تأثیر ماساژ مفاصل بر بهبود مشکلات مفصلی

امروزه، اثربخشی استفاده از تکنیک های مختلف ماساژ برای بهبود درد مفاصل به صورت علمی به اثبات رسیده است. در تحقیقات، نشان داده شده است که می توان از ماساژ برای رفع مشکلاتی همچون دردهای عضلانی، کمر درد، گرفتگی عضلات و کاهش درد اندام ها و مفاصل استفاده کرد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا […]

فهرست مطالب

امروزه، اثربخشی استفاده از تکنیک های مختلف ماساژ برای بهبود درد مفاصل به صورت علمی به اثبات رسیده است. در تحقیقات، نشان داده شده است که می توان از ماساژ برای رفع مشکلاتی همچون دردهای عضلانی، کمر درد، گرفتگی عضلات و کاهش درد اندام ها و مفاصل استفاده کرد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا نیز استفاده از ماساژ مفاصل به عنوان یک راهکار مؤثر برای رفع مشکلات حرکتی و مفصلی شناخته شده است.

ماساژ مفصل ها و تسکین دردها

ماساژ مفصل ها و تسکین دردها

هدف اصلی ماساژ درمانی، بهبود درد مفاصل و دستکاری بافت نرم اطراف آنها است. اینکار به افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری عضلات و بافت ها کمک می کند. برخی افراد بر اثر حوادثی همچون تصادف، دچار مشکلات مفصلی می شوند. در چنین مواردی می توان از ماساژ برای کاهش دردهای عضلانی، مفصلی و بهبود عملکرد آنها استفاده کرد. به علاوه، ماساژ درمانی یک راه حل مفید برای بهبود درد مفاصل و گرفتگی بافت های نرم (ناشی از فشارهای روزانه و بیماری) است.

اثرات مثبت ماساژ بر بهبود درد مفاصل

اثرات مثبت ماساژ بر بهبود درد مفاصل

درباره کاربردهای ماساژ مفاصل در کاهش درد مفصل ها چه می دانید؟

ماساژ مفاصل شامل ارزیابی و دستکاری بافت های نرم اطراف مفاصل و ایجاد یک واکنش مثبت به منظور تسریع روند بهبود یا جلوگیری از بروز اختلالات فیزیکی است. اثرات درمانی انکار ناپذیر ماساژ سبب شده است که این روش، جایگاه ویژه ای در بین درمان های بالینی مورد استفاده برای رفع مشکلات و بیماری های مختلف پیدا کند.

معمولاً، دردهای مفصلی به دلایل مختلفی همچون کار و فعالیت شدید روزانه، استفاده بیش از حد یا نا مناسب از عضلات و مفصل ها، حوادث، بیماری ها و … به وجود می آید. به دلیل اثر بخشی فوق العاده ماساژ در تسکین و درمان این مشکلات، اخیراً استفاده از ماساژ برای کاهش درد و گرفتگی بافت های نرم عضلانی و مفاصل به امری متداول تبدیل شده است.

به علاوه می توان از ماساژ مفاصل، به عنوان یک مداخله غیر تهاجمی و غیر دارویی برای افزایش دامنه حرکتی مفصل ها و کاهش دردهای عضلانی پس از تصادف و جراحی استفاده کرد. همچنین، امکان استفاده از ماساژ برای حفظ قابلیت تحرک بدن، افزایش گردش خون، تسهیل فعالیت های ورزشی و … وجود دارد.

برای بهبود چه مشکلاتی می توان از ماساژ مفاصل استفاده کرد؟

ماساژ مفاصل می تواند در بهبود و کاهش مشکلات زیادی مؤثر باشد. در صورت بروز آسیب های ورزشی می توان از این ماساژ برای کاهش درد، محدودیت حرکتی و ترمیم عضلات آسیب دیده استفاده کرد. همچنین، از ماساژ برای بهبود کشیدگی یا پارگی عضلات یا اسپاسم های عضلانی استفاده می شود. به علاوه، ماساژ مفاصل می تواند به بهبود درد پا، کمر و گردن، التهاب تاندون کف پا و دررفتگی ها کمک کند.

حتما بخوانید
ماساژ درمانی یک راهکار قدرتمند در بهبود آرتریت روماتوئید

علاوه بر این، ماساژ مفصل ها در کاهش علائم بیماری های التهابی مانند آرتریت و همینطور درمان تاندونیت و سندرم های نوروموسکولار کمک کننده است. در نهایت، ماساژ مفصل ها در کاهش سندرم تونل کارپال و تارسال مؤثر خواهد بود. همچنین، می توان از این ماساژ برای کاهش درد و سفتی کیفوز (قوز کمر و پشتی) و اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) استفاده کرد.

بسیاری از بیماران برای توانبخشی پس از عمل های جراحی به مراکز ماساژ درمانی مراجعه می کنند. همچنین، در صورت رگ به رگ شدگی و کشیدگی رباط ها نیز می توان از ماساژ برای بهبود این مشکلات استفاده کرد.

بهبود درد عضلات با ماساژ

بهبود درد عضلات با ماساژ

ماساژ درمانی چگونه می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند؟

ماساژ درمانی، از طریق چند مکانیسم مختلف به کاهش درد مفاصل کمک می کند. ماساژ باعث افزایش جریان خون در منطقه ماساژ داده شده می شود. این به معنای رسیدن مواد مغذی و اکسیژن بیشتر به بافت های مفصلی و کاهش فرآیندهای التهابی و آسیب دیدگی خواهد بود.

همچنین، ماساژ مفصل ها موجب بهبود انعطاف پذیری و تحرک پذیری مفاصل می شود. با استفاده از تکنیک های ماساژ، عضلات اطراف مفاصل نرم و آماده حرکت می شوند. این کمک می کند که مفاصل به طور صحیح حرکت کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

بهبود حرکت پذیری مفاصل

یکی از تأثیرات ماساژ، بهبود حرکت پذیری مفاصل و رفع گرفتگی عضلات است. ماساژ می تواند در بهبود حرکت مفاصل کمر، پا و دست تأثیرات قابل توجهی داشته باشد. با استفاده از ماساژ می توانید حرکت مفاصل را بهبود بخشیده و در نتیجه دردهای مفصلی را کاهش دهید.

افزایش دامنه حرکت مفاصل از طریق ماساژ به تقویت عروق خونی و لنفاوی منجر می شود که این امر می تواند تسکین دردها و التهابات مفاصل را به همراه داشته باشد. همچنین، ماساژ موجب رفع گرفتگی عضلات کتف، شانه، گردن و عضلات دست و پا و تسهیل حرکت مفاصل این مناطق می شود.

کاهش تنش های عضلانی با ماساژ مفاصل

یکی از اثرات ماساژ، کاهش تنش عضلانی و بهبود وضعیت مفاصل است. تنش عضلانی به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد به عضلات و مفصل ها، بروز حوادث، بیماری ها یا تصادفات ایجاد می شود. در چنین مواردی، ماساژ درمانی می تواند به کاهش تنش و گرفتگی عضلات و درمان آنها کمک کند. این امر سبب می شود که بتوانید بدون تجربه فشار و درد، به فعالیت های روزانه خود بپردازید.

حتما بخوانید
ماساژ تایلندی - انواع مدل های ماساژ تایلندی (thai-massage)

بهبود درد و التهاب عضلات و مفاصل با ماساژ

بهبود درد و التهاب عضلات و مفاصل با ماساژ

تقویت و ترمیم مفاصل

یکی از تأثیرات مثبت ماساژ مفاصل، ترمیم و تقویت مفصل ها و بافت اطراف آنها است. به علاوه، ثابت شده است که ماساژ درمانی یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی بدن به منظور ترمیم و تقویت مفاصل است. تحقیقات و مطالعات نشان می دهند که ماساژ موجب افزایش سطح لنفوسیت ها می شود. این سلول ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند که در مبارزه با مواد مضر به خوبی عمل کنند.

سطح استرس با تقویت سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می کند که نتیجه آن، رفع تنش در مفاصل است. با انجام ماساژ، دردهای مفصلی به طور چشمگیری کاهش می یابد و عملکرد عضلات بهتر می شود. به همین دلیل، ماساژ می تواند به کاهش خستگی و ضعف ناشی از انجام فعالیت های روزانه منجر شود.

کاهش سطح استرس و افزایش دوپامین با ماساژ مفاصل

یکی از تأثیرات شگفت انگیزه ماساژ درمانی بر روی مفاصل، افزایش سطح دوپامین و کاهش هورمون استرس یا کورتیزول است. با اجرای تکنیک های مناسب ماساژ بر روی مفاصل، سطح هورمون کورتیزول و در نتیجه میزان استرس و اضطراب شما کاهش خواهد یافت. همین امر می تواند تأثیر زیادی بر درمان آرتروز و دردهای مفصلی داشته باشد.

از سوی دیگر، همانطور که گفته شد ماساژ درمانی باعث افزایش ترشح هورمون های آرامش و شادی مانند دوپامین و سروتونین در بدن می شود که نتیجه آن کاهش تنش و اضطراب است. این فرآیند باعث افزایش آرامش و کاهش فشار روی اندام ها و مفاصل خواهد شد. با کاهش استرس و فشار روی مفاصل، دردها و گرفتگی عضلات نیز بهبود می یابند.

کاهش تنش عضلانی با دستکاری بافت ها

کاهش تنش عضلانی با دستکاری بافت ها

تکنیک های مناسب برای ماساژ مفاصل

معمولاً، ماسورها برای اجرای ماساژ مفاصل از تکنیک ها و روش های مختلفی استفاده می کنند. هر یک از این تکنیک ها، تأثیرات منحصر به فردی دارند. لذا، می توان با استفاده از تکنیک های مختلفی مانند ماساژ سوئدی، ماساژ عمیق، ماساژ ورزشی و غیره به رفع دردها، کاهش التهابات و افزایش انعطاف پذیری مفاصل کمک کرد. در ادامه به برخی از رایج ترین تکنیک های ماساژ مناسب برای اجرا روی مفاصل می پردازیم.

حتما بخوانید
نقش ماساژ درمانی در توانبخشی برای تسریع فرآیند بهبودی و ارتقای کیفیت زندگی

تکنیک ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی با استفاده از ضربات ملایم، حرکات نرم و طولانی دست اجرا می شود. این تکنیک، بر روی لایه های سطحی عضلات بدن اعمال می شود و به بهبود حرکت مفاصل کمک می کند. ماساژ سوئدی، یک تکنیک ماساژ آرامش بخش و انرژی بخش است که می توان برای بهبود آسیب ناشی از جراحات، کاهش درد و التهاب مفاصل و غیره از آن استفاده کرد.

ماساژ بافت های عمیق

ماساژ بافت عمیق می تواند در بهبود مشکلات مفاصل مؤثر باشد. این تکنیک برای تسکین درد و ناراحتی مرتبط با نقاط آسیب پذیر بدن کارآمد است. در این روش، ماسور با استفاده از ضربات آرام و فشار عمیق، لایه های عمیق زیر پوست را که شامل ماهیچه ها، تاندون ها و بافت های نرم عمیق می شود، تحریک می کند.

ماساژ بافت عمیق می تواند با اعمال فشار عمیق و مستقیم به نقاط خاصی از بدن، به بهبود گرفتگی های مزمن عضلانی، کاهش التهاب ها و بهبود جریان خون در ناحیه مفصلی کمک کند. استفاده اصولی از این تکنیک باعث بهبود مشکلات عضلانی و مفصلی می شود.

ماساژ بافت های عمیق و عضلات

ماساژ بافت های عمیق و عضلات

ماساژ عصبی- عضلانی

از ماساژ عصبی عضلانی برای دستکاری بافت های نرم اطراف مفاصل و درمان عوارض ناشی از دردهای مزمن، به ویژه عوارض عضلانی و عصبی استفاده می شود. ماساژ مفاصل با این روش موجب تحریک نقاط حساس عضلانی، بهبود گردش خون، کاهش فشردگی عصب ها و رفع عوارض بیومکانیکی ناشی از آسیب های حرکتی مکرر و در نهایت بهبود درد مفاصل و عضلات خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق می توان از تکنیک های دیگری همچون ماساژ شیاتسو، تایلندی، ماساژ با سنگ داغ و غیره برای بهبود درد مفاصل استفاده کرد که هر یک مزایای خاصی را برای ماساژ گیرنده به ارمغان می آورند.

اهمیت مراجعه به مراکز تخصصی ماساژ

اهمیت مراجعه به مراکز تخصصی ماساژ

کلام آخر

امروزه، استفاده از تکنیک های مختلف ماساژ مفاصل برای کاهش دردهای مفصلی به امری رایج تبدیل شده است. مراکز مختلفی وجود دارند که خدمات ماساژ را ارائه می دهند. نکته ای که توجه به آن اهمیت دارد، مراجعه به مراکز تخصصی و استفاده از این خدمات تحت نظر ماسورهای متخصص و آموزش دیده است. در نهایت برای حفظ تأثیرات ماساژ، باید برنامه ماساژ درمانی را به طور منظم در روتین هفتگی خود بگنجانید و بر آن مداومت داشته باشید.

منابع:
https://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal

https://www.medicalnewstoday.com/articles/massage-for-arthritis

https://www.arthritis.org/health-wellness/treatment/complementary-therapies/natural-therapies/types-of-massage

https://pledgetofitness.com/is-massage-therapy-good-for-joint-pain/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور