اثرات معجره آسای ماساژ لنفاوی و تخلیه لنف

سالهاست که ماساژ لنفاوی و تخلیه لنف، به عنوان راهکارهای مفید برای کمک به تسکین ورم لنف ها شناخته شده است. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که این تکنیک ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند. تعداد کمی از مردم، از اهمیت این نوع ماساژ آگاهی دارند. سیستم لنفاوی انسان متشکل از شبکه […]

فهرست مطالب

سالهاست که ماساژ لنفاوی و تخلیه لنف، به عنوان راهکارهای مفید برای کمک به تسکین ورم لنف ها شناخته شده است. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که این تکنیک ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند. تعداد کمی از مردم، از اهمیت این نوع ماساژ آگاهی دارند. سیستم لنفاوی انسان متشکل از شبکه ای از رگ‌ ها، بافت‌ ها و اندام ‌ها است که به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن، از ما در برابر عوامل بیماری ‌زا محافظت می ‌کند. از جمله وظایف دیگر این سیستم می توان به از بین بردن ضایعات سلولی، در تعادل نگهداشتن میزان مایعات بدن، جذب چربی ها و … اشاره کرد.

بخش‌ های مختلف سیستم لنفاوی شامل اجزایی از قبیل لنف ها، گره های لنفاوی، عروق لنفاوی، اندام های لنفاوی مشتمل بر طحال، تیموس، لوزه ‌ها، آدنوئید، مغز استخوان، آپاندیس و … می‌باشد. هر یک از این اندام ها، وظایف خاصی نظیر تولید گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت و بیماری ها، به دام انداختن پاتوژن ها، از بین بردن باکتری ها و را بر عهده دارند. محققان عقیده دارند که ماساژ لنفاوی می تواند به رفع مشکلات مربوط به سیستم لنفاوی کمک کند.

1

تاثیرات شگفت آور ماساژ لنفاوی بر بهبود علائم بیماری

آخرین تحقیقات درباره مزایای تخلیه و ماساژ لنفاوی و تاثیر آن بر کاهش ورم لنف ها

مدتهاست که از تخلیه لنف و ماساژ درمانی برای کمک به افراد مبتلا به بیماری ‌هایی مانند ادم و التهاب سیستم لنفاوی استفاده می ‌شود. ادم یا تورم، به عنوان پاسخ کلی بدن به آسیب یا التهاب تعریف می شود. دلیل بروز التهاب، نشت و تجمع مایعات رگ‌ های خونی در بافت مجاور است. این تجمع، موجب ایجاد تورم در بافت ها می‌ شود. معمولا این وضعیت، ناشی از یک آسیب حاد یا جدید است.

مدت‌ها تصور می ‌شد که ماساژ و تخلیه لنف راهی مؤثر برای تسکین التهاب و ادم لنفاوی است. در تحقیقات جدیدتر سعی شده است که مدت زمان و نحوه انجام ماساژ مورد بررسی قرار گیرد.

تحقیقات جدید در مورد زمان اجرای ماساژ لنفاوی

در یک مطالعه انجام شده در سال 2022، به بررسی اثرات تخلیه لنف با ماساژ درمانی پس از جراحی سرطان پستان پرداخته شد. نتایج نشان داد که تخلیه لنف با ماساژ دارای تأثیر مثبتی بر بهبود علائم دست و بازو است.

حتما بخوانید
ارائه بهترین خدمات به مشتریان با آگاهی از اهمیت سلامت جسمی و روانی و ماساژ

2

مزایای ماساژ تخلیه لنف

تعداد جلسات ماساژ درمانی مورد نیاز

به منظور پاسخ به این پرسش، تحقیقات زیادی انجام شد. محققان می خواستند بدانند که آیا واقعاً تخلیه لنف با ماساژ میتواند به بهبود ورم لنفاوی کمک کند یا خیر؟. در سال 2023 مقاله ای منتشر شد که نتایج آن حاکی از آن است که ماساژ لنفاوی موجب کاهش قابل توجه حجم اندام ها و کاهش التهاب در طی مدت زمان بیش از دو هفته می شود. این یافته ها نشان میدهد که ماساژ درمانی سیستم لنفاوی در یک دوره زمانی طولانی و به صورت مداوم میتواند مفیدترین و موثرترین شیوه برای بهبود تورم و ادم لنف ها باشد.

نتایج آخرین تحقیقات چه می گوید؟

ده ها سال است که در مورد ماساژ لنفاوی و فواید آن صحبت شده است، اما تحقیقات جدیدتر توانسته است این فرضیات تجربی را به صورت مستدل و علمی اثبات کند. به همین دلیل محققان به طور مجزا به بررسی تاثیرات ماساژ لنفاوی بر هر یک از مشکلات مرتبط با سیستم لنفاوی پرداختند.

3

تخلیه غدد لنفاوی گردن

تاثیر ماساژ بر بهبود سندرم وب زیر بازویی

یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به سرطان پستان با آن درگیر هستند، سندرم وب زیربازویی یا Axillary web syndrome است. سندرم وب زیربازویی، با نام سندرم لیپوئیدی بعد از جراحی سرطان پستان نیز شناخته می‌شود. این سندرم، یک عارضه جانبی است که پس از جراحی پستان و تخلیه لنف در ناحیه زیر بازو به وجود می ‌آید. بر اثر بروز این سندرم، رشته ‌های لنفاوی واقع در ناحیه زیر بازو به صورت یک شبکه تنگ و قابل لمس در میایند. این وب یا شبکه می ‌تواند باعث ایجاد تنش و درد در ناحیه زیر بازو، شانه و حتی ایجاد درد در زمان بلند کردن و حرکت دادن بازو شود.

تحقیقات ثابت کرده است که ماساژ لنفاوی دارای تاثیر چشمگیری بر کاهش این مشکلات است. هنوز علت دقیقی برای بروز این عارضه یافت نشده است، اما برخی از متخصصان بر این عقیده اند که ممکن است این وضعیت ناشی از وارد شدن آسیب به بافت همبند اطراف عروق لنفاوی حین انجام جراحی ‌هایی مانند ماستکتومی، لامپکتومی، جراحی غدد لنفاوی و بازسازی سینه باشد. این آسیب منجر به زخم و سفت شدن موضع می شود.

4

تخلیه غدد لنفاوی کشاله ران

نتایج مطالعات بالینی درباره تاثیر ماساژ بر سندرم وب زیر بازویی

اغلب AWS باعث درد و سفت شدن موضع آسیب دیده می شود و می تواند دامنه حرکت فرد را محدود و انجام برخی از فعالیت های روزمره را با دشواری همراه کند. در مطالعات اخیر، به بررسی تاثیر ماساژ و تخلیه لنف با ماساژ برای مدیریت علائم AWS پرداخته شد. بدین منظور، از داوطلبان خواسته شد که در یک کارآزمایی شرکت کنند. شرکت کنندگان گروه مطالعه، ماساژ دریافت می کردند؛ ولی اعضای گروه کنترل، فقط آموزش های معمول و مراقبت های دارویی را دریافت کردند.

حتما بخوانید
گرمابه های فعال غرب تهران

5

آموزش ماساژ لنف ادم دست

نتایج نشان داد که مدت زمان از بین رفتن گره های ناشی از این سندرم، دربین  اعضای گروه مطالعه که ماساژ دریافت میکردند، به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود. اعضای گروه دریافت کننده ماساژ لنفاوی، ظرف مدت یک ماه تا سه ماه پس از مداخله، درد کمتر، عملکرد اندام فوقانی عالی تر و کیفیت زندگی بهتری را تجربه میکنند.

در یک مطالعه مربوط به سال 2022 که در آن به بررسی تاثیر تخلیه لنف با ماساژ بازو پرداخته شده بود، نشان داده شد که افراد دریافت کننده ماساﮊ، پس از گذشت یک تا سه ماه، درد کمتری را تجربه می کردند و در حرکت دادن دست های خود، عملکرد بسیار بهتری داشتند.

تاثیر ماساژ بر بهبود جریان خون وریدی، خستگی و درد

محققان در مطالعات دیگر، به بررسی تاثیر ماساژ و تخلیه لنف بر بهبود جریان خون وریدی، کاهش خستگی و افزایش آستانه درد پرداختند. محققان دریافتند که تخلیه لنف با ماساژ می تواند به میزان چشمگیری به کاهش علائم تورم لنف ها، تحمل خستگی و درد کمک ‌کند. نهایتا این نتیجه به دست آمد که با توجه به اثرات ماساژ بر سیستم های مختلف بدن، می توان از ماساژ درمانی برای درمان علامتی بیماری های مختلف مانند مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون استفاده کرد.

علاوه بر این، در یک مطالعه دیگر به بررسی درمان‌ های یکپارچه موثر بر مدیریت خستگی مرتبط با ابتلا به کووید مزمن پرداخته شد. نتایج نشان داد که شرکت‌ کنندگانی که در جلسات ماساژ لنفاوی شرکت کرده بودند، میزان خستگی بسیار کمتری را در مقایسه با سایر افراد دریافت کننده ماساژ گزارش کردند.

محققان، این گونه نتیجه ‌گیری کردند: «یافته ‌های ما نشان می ‌دهد که استفاده از مداخلات دستی برای تخلیه لنف می‌تواند به کاهش علائم خستگی مرتبط با کووید مزمن کمک کند». یافته ها نشان می دهد که در صورت انجام مداخلات زود هنگام، امکان جلوگیری از علائم حاد وجود دارد.

حتما بخوانید
آیا ماساژ و آروماتراپی می تواند موجب کاهش  افسردگی و اضطراب سالمندان شود؟

6

تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل

تاثیر ماساژ بر بهبود درد و دامنه حرکتی

تحقیقات قبلی، عمدتاً بر سرطان سینه متمرکز بود، ولی در یک مطالعه مربوط به سال 2022 به بررسی اثرات مداخلات زودهنگام ماساژ لنفاوی و تخلیه لنف و تمرینات توانبخشی بر بیماران مبتلا به سرطان حفره دهان پرداخته شد. شرکت کنندگان گروه مطالعه، 30 دقیقه توانبخشی و 30 دقیقه ماساژ تخلیه لنف را دریافت کردند و در مقابل، برای اعضای گروه کنترل، فقط از 30 دقیقه مداخله توانبخشی استفاده شد. تاثیر اقدامات بالینی، در زمان های مختلف از جمله قبل از عمل جراحی، قبل از مداخله و در زمان مرخصی از بیمارستان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این ارزیابی، مواردی نظیر مقیاس درد آنالوگ بصری (VAS)، دامنه حرکت گردن و شانه و غیره مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله حاکی از آن است که نمره درد VAS، نمرات مربوط به دامنه حرکت گردن و چرخش شانه به داخل و خارج به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. محققان خاطر نشان کردند که انجام مداخلات زودهنگام ماساژ لنفاوی و استفاده از برنامه های توانبخشی می تواند به بهبود دردهای گردن، دست و شانه و سایر علائم ناشی از بیماری و کنترل تورم لنفاوی کمک کند.

7

ماساژ غدد لنفاوی صورت

کلام آخر

ماساژ درمانی، یک حرفه پویا و دائما در حال تکامل است. بخش عمده ای از این تکامل، مدیون تحقیقات جدیدی است که به بهبود درک ما از مزایای ماساژ درمانی و اهمیت خدمات ارائه شده توسط ماساژ درمانگران کمک میکند. آگاهی از نتایج جدیدترین تحقیقات، به ماساژ درمانگران کمک می کند که خود را به روز نگه دارند. ماسورها می‌توانند با مطالعه مزایای آشکار تکنیک هایی مانند ماساژ لنفاوی و تخلیه لنف، خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

از طرفی، مراجعه به مراکز ماساژ درمانی حرفه‌ ای و مدرن اهمیت زیادی دارد. در این مراکز، از تجهیزات و تکنیک‌ های پیشرفته برای ارائه خدمات ماساژ استفاده می‌شود. ماسورهای حرفه ای این مراکز، با اطلاع از نتایج آخرین تحقیقات علمی درباره تاثیر ماساژ بر بهبود بیماری ها و علائم آنها، بهترین خدمات مناسب را به شما ارائه می دهند تا بتوانید یک ماساژ حرفه ایی و لذت بخشی را در بهترین مرکز ماساژ تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور