما مراجعه می کنند، توجه کنید که شاید این درد ناشی از سفتی عضلات آنها باشد. در چنین مواردی بهتر است عضلات سفت را در موقعیتی قرار دهید که قبل از ماساژ دادن کشیده شوند. اینکار می تواند ضمن جلوگیری از  آسیب دست ماساژ درمانگر، بدون افزایش حجم کاری شما به بهبود درد بیمار نیز کمک کند. در نتیجه، کشش قبل از ماساژ هم برای شما و هم برای مشتری مفید است. ممکن است نواحی دردناک بدن مشتریان، به طور ویژه حساس شده باشند و نیاز به لمس سبک ‌تر و فشار کمتری داشته باشند.

نکته شماره 3: آرام باشید

آرامش فقط برای مشتریان نیست. سعی کنید عضلاتی که به طور فعال برای انجام ماساژ از آنها استفاده نمی کنید را شل کنید. انجام این کار می تواند به حفظ انرژی شما کمک کند و بدون فشار بر بدن شما، همان فواید را برای مشتری به ارمغان بیاورد. اگر با این تمرین مشکل دارید، سعی کنید آگاهانه نفس عمیق بکشید.

یک واقعیت جالب این است که طبق گفته انجمن ریه کانادا، ما تقریباً 22000 بار در روز تنفس می کنیم و مغز ما سرعت جذب هوا را در ریه ها کنترل می کند.

تکنیک تنفس عمیق

نکته شماره 4: از پاهای خود استفاده کنید

صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از وارد شدن آسیب به مفاصل در زمان اجرای تکنیک های ماساژ، به این معنا نیست که باید تمرکز شما فقط روی بازوها و دست هایتان باشد. باید ماساژ درمانگران یاد بگیرند که چگونه از پاهای خود نیز کمک بگیرند.

تا جایی که می توانید از یک محل عریض برای ماساژ استفاده کنید؛ اینکار به شما این امکان را می دهد که روی بدن مشتری خود کار کنید و برای ماساژ دادن، از تمام بدن خود استفاده کنید. ماساژورها با توجه به این نکته مهم می توانند از وزن بدن خود برای ایجاد فشار استفاده کنند و بدین ترتیب، آسیب دست ماساژ درمانگر به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور