تاثیر فوق العاده ماساژ ریلکسی روی نوزادان نارس و نو مادران

تاثیر فوق العاده ماساژ ریلکسی برای نوزادان نارس و نو مادران ‌

بر اساس نتایج تحقیقات، ماساژ ریلکسی مزایای زیادی را برای نوزادان نارس و نو مادران به همراه دارد. اجرای این نوع ماساژ بر روی نوزادان نارس (کمتر از هفته 32 بارداری) موجب بهبود وضعیت جسمانی و تکامل سیستم عصبی آنها می شود. در مطالعات مرتبط با بررسی تأثیر ماساژ درمانی بر افزایش رشد و وزن […]

فهرست مطالب

بر اساس نتایج تحقیقات، ماساژ ریلکسی مزایای زیادی را برای نوزادان نارس و نو مادران به همراه دارد. اجرای این نوع ماساژ بر روی نوزادان نارس (کمتر از هفته 32 بارداری) موجب بهبود وضعیت جسمانی و تکامل سیستم عصبی آنها می شود. در مطالعات مرتبط با بررسی تأثیر ماساژ درمانی بر افزایش رشد و وزن نوزادان نارس، نشان داده شد که ماساژ درمانی موجب افزایش چشم گیر وزن این نوزادان می شود. در مطالعات دیگر نیز ثابت شد که ماساژ به کاهش قابل توجه استرس و اضطراب و افزایش آرامش نو مادران کمک می کند.

ماساژ ریلکسی برای نوزادان نارس

تأثیرات شگفت انگیز ماساژ بر رشد نوزادان نارس

مطالعات بالینی مربوط به تأثیر ماساژ بر نوزادان نارس

در یک مطالعه تحقیقاتی، به بررسی تأثیر ماساژ ریلکسی‌ بر وضعیت سلامت نوزادان نارس پرداخته شد. در این مطالعه، نوزادانی که در سن حاملگی 35 هفته متولد شده بودند، به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. برای هر یک از این نوزادان چند جلسه ماساژ 15 دقیقه ای در نظر گرفته شد. مشخص شد که ماساژ درمانی می تواند موجب افزایش قابل توجه وزن روزانه نوزادان (19.3 گرم در روز در مقابل 6.2 گرم در روز) شود.

همین ‌طور ارزیابی ها و معاینات بالینی، حاکی از افزایش سرعت رشد (12.5 در مقابل 3.6 گرم بر کیلوگرم در روز) این نوزادان در مقایسه با زمانی است که فقط مراقبت های معمول را در بخش مراقبت های ویژه دریافت می کردند. علاوه بر این، مشخص شد که اجرای ماساژ ریلکسی بر روی نوزادان نارس موجب افزایش قابل توجه پارامترهای رشد آنها از جمله شاخص توده بدنی، توده چربی، توده بدنی بدون در نظر گرفتن چربی و تراکم مواد معدنی استخوان ها در مقایسه با نوزادان گروه کنترل می شود.

ماساژ ریلکسی

بهبود وزن گیری و آرامش نوزاد با ماساژ درمانی

ماری ژوزی برارد، متخصص ماساژ درمانی و مدیر یک مرکز ماساژ درمانی و سلامتی نوزاد می گوید: «ماساژ نوزادان می تواند فواید زیادی را برای نوزادان نارس به همراه داشته باشد. ماساژ‌ موجب افزایش آرامش و ساعات خواب، افزایش وزن، کاهش سطح بیلی روبین، ایجاد آرامش و بهبود رشد عصبی این نوزادان می شود».

برارد بر اساس تجربه می داند که نوزادان نارس پس از حضور در بخش مراقبت های ویژه نوزادان، نوعی استرس پس از سانحه را تجربه می کنند. او اخیراً متوجه شده است که ماساژ ریلکسی‌ می تواند به کاهش استرس، بهبود سیستم عصبی خودمختار و رشد نوزادان نارس کمک کند.

حتما بخوانید
3 نقش ماساژ درمانی در توانبخشی برای تسریع فرآیند بهبودی و ارتقای کیفیت زندگی

مزایای ماساژ ریلکسی برای نوزادان نارس

مطالعه تأثیر ماساژ بر نوزادان به محققان کمک می کند که درک بهتری از اثرات اعجاب آور ماساژ ریلکسی بر بهبود مؤلفه های رشد جسمانی و تکامل مغزی نوزادان کسب کنند. تحقیقات بیشتر در این زمینه می تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره تأثیر ماساژ درمانی بر نوزادان و نو مادران در اختیار دانشمندان قرار دهد. با مطالعه و ارزیابی های متعدد، می توان به شواهد قوی تری درباره تأثیرات ماساژ بر بهبود و توسعه نوزادان دست یافت. در حقیقت می توان گفت که ماساژ درمانی، نوعی مداخله غیر تهاجمی است که هیچ گونه خطری را برای نوزادان ایجاد نمی کند.

بهبود خواب و افزایش سرعت رشد نوزادان با ماساژ درمانی

بهبود خواب و افزایش سرعت رشد نوزادان با ماساژ درمانی

برارد می گوید: «اولین ویزیت نوزاد اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این ملاقات، اولین فرصت برای جمع آوری اطلاعات درباره نوزاد و ارزیابی وضعیت فیزیکی او است». او توضیح می‌دهد: «من در ابتدا یک ارزیابی بصری از وضعیت نوزاد انجام می‌دهم تا ببینم آیا کودک بی‌حوصله است، گریه می‌کند، گرسنه است یا می خواهد سرش را به سمت دیگری حرکت دهد؟. در مرحله بعدی، یک ارزیابی کامل از وضعیت فیزیکی نوزاد انجام می دهم. در این ارزیابی به بررسی توده عضلانی و دامنه حرکتی او از جمله حرکات گردن، شانه و لگن نوزاد می پردازم. من این اطلاعات را در زمان تنظیم برنامه ماساژ درمانی‌ مد نظر قرار می دهم».

همچنین، برارد مقداری روغن هسته انگور که در زمان اجرای ماساژ از آن استفاده می کند را روی مچ دست نوزاد تست می کند تا از عدم وجود واکنش آلرژیک اطمینان حاصل کند. برای آغاز ماساژ، یک پتو روی میز ماساژ قرار داده می شود تا از گرم ماندن کودک حین ماساژ اطمینان حاصل شود. برای این کار باید دمای اتاق ماساژ در حدود 78 تا 80 درجه فارنهایت باشد.

نحوه انجام ماساژ ریلکسی برای نوزادان نارس

برارد توضیح می دهد که من ماساژ نوزاد را با تماس چشمی با او شروع می کنم. مقدار کمی روغن روی دست هایم می ریزم و دست هایم را به هم می‌مالم، تا کمی گرم شود. برقراری تماس چشمی و صحبت کردن با نوزاد در آغاز ماساژ ریلکسی اهمیت زیادی دارد. یکی از ساده ترین راه ها برای شروع ماساژ، تست رفلکسولوژی پا و شروع کار ماساژ از کف پای نوزادان است.

حتما بخوانید
افشای رازهای ماساژ و فعالیت بدنی: آیا ماساژ ساختگی می تواند فوایدی مشابه ماساژ کلاسیک سوئدی داشته باشد؟

به عنوان مثال، اگر نوزاد به دلیل جمع شدن گاز در روده هایش بی قرار باشد، ماسور می تواند روی نقاط رفلکس روده بزرگ واقع در پاها کار کند. بسته به اینکه کودک چه مشکلاتی دارد، می توان از روش های مناسب دیگری نیز در پروسه ماساژ درمانی استفاده کرد. برارد می گوید: «در یکی از تجربیاتم، قرار بود ماساژ درمانی را روی یک نوزاد 12 روزه نارس اجرا کنم. مادر این نوزاد، از گرفتگی بینی و یبوست او شکایت داشت و می خواست بداند که آیا این مشکل با ماساژ قابل حل است یا خیر؟».

ماساژریلکسی برای نوزادان

تأثیر فوق العاده ماساژ کف پای نوزادان بر رشد و آرامش آنها

برارد از تکنیک های رهاسازی میوفاشیال برای کاهش مشکلات گوارشی و دفع نوزاد و از تکنیک تخلیه لنفاوی قسمت فوقانی بدن برای حل مشکل احتقان بینی نوزاد استفاده کرد. برارد می‌گوید: «بعد از ماساژ، مادر نوزاد بسیار هیجان زده بود؛ زیرا این اولین بار بود که کودک را تا این حد آرام می دید. گرفتگی بینی او بر طرف شده بود و نوزاد در پایان جلسه مدفوع کرد و بیشتر از حد معمول خوابید». برارد ادامه می دهد: «با این حال، تحقیقات برای کشف ابعاد جدیدتری از تأثیرات شگفت انگیز ماساژ ریلکسی بر بهبود وضعیت، افزایش رشد و تکامل سیستم عصبی نوزادان نارس ادامه دارد».

فواید ماساژ ریلکسی برای نو مادران

بر اساس آخرین مطالعات، یکی از رایج ترین شکایت های مادرانی که به تازگی نوزادی به دنیا آورده اند، اضطراب و استرس است. در برخی مطالعات نشان داده شده است که 30 درصد مادران، اضطراب را در این دوران تجربه می کنند. ثابت شده است که شیردهی و ایجاد پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد می تواند به میزان زیادی به کاهش این استرس کمک کند؛ ولی بسیاری از مادران، علیرغم شیردهی همچنان با مصالح استرس و اضطراب مواجه هستند.

علاوه بر این، اضطراب یکی از شاخصه های بسیار قوی نشان دهنده ابتلا به افسردگی پس از زایمان است که معمولاً نو مادران با آن دست به گریبان هستند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهند که ماساژ ریلکسی‌ و ماساژ آهسته پشت می تواند به کاهش اضطراب زنان پس از زایمان کمک کند.

حتما بخوانید
تکنیک های ماساژ کمتر رایج که باید با آنها آشنا باشید!

تأثیرات مثبت ماساژ درمانی بر بهبود اضطراب مادران پس از زایمان

تأثیرات مثبت ماساژ درمانی بر بهبود اضطراب مادران پس از زایمان

مطالعات مرتبط با بررسی تأثیر ماساژ بر نو مادران

مطالعات زیادی برای بررسی اثرات ماساژ درمانی بر بهبود وضعیت مادران و نوزادان انجام شده است. در پژوهش های انجام شده به منظور بررسی تأثیر ماساژ ریلکسی بر نو مادران نشان داده است که ماساژ درمانی می تواند موجب افزایش آرامش روانی، کاهش استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب و کاهش دردهای پس از زایمان نو مادران شود. به عنوان مثال، برای انجام کارآزمایی بالینی یکی از این مطالعات، 100 مادر با زایمان طبیعی به طور تصادفی به دو گروه مداخله (آزمایشی) یا کنترل تقسیم شدند و مداخلات مربوط به بررسی تأثیر ماساژ بر روی اعضای این دو گروه انجام شد.

برای انجام این مطالعه، مادرانی انتخاب شدند که فرزند اول خود را به دنیا آورده بودند و سن آنها بین 18 تا 45 سال بود. مادران هر دو گروه، قبل از آغاز مطالعات از نظر وضعیت جسمی و روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. مطالعه به این صورت بود که مادران گروه مداخله، به مدت 20 دقیقه و در حالت نشسته ماساژ ریلکسی‌ و ماساژ آهسته پشت را دریافت می کردند. ماساژ درمانی توسط یک متخصص اجرا شد. افراد گروه کنترل، هیچ گونه ماساژی دریافت نکردند و فقط محقق به مدت 20 دقیقه در کنار مادر ماند و با او صحبت کرد. نتایج نشان داد که ماساژ تأثیر چشمگیری بر بهبود سلامت روان مادران دارد.

فواید ماساژ برای بهبود دردها و افزایش آرامش مادران

فواید ماساژ برای بهبود دردها و افزایش آرامش مادران

سخن آخر

ثابت شده است که ماساژ ریلکسی می تواند تأثیر قابل توجهی بر ارتقای وضعیت سلامت نوزادان نارس و نو مادران داشته باشد. این تأثیرات شامل بهبود وضعیت جسمانی، تقویت عضلات، آرامش، خواب بهتر، کاهش استرس و تسکین درد است. این نوع ماساژ با حرکات لطیف و ملایم اعمال می ‌شود و می ‌تواند به کاهش استرس و اضطراب نوزادان کمک کند.

ماساژ درمانی باعث بهبود خواب و آرامش نوزادان‌ و افزایش گردش خون در بدن می شود. علاوه براین، ماساژ ریلکسی می‌ تواند به ایجاد ارتباط عمیق ‌تر بین نوزاد و مادر کمک کرده و احساس محبت و آرامش را در هر دو ایجاد کند. با ادامه تحقیقات، مزیت ها و محدودیت های استفاده از ماساژ برای این گروه ها بیشتر مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور