تکنیک های ماساژ

از تکنیک‌های اصلی ماساژ چه می‌دانید؟

فایل صوتی مقاله از اینجا بشنوید از تکنیک های اصلی ماساژ چه می دانید؟ آیا سال هاست که در حرفه ماساژ درمانی فعالیت دارید؟ آیا از شغل خود رضایت دارید؟ آیا مشتریان به اندازه کافی از شما راضی هستند؟ آیا می دانید که باید هر چند وقت یکبار برای یادگیری تکنیک های به روز رسانی […]

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله از اینجا بشنوید

فایل صوتی مقاله از تکنیک های ماساژ چه می دانید؟ وبلاگ مجموعه گرمابه و ماساژ ماهور

از تکنیک های اصلی ماساژ چه می دانید؟

آیا سال هاست که در حرفه ماساژ درمانی فعالیت دارید؟ آیا از شغل خود رضایت دارید؟ آیا مشتریان به اندازه کافی از شما راضی هستند؟ آیا می دانید که باید هر چند وقت یکبار برای یادگیری تکنیک های به روز رسانی شده حرفه خود مجدداً در این کلاس ها شرکت کنید؟ قطعاً به عنوان یک ماساژ درمانگر حرفه ای با تکنیک های اصلی ماساژ آشنا هستید؟

در این مطلب قصد داریم به انواع تکنیک های مهم ماساژ بپردازیم. در صورتی که علاقمند به این موضوع هستید، لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با تکنیک های اصلی ماساژ

آشنایی با 5 تکنیک مهم ماساژ

  پنج تکنیک اساسی ماساژ از جمله تکنیک های افلوراژ، پتریساژ، فریکشن، تکنیک لرزشی، تکنیک ضربه ای یا کوبشی فنونی هستند که ماساژ درمانگرها می توانند با استفاده از آنها و بکارگیری تجربیات عملی، سطح حرفه ای خود را ارتقا دهند.

یادگیری دیدگاه های جدید در مورد ماساژهای تسکین دهنده و شناسایی تکنیک های ماساژ،بیشترین سود و مزایا را برای مشتریان به ارمغان می آورد.

مورگان، یکی از متخصصین مجرب در زمینه ماساژ درمانی می گوید:«شما به عنوان یک فرد حرفه ای به وجود همه تکنیک های اصلی ماساژ در جعبه ابزار خود نیاز دارید و باید بدانید که هر کدام از آنها در موقعیت‌های مختلف و با ترکیب‌ های مختلف چگونه کار می‌کنند؟»

مورگان برای به روز نگهداشتن اطلاعات خود، به طور مداوم در دوره های آموزشی شرکت می کند. او همچنین چندین بار در سال جلسات ماساژ درمانی را با حضور سایر درمانگران مجرب برگزار می کند. می‌گوید: «خوب است بدانیم که دیگران چگونه با مسائل شغلی برخورد می‌کنند».

در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایای پنج تکنیک اساسی ماساژ بپردازیم. تسلط بر تکنیک های اصلی ماساژ می تواند به ماساژ درمانگران جدید و یا ماسورهای با تجربه کمک کند که در حرفه خود موفق تر باشند و بیشتر بتوانند رضایت مشتریان خود را جلب کنند.

بهتر است درمانگران بدانند که چگونه می‌ توانند از هر تکنیک برای ارائه فواید سلامت جسمی و روانی به مشتریان خود استفاده کنند.

فواید ماساژ برای بهبود سلامت و ارتقای وضعیت روانی مراجعه کنندگان

2مقاله ماساژ وبلاگ ماهور تکنیک های ماساژ

ماساژ افلوراژ

Effleurage نام یک تکنیک ماساژ است. این لغت دارای ریشه فرانسوی به معنای «لمس کردن به آرامی» می باشد. این ماساژ شامل ضربه های طولانی، حرکت دست روی بدن ماساژ گیرنده و فشار ملایم می باشد. اغلب ماساژ درمانگران این تکنیک را به عنوان یکی از تکنیک های اصلی ماساژ با کف دست یا با شست باز انجام می دهند.

حتما بخوانید
ماساژ و رفع استرس

از این تکنیک به عنوان یک ماساژ ملایم بین تکنیک های مختلف ماساژ در طول یک جلسه استفاده می شود. اغلب تکنیک افلوراژ به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند و اعتقاد بر این است که این تکنیک موجب بهبودگردش خون و کاهش درد می شود.

این تکنیک مخصوص مشتریانی است که به لمس حساس هستند، مارتین اسکات به عنوان یک ماساژ درمانگر حرفه ای، اغلب از این تکنیک برای مشتریان خود استفاده می کند. اسکات می گوید: «برای برخی مشتریان، به دلیل حساسیت ناشی از آسیب، درد پس از جراحی یا بیماری مزمن مانند درد فاسیال، فیبرومیالژیا یا التهاب از این تکنیک استفاده می شود».

در یک مطالعه تحقیقاتی با موضوع بررسی تأثیر تکنیک های اصلی ماساژ و افلوراژ بر اضطراب و درد، نشان داده شد که انجام این تکنیک بر روی کمر، گردن، دست ‌ها، بازوها، پاها، قبل از معاینات زنان می‌ تواند موجب کاهش درد و اضطراب آنها شود. در این کار از زنان خواسته شد که تجربه زنان خود را پس از اولین ماساژ بیان کنند. آنها کاهش 1.9 درصدی در شدت درد و افزایش 4.3 درصدی آرامش را گزارش کردند.

در گزارش سال 2022 انجمن روانپزشکی آمریکا آمده است که استفاده از این تکنیک می تواند موجب کاهش عوامل استرس ‌زای اضافی و افزایش آرامش افراد شود.

تکنیک افلوراژ

پتریساژ

Petrissage  نام نوعی تکنیک ماساژ و برگرفته از یک فعل فرانسوی به معنای “خمیر کردن” است. در این تکنیک، به عنوان یکی از تکنیک های اصلی ماساژ، ماساژ درمانگر از کف دست، نوک انگشتان، بند انگشت یا ساعد خود برای ایجاد حرکات آهسته و موزون شبیه ورز دادن خمیر (مانند غلطاندن، منقبض کردن، بلند کردن و فشردن) استفاده می ‌کند.

 فشرده سازی باعث از بین رفتن تنش عضلات سفت و بافت های نرم زیر پوست می شود. همچنین پتریسیاژ می تواند به افزایش جریان خون و خون رسانی لنفاوی کمک کند. بر اساس مطالعه سال 2022، این تکنیک موجب تسریع روند بهبود مشکلات ناشی از سفتی عضلانی و احساس خستگی اندام می شود.

معمولاً از پتریسیاژ بعنوان یکی از تکنیک های اصلی ماساژ پس از افلوراژ و برای شناسایی مناطق حساس به لمس توسط ماساژ درمانگر انجام می شود. بر اساس نظرسنجی انجمن کایروپراکتیک آمریکا در سال 2021، مشخص شد که 92 درصد از پاسخ‌ دهندگان افزایش مشکلات اسکلتی عضلانی مانند کمردرد و گردن درد را گزارش کرده ‌اند.

حتما بخوانید
از فواید ماساژ مفاصل چه می دانید؟

 آگوستین که یکی از درمانگران مجرب است نیز متوجه افزایش شیوع دردهای مربوط به ناحیه کمر و گردن در مشتریان خود شده است. او متوجه شد که استفاده از این تکنیک بیش از هر زمان موجب بهبود وضعیت بیماران می شود. او می افزاید: «ترکیب این تکنیک با تکنیک های دیگر موجب سفت شدن عضلات کمر و گردن می شود».

پتریسیاژ بعنوان یکی از تکنیک های مهم ماساژ

آگوستین دریافت که پتریساژ و فشرده سازی، به حفظ وضعیت عضلانی بیماران کمک می کند. او همچنین دریافت که پتریساژ بعنوان یکی از تکنیک های اصلی ماساژ، به طور شگفت انگیزی در کاهش دردهای سیاتیک موثر است. او می‌گوید: «تجربه به من آموخت که ورز دادن ساق پا می ‌تواند به بهبود عضلات همسترینگ، ساق پا و تسکین کمردرد کمک کند».

ماساژ فریکشن به عنوان یکی از تکنیک های اصلی ماساژ

این ماساژ شامل حرکات دایره ای و سریعی است که ماساژ درمانگر با کف دست و شست خود انجام می دهد. هدف این ماساژ، ایجاد کشش سطحی و جذب گرما به بافت ها است و بنابراین اجرای آن به فشار بیشتری نسبت به افلوراژ یا پتریساژ نیاز دارد.

مورگان می‌گوید: «تعریف فریکشن سخت است؛ زیرا این تکنیک به میزان نوع و فشار وارده به بافت بستگی دارد. همچنین بین فریکشن بعنوان یکی از تکنیک های اصلی ماساژ و پتریساژ همپوشانی وجود دارد؛ زیرا از هر دو تکنیک در کل سطح پوست و برای آرامش بافت های زیرین پوست استفاده می شود.  

فریکشن موجب بهبود وضعیت تاندون ها و رباط ها می شود. این تکنیک می ‌تواند به تحرک مفاصل و حساسیت زدایی نواحی حساس به لمس، اما قطعاً آسیب ‌دیده کمک کند. بنابراین، از فریکشن بر روی موقعیت با درد مزمن مانند درد مربوط به بافت اسکار استفاده می شود.

محققان در متاآنالیز سال 2020 به این نتیجه رسیدند که تکنیک های اصلی ماساژ (مشتمل بر افلوراژ، پتریساژ و فریکشن)، شوک درمانی برون اندامی  و نور درمانی با شدت بالا موثرترین عوامل کاهش درد ناشی از اسکار سوختگی هستند. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که ضخامت اسکار با ماساژدرمانی کم می شود.

ماساژ و بهبود وضعیت فیزیکی و روانی مراجعین

حتما بخوانید
آرامش نتیجه تکامل خود مراقبتی با ماساژ

تکنیک ویبریشن یا لرزشی

در این تکنیک، ماساژ درمانگر از نوک انگشتان خود برای ایجاد حرکات لرزشی سریع به جلو و عقب با فشار کم استفاده می کند. این تکنیک با کمک ماهیچه های ساعد ماساژدرمانگر و برای مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

این روش، به عنوان یک نسخه سریع تکنیک فریکشن توصیف می شود و اجرای آن به انرژی زیادی نیاز دارد و می‌ تواند برای ماساژدرمانگر خسته ‌کننده باشد.

این تکنیک بعنوان یکی از تکنیک های اصلی ماساژ می تواند به بهبود گردش خون، کاهش تنش عضلانی، کاهش استرس، بهبود جریان لنفاوی کمک کرده و در صورت توام شدن با تکنیک فریکشن موجب بهبود بافت اسکار شود.

در مطالعات، بر نقش ماساژ لرزشی بر کاهش تنش عضلانی و تسریع روند ریکاوری عضلانی پس از ورزش شدید کوتاه تاکید شده است. نتایج نشان می‌دهد که تکنیک لرزشی می‌ تواند یک روش مؤثر برای تسریع ریکاوری و بازیابی قابلیت ‌های حرکتی از دست رفته گروه ‌های عضلانی مستهلک شده بر اثر ورزش باشد.

اجرای تکنیک های ماساژ منحصر به فرد برای هر مراجعه کننده خاص

تکنیک ضربه ای یا کوبشی

یکی از تکنیک های مهم ماساژ، تکنیک کوبشی است. این روش، شامل حرکات سریع و موزون مانند ضربه زدن، نوازش بدن است. اغلب ماساژدرمانگر این تکنیک را با دست های جمع شده یا با بخش بیرونی دستان خود انجام می دهد.

در یک مطالعه گزارش شده که ترکیب افلوراژ، پتریساژ و تکنیک کوبشی به مدت 15 تا 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از ورزش می تواند علائم درد عضلانی تاخیری (DOMS) را کاهش داده و دامنه حرکتی را بهبود بخشد.

تکنیک کوبشی به آرامش سیستم عصبی و رفع تنش ماهیچه‌ ها کمک می ‌کند. اجرای این تکنیک موجب ایجاد صدای ریتمیک آرام‌ بخشی می شود که بسیاری از مشتریان آن را دوست دارند.

بر اساس نظر محققان، در تکنیک های اصلی ماساژ هیچ تکنیکی بهتر از تکنیک دیگر نیست و از هر کدام برای یک هدف مشخص استفاده می شود. او می‌گوید: «مشکل این است که شما فقط یک ساعت یا بیشتر فرصت دارید تا روی مشتری کار کنید، و این زمان برای فهمیدن اینکه چه تکنیک ‌هایی بهترین نتیجه را برای آن مشتری خاص دارند، کم است. به همین دلیل ضروری است که این تکنیک ‌ها آگاه باشیم و این تنها راه برای ارائه بهترین نتایج به مشتری است.

شناسه محتوا
عنوان محتوااز تکنیک های اصلی ماساژ چه می دانید؟
کلمه کلیدیتکنیک های اصلی ماساژ
کلمات مترادف (LSI) 
تعداد کلمات1569
تعداد تصاویر6
تعداد عناوین اصلی6
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/basics-of-massage-therapy/  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور