تأثیرات اعجاب آور ماساژ پایین تنه

بر اساس تحقیقات متعدد، ماساژ پایین تنه می تواند تأثیر زیادی بر کاهش دردهای عضلانی داشته باشد. قسمت پایینی بدن شامل ماهیچه سرینی بزرگ، استخوان (ران) و مفصل (زانو) است و دردناکی این ماهیچه ها می تواند مشکلات بزرگ و پیچیده ای را ایجاد کند. در مقالات متعدد نشان داده شده است که ماساژ درمانی […]

فهرست مطالب

بر اساس تحقیقات متعدد، ماساژ پایین تنه می تواند تأثیر زیادی بر کاهش دردهای عضلانی داشته باشد. قسمت پایینی بدن شامل ماهیچه سرینی بزرگ، استخوان (ران) و مفصل (زانو) است و دردناکی این ماهیچه ها می تواند مشکلات بزرگ و پیچیده ای را ایجاد کند. در مقالات متعدد نشان داده شده است که ماساژ درمانی به عنوان یک مداخله مؤثر غیردارویی، در مدیریت دردهای پایین تنه به افراد کمک می کند.

اتکینز، یکی از ماساژ درمانگران حرفه ای شاغل در آمریکا می گوید: «من بر اساس دانش و تجربه چندین ساله خود به این نتیجه رسیده ام که بیشتر دردهای مربوط به پاها و زانوها، ناشی از درد عضلاتی است که مفاصل را حرکت می دهند. بنابراین، من از چهار تکنیک اساسی ماساژ مانند تاپوتامنت، افلوراژ، تکنیک انرژی عضلانی و رهاسازی میوفاشیال برای کاهش دردهای این نواحی استفاده می کنم.

از ماساژ تاپوتامنت برای تحریک گردش خون و شل کردن عضلات استفاده می شود و افلوراژ به آزاد شدن تنش عضلانی کمک می کند. اتکینز توضیح می دهد که از تکنیک انرژی عضلانی همراه با مقاومت مفاصل برای آزادسازی تنش عضلانی و از رهاسازی میوفاشیال برای کاهش تنش در بافت های همبند استفاده می شود.

معجزه ماساژ پا و زانو

معجزه ماساژ پا و زانو

 ماساژ پایین تنه متمرکز بر زانو

بیماران مبتلا به آسیب در ناحیه زانو یا بیماری های مزمنی که روی مفصل زانو تأثیر می گذارند، ممکن است علائمی مانند درد، تورم و سفتی، قرمزی و داغی، ضعف یا بی ثباتی، صدا در مفاصل زانو و ناتوانی در صاف کردن کامل زانو را تجربه کنند.

جنیفر هانا، ماسور می گوید: «معمولاً درد زانو، از نواحی بالایی یا تحتانی زانو سرچشمه می گیرد. به طور معمول، کاهش دامنه حرکتی لگن، قفل شدن قوزک، استخوان پاشنه یا استخوان ناوی علت زانو درد است».

استئوآرتریت یکی از شایع ترین اشکال آرتریت است که اغلب مفاصل زانو را درگیر می کند. طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، سن، وزن و ضربه به مفصل ناشی از حرکات تکراری (مانند چمباتمه زدن و زانو زدن) از شایع ترین عوامل خطر برای بروز آرتروز زانو هستند.

تأثیرات مثبت ماساژ درمانی توأم با رایحه درمانی بر کاهش دردها

در یک مطالعه مربوط به سال 2011، به بررسی اثرات رایحه درمانی و ماساژ درمانی بر میزان درد زانو، سفتی صبحگاهی مفاصل، عملکرد افراد در زندگی روزمره و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو پرداخته شد.

حتما بخوانید
آیا از فواید ماساژ درمانی سالمندان چیزی می دانید؟

کاهش درد زانو با ماساژ

کاهش درد زانو با ماساژ

در این کارآزمایی بالینی 93 بیمار شرکت کردند و اقداماتی نظیر ماساژ پایین تنه متمرکز بر ناحیه زانو، رایحه درمانی بر روی افراد هر دو گروه انجام شد. یک گروه نیز به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند و مداخله خاصی بر روی آنها صورت نگرفت. نتایج نشان داد که افرادی که متعلق به گروه ماساژ درمانی بودند، در ابتدای این کارآزمایی بیشترین میزان درد را تجربه می کردند؛ ولی در پایان جلسه دهم به میزان چشمگیری از شدت درد آنها کاسته شده بود.

به علاوه، نشان داده شد که پس از مداخلات انجام شده، اعضای گروه ماساژ درمانی و همینطور اعضای گروه رایحه درمانی-در مقایسه با گروه کنترل- بهبود قابل توجهی را تجربه کرده بودند. محققان خاطرنشان کردند که انجام ماساژ درمانی و رایحه درمانی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو توصیه می شود و این مداخلات باید حداقل به مدت شش ماه ادامه یابد.

تأثیرات مثبت ماساژ بر بهبود عملکرد عضلانی

تأثیرات مثبت ماساژ بر بهبود عملکرد عضلانی

 تأثیرات ماساژ پایین تنه بر بهبود سندرم پای بی قرار

به گفته متخصصان، سندرم پای بیقرار (RLS) یک اختلال عصبی است که باعث ایجاد احساسات ناخوشایند یا ناراحت کننده در پاهای فرد و تمایل به حرکت دادن پاها می شود. علائم شایع این سندرم شامل درد، احساس کشیدگی، خارش، سوزن سوزن شدن، سفتی و میل به تکان دادن پاها است. این علائم می تواند منجر به کاهش کیفیت خواب و زندگی افراد شود.

ممکن است برخی از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه ای که نیاز به همودیالیز دارند نیز علائم RLS را تجربه کنند. در یک مطالعه، به بررسی اثرات ماساژ پا با اسانس اسطوخودوس و پرتقال بر کیفیت خواب و کاهش علائم بیماران RLS پرداخته شد. بیماران به سه گروه ماساژ با روغن اسطوخودوس، ماساژ با روغن پرتقال و یک گروه کنترل تقسیم شدند.

بیماران گروه ماساژ پایین تنه متمرکز بر ماساژ پاها، 30 دقیقه ماساژ پا با اسانس اسطوخودوس یا پرتقال را دریافت کردند. این جلسات ماساژ درمانی، سه بار در هفته و به مدت سه هفته ادامه یافت. نتایج از طریق شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامه RLS اندازه گیری شد. محققان خاطر نشان کردند که در اعضای هر دو گروهی که ماساژ را دریافت کرده بودند، بهبود قابل توجهی در علائم RLS و بهبود کیفیت خواب مشاهده می شود.

حتما بخوانید
نکات طلایی برای آرامش و خود مراقبتی در پاییز و زمستان

در مطالعه دیگری نیز به بررسی تأثیر ماساژ پایین تنه با روغن اسطوخودوس بر بهبود علائم RLS و کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی پرداخته شد. ثابت شد که ماساژ با روغن اسطوخودوس می تواند شدت علائم RLS را کاهش داده و کیفیت زندگی افراد را بهبود دهد.

بهبود کیفیت زندگی با ماساژ درمانی

بهبود کیفیت زندگی با ماساژ درمانی

 تأثیر مثبت ماساژ پا بر کاهش اضطراب، فشار خون و درد عمومی

ثابت شده است که ماساژ پا می تواند، موجب کاهش علائم اضطراب، فشار خون و درد عمومی شود. مطالعات نشان می دهد که در برخی موارد خاص، ماساژ پا علاوه بر بهبود کیفیت زندگی افراد می تواند به کاهش درد و اضطراب آنها نیز کمک کند.

در یک مطالعه، به بررسی تأثیر ماساژ پایین تنه و پا بر بیمارانی پرداخته شد که جراحی گردن انجام داده و دچار اختلال اضطرابی بودند. در این مطالعه، به بررسی تأثیر ماساژ پا بر کاهش درد و اضطراب این بیماران پرداخته شد. نتایج این مطالعه نشان داد که ماساژ پا می تواند به طور چشمگیری موجب کاهش درد و اضطراب چنین بیمارانی شود و همچنین در بهبود کیفیت زندگی آنها مؤثر است.

در مطالعات دیگر، به بررسی تأثیر ماساژ پا بر کاهش فشار خون و بهبود کیفیت خواب زنان مبتلا به فشار خون بالا پرداخته شد. به علاوه، نشان داده شد که ماساژ پا می تواند در کاهش دردهای زایمان نیز مؤثر باشد. در مطالعات اخیر نشان داده شد که ماساژ پا در زنان باردار در طول زایمان می تواند به کاهش شدت درد و کوتاه شدن مدت زمان زایمان کمک کند.

بر اساس این نتایج می توان گفت که ماساژ پا می تواند در کاهش درد و اضطراب و بهبود کیفیت زندگی بیماران مؤثر باشد. این مطالعات نشان می دهد که ماساژ پایین تنه متمرکز بر پاها، یک روش مؤثر و مهم در درمان بیماری ها است و موجب بهبود وضعیت سلامتی این افراد خواهد شد.

اثرات اثبات شده ماساژ درمانی از نظر پزشکی

اثرات اثبات شده ماساژ درمانی از نظر پزشکی

 اثرات خود ماساژی در فاصله بین جلسات ماساژ درمانی برای حفظ نتایج ماساژ

خود ماساژی با محوریت ماساژ پایین تنه می تواند به بیماران کمک کند که اثرات مفید ماساژ انجام شده در طول جلسات ماساژ درمانی را حفظ کنند. فوم رولرها یکی از رایج ترین و ارزان ترین ابزارهای خود ماساژی هستند.

در برخی مطالعات نشان داده شده است که این وسیله کاربردی می تواند به بهبود انعطاف پذیری و تسکین درد و تنش های عضلانی کمک کند؛ اما آیا این وسایل واقعاً مؤثر هستند؟ در مطالعات اخیر، تأثیر این ابزار کاربردی بررسی شده است.

حتما بخوانید
از ارتباط ماساژ و بهبود آسیب های ورزشی چه می دانید؟

نتایج نشان می دهند که خودماساژی می تواند تأثیر قابل توجهی بر بهبود وضعیت جسمانی افراد داشته باشد. به علاوه، در مطالعات متعدد نیز به بررسی تأثیر خودماساژی متمرکز بر ماساژ پایین تنه با استفاده از رول فوم بر محدوده حرکت مفاصل مچ و پاشنه پا پرداخته شد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی تغییرات ایجاد شده در قابلیت انعطاف پذیری عضله گاستروکنمیوس (GM)، واحد عضله-تاندون و تاندون آشیل بود.

در این مطالعه، ماساژ با رول فوم بر روی عضلات فلکسور پلانتار پای راست بیمار (به مدت سه دقیقه) انجام شد. نتایج نشان داد که محدوده حرکت مچ پا پس از ماساژ با رول فوم به طرز قابل توجهی افزایش می یابد. پژوهشگران بر این عقیده اند که ماساژ پایین تنه با رول فوم در افزایش دامنه حرکت مچ پا مؤثر است. علاوه بر این، احتمالاً این نوع ماساژ می تواند مورفولوژی عضله گاستروکنمیوس را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

در یک مطالعه مجزا، به بررسی اثرات ماساژ با رول فوم پس از تمرینات ورزشی در ورزشکاران پرداخته شد. نتایج این مطالعه، با نتایج ماساژ دستی مقایسه و نشان داده شد که افراد گروهی که از رول فوم استفاده کرده بودند، بهبود عملکرد و کاهش درد بیشتری را تجربه کرده بودند.

ماساژ کف پا و زانو و کاهش دردهای مفاصل

ماساژ کف پا و زانو و کاهش دردهای مفاصل

کلام آخر

ماساژ پایین تنه می تواند تأثیرات شگفت انگیزی بر بهبود عملکرد افراد بگذارد. ماساژ موجب بهبود وضعیت فیزیکی، کاهش درد و استرس، افزایش انعطاف پذیری عضلات و بهبود کیفیت زندگی افراد خواهد شد. ماساژ به عنوان یک روش ترمیمی و درمانی، می ‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بدن و ذهن اثر بگذارد.

با انجام ماساژ پایین تنه، جریان خون بهبود می ‌یابد و عضلات و بافت ‌های بدن تحریک می ‌شوند. این منجر به کاهش درد و استرس، افزایش انعطاف ‌پذیری عضلات و بهبود کیفیت زندگی افراد می‌ شود. برای بهره برداری کامل از تأثیرات ماساژ، مراجعه به ماسورها و مراکز معتبر اهمیت زیادی دارد. تخصص و تجربه ماسورها در ارائه تکنیک های ماساژ مناسب و ایمن موجب اطمینان از حصول بهترین نتایج ممکن خواهد شد.

منابع:
https://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/massage-legs-knees-feet/

https://www.healthline.com/health/leg-massage

https://www.wikihow.com/Give-a-Leg-Massage

https://www.musclepainmassage.com/leg-knee-foot-pain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور