عکس-مقاله-ماساژ-زنان-باردار-

بررسی تاثیر ماساژ در سلامت روان زنان باردار

 فایل صوتی مقاله را از اینجا بشنوید در یک مطالعه تحقیقاتی، به بررسی رابطه بین ماساژدرمانی و سلامت روان زنان باردار پرداخته شد. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار بود. برای انجام این مطالعه پژوهشی، یک سوال پژوهشی طراحی شد. محققان با توجه به پاسخ داوطلبان به […]

فهرست مطالب

 فایل صوتی مقاله را از اینجا بشنوید

فایل صوتی مقله بررسی تاثیر ماساژ در سلامت روان زنان باردار

در یک مطالعه تحقیقاتی، به بررسی رابطه بین ماساژدرمانی و سلامت روان زنان باردار پرداخته شد. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار بود. برای انجام این مطالعه پژوهشی، یک سوال پژوهشی طراحی شد. محققان با توجه به پاسخ داوطلبان به سوال پژوهشی، به بررسی تاثیر ماساژدرمانی بر سلامت روانی زنان باردار پرداختند. سوال مطالعه تحقیقاتی این بود: آیا ماساژ درمانی می تواند دارای مزایایی برای سلامت روان زنان باردار باشد؟

ماساژدرمانی و کمک به رفع عوارض بارداری

بر اساس تحقیقات قبلی مشخص شده است که تقریباً 20 درصد از زنان باردار، در طی دوران بارداری خود مواردی از قبیل اضطراب یا افسردگی بالینی قابل توجهی را تجربه می کنند. عواملی که موجب افزایش احتمال ابتلا به این شرایط می شود، عبارتند از: بارداری ناخواسته، وجود خطرات پزشکی در دوران بارداری و درک خطر و عوارض بارداری در زنان و غیره. امروزه با پیشرفت های صورت گرفته، محققان بیش از پیش تمایل دارند به بررسی اثر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار بپردازند.

هزینه سالانه مشکلات مربوط به سلامت روان و تولد پیش از موعد، بیش از 433 میلیون دلار برآورد شده است.

ماساژ درمانی، یک مداخله کم خطر و غیردارویی است که در مطالعات قبلی نیز فواید آن برای کمک به سلامت روان زنان باردار و نوزادان آنها به اثبات رسیده بود. این مطالعه آزمایشی در استرالیا انجام شده و در آن به بررسی امکان‌ پذیر بودن و قابل قبول بودن استفاده از ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار به عنوان یک روش کمکی برای آرامش‌ بخشی به آنها پرداخته شده است. در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخته می شود که آیا ماساژ می ‌تواند موجب کاهش علائم اضطراب، استرس و افسردگی قبل از زایمان شود یا خیر؟

ماساژ درمانی و زنان باردار

روش پژوهش برای بررسی تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار

این مطالعه در یک دوره نه ماهه انجام شد و برای انجام آن، از دستورالعمل CONSORT مربوط به انجام کارآزمایی ‌های تصادفی‌ و کنترل ‌شده استفاده شد. برای انجام این مطالعه و بررسی تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار، یک فراخوان منتشر شد و طی آن، از زنان با سن بین 18 تا 28 تا سال و سن بارداری تا 32 هفته برای شرکت در مطالعه دعوت به عمل آمد.

حتما بخوانید
تکنیک های ماساژ کمتر رایج که باید با آنها آشنا باشید!

شرایط شرکت در مطالعه، کم خطر بودن حاملگی و عدم وجود اضطراب شدید بر اساس فرم های خوداظهاری بود و واجد شرایط بودن، با استفاده از مقیاس آنالوگ بصری ارزیابی شد. همچنین می بایست افراد داوطلب، یک همراه قابل اعتماد برای پیاده کردن ماساژ را همراه داشته باشند.

در مطالعه بررسی تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار، 44 فرد واجد شرایط انتخاب شدند و 23 نفر به طور تصادفی به عضویت گروه ماساژدرمانی و 21 نفر به عضویت گروه کنترل در آمدند. این افراد در کارگاه مدیریت استرس شرکت می کردند ولی ماساژدرمانی را دریافت نمی کردند.

جلسات مداخله ماساژ درمانی، شامل یک کارگاه دو ساعته با حضور یک ماساژور زن و یک ماما بود. در این جلسات، نکات و مطالب مربوط به ماساژ آرامش بخش به عنوان یک استراتژی موثر برای مدیریت استرس و اضطراب به زنان باردار آموزش داده شد.

در این جلسات بر اهمیت ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار تاکید شد و ماساژدرمانگر، علائم و موارد منع استفاده از ماساژ در دوران بارداری را آموزش داد. در مراحل بعدی، تکنیک های مناسب، خطرات و عوارض جانبی احتمالی ماساژدرمانی به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

در مراحل بعدی، زنان و همراه آنها، این تکنیک ها را در حضور ماساژ درمانگر تمرین کردند و ماساژدرمانگر نیز بازخوردهای لازم را به آنها ارائه داد.

ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار

برگزاری کارگاه های آموزشی

 برای انجام این مطالعه، اطلاعات مکتوب در قالب یک کتابچه راهنما در مورد سلامت روان دوران بارداری به همراه یک فیلم آموزشی و همینطور دستورالعمل های مربوط به تمرین ماساژ آرام بخش و مطالب آموزشی درباره اثرات ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار به شرکت کنندگان داده شد. از شرکت کنندگان خواسته شد که حداقل یک جلسه ماساژ 20 دقیقه ای را در طی مدت زمان یک هفته انجام دهند.

افرادی که به عضویت گروه کنترل در آمده بودند نیز در یک کارگاه دو ساعته مربوط به آموزش مدیریت استرس شرکت کردند. این کارگاه ها، با حضور یک ماما برگزار می شد. همچنین پس از پایان این کارگاه، یک کتابچه حاوی مطالب آموزشی و اطلاعاتی درباره استرس در دوران بارداری و استراتژی های مدیریت آن به شرکت کنندگان داده شد. تفاوت آموزش ارائه شده به این افراد این بود که افراد گروه کنترل، هیچ گونه آموزشی درباره تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار و روش های انجام آن را دریافت نکردند.

حتما بخوانید
از تاثیر ماساژ بر بهبود درد گردن چه می دانید؟

آموزش های ارائه شده به این افراد شامل راهبردهای خودیاری از جمله ورزش های مخصوص دوران بارداری، تکنیک های تمدد اعصاب، آموزش های مربوط به رژیم غذایی سالم، برقراری ارتباطات اجتماعی و استفاده آنها از فناوری های روز  بود.

از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد تا یک دفترچه یادداشت آنلاین هفتگی را طی دوران بارداری خود تکمیل کنند و همچنین تجربیات خود در مورد مداخله ماساژدرمانی و عوارض جانبی آن را ثبت کنند. موارد اضافی قابل ثبت دیگر شامل اندازه گیری روان پریشی عمومی و ناراحتی های دوران بارداری مانند درد، خستگی و بی خوابی بود.

برگزاری جلسات و کارگاه آموزشی

بررسی و آنالیز نتایج

برای بررسی تاثیر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار و بررسی میزان پریشانی روانشناختی، از مقیاس افسردگی اضطراب استرس یا DASS-21 که نشانه‌ های اضطراب، افسردگی و استرس را اندازه‌گیری می ‌کند و برای استفاده در زنان باردار تأیید شده، استفاده شد. داده های کیفی طی یک مصاحبه با شرکت کنندگان در شش هفته اول پس از تولد نوزاد جمع آوری شد.

عوارض و پیامدهای زایمان ارزیابی شده در این مصاحبه برای هر دو گروه، شامل عوارض دوران بارداری تا زمان زایمان، نحوه تولد و نمره آپگار نوزاد (درصورت وجود) و عوارض پس از زایمان بود. داده های کمّی با استفاده از معیارهای ANCOVA و اندازه اثر آنالیز شدند.

ماساژ و ریلکیسشن

نتایج

نتایج اولیه مطالعه امکان سنجی مربوط به بررسی اثر ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار، حاکی از اثربخشی ماساژ ارائه شده توسط شریک و مداخلات مدیریت استرس بود. امکان سنجی، از طریق نرخ کاهش عوارض و نرخ استفاده از تکنیک های ماساژ ارزیابی شد.

در این مطالعه، در ابتدا 44 زن برای شرکت در مطالعه داوطلب شدند؛ ولی بیش از یک سوم (39 درصد) آنها قبل از شروع مطالعه منصرف شدند و تنها 27 نفر، در هفته های 28 تا 32 بارداری در کارگاه های آموزشی شرکت کردند. 9 زن قبل از برگزاری کارگاه ماساژ و هشت زن قبل از برگزاری کارگاه مدیریت استرس انصراف دادند و دلیل اصلی آنها، مشغله بیش از حد عنوان شد.

فواید دریافت ماساژ در حاملگی

هشتاد و شش درصد از زنانی که در کارگاه ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار شرکت کرده بودند، هشت هفته یا بیشتر ماساژدرمانی را تجربه کردند و نظرسنجی ماهانه DASS-21 را حداقل دو بار بعد از کارگاه تکمیل کردند. هفتاد و هفت درصد از افرادی که در کارگاه مدیریت استرس شرکت کرده بودند نیز به مدت هشت هفته یا بیشتر از استراتژی های مدیریت استرس خودراهبر استفاده کرده و حداقل دو بار بعد از کارگاه نیز DASS-21  را تکمیل کردند.

حتما بخوانید
تناسب اندام برای ماسورهای حرفه‌ای

هر دو گروه، اندازه اثر بزرگی را برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی و اندازه اثر متوسط تا بزرگی را برای کاهش استرس نشان دادند. زنان گروه ماساژ درمانی نیز فواید مثبتی را از ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار (بر اساس مقیاس ماساژ mm 78 (محدوده 29 تا 100) در مقیاس آنالوگ بصری mm 100) گزارش کردند.

ماساژ درمانی و سلامت روان زنان باردار

محدودیت های مطالعه و جمع بندی

یکی از محدودیت‌ های این مطالعه آزمایشی، مقایسه دو مداخله فعال در قالب یک نمونه متشکل از تعداد کمی از افراد داوطلب شرکت کننده بود. ممکن است اندازه نمونه کوچک و نرخ بالای کاهش عوارض به دست آمده در این پژوهش، منجر به سو گیری داده ها شده باشد. داده‌ های بهداشت روانی خود گزارش ‌شده و جمع ‌آوری ‌شده از طریق مصاحبه ‌های تشخیصی بالینی تأیید نشد.

به نظر می‌ رسد در این مطالعه، علی ‌رغم وجود محدودیت ‌های روش ‌شناختی، ماساژ ارائه ‌شده از سوی شریک زندگی زنان باردار و استراتژی ‌های خودیاری به میزان بسیار زیادی موجب کاهش علائم اضطراب، افسردگی و استرس در دوران بارداری شده است. همچنین مشخص شد که هم ماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار و هم تکنیک های مدیریت اضطراب می توانند به مدیریت بهینه اضطراب و استرس خفیف تا متوسط زنان در دوران بارداری و کاهش عوارض جانبی ناشی از بارداری کمک کند.

نکته مهمی که از اولویت بالایی برخوردار است، آموزش نحوه صحیح ماساژ درمانی طی یک یا دو جلسه به همسر یا فرد مورد اعتماد همراه زنان باردار می باشد. به طور کلی، ماساژ درمانی ارائه شده توسط فرد همراه زنان باردار می تواند به عنوان یک مداخله کم هزینه و کم خطر برای بهبود سلامت روان زنان بارداری در نظر گرفته شود که با محدودیت منع مصرف دارو برای رفع عوارض بارداری و استرس در دوران بارداری مواجه هستند.

شناسه محتوا
عنوان محتوابررسی تاثیر ماساژ درمانی در سلامت روان زنان باردار  
کلمه کلیدیماساژ درمانی برای کمک به سلامت روان زنان باردار
کلمات مترادف (LSI) 
تعداد کلمات1584
تعداد تصاویر7
تعداد عناوین اصلی6
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/research-massage-moms-mental-health ,   By Martha Brown Menard, Ph.D., LMT, August 1, 2022  /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور