اثرات ماساژ بر بهبود درد شانه

در مطالعه ای که در ژانویه 20224 انجام شد، محققان به بررسی اثر تکنیک های مختلف ماساژ از جمله تکنیک تسهیل عصبی -عضلانی عمیق و رهاسازی میوفاشیال بر بهبود علائم بیماران مبتلا به سندرم گیرافتادگی شانه پرداختند. در این مطالعه، تأثیر این مداخلات بر کاهش درد شانه، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی، ارتقای کیفیت […]

فهرست مطالب

در مطالعه ای که در ژانویه 20224 انجام شد، محققان به بررسی اثر تکنیک های مختلف ماساژ از جمله تکنیک تسهیل عصبی -عضلانی عمیق و رهاسازی میوفاشیال بر بهبود علائم بیماران مبتلا به سندرم گیرافتادگی شانه پرداختند. در این مطالعه، تأثیر این مداخلات بر کاهش درد شانه، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی، ارتقای کیفیت زندگی و بهبود عملکرد بیماران اندازه گیری شد.

در این کارآزمایی بالینی، 30 بیمار به دو گروه تقسیم شدند. بر روی اعضای یک گروه، مداخلاتی همچون تسهیل عصبی – عضلانی و ماساژ عمقی و بر روی اعضای گروه دیگر، تکنیک تسهیل عصبی – عضلانی به همراه رهاسازی میوفاشیال اجرا شد.

این مداخلات، سه بار در هفته و به مدت چهار هفته بر روی بیماران اجرا شد. در همه بیماران، میزان شدت درد، دامنه حرکت و قدرت عضلانی افراد مبتلا به درد شانه مورد ارزیابی قرار گرفت. کیفیت زندگی با مقیاس سلامتی ناتینگهام و بهبود عملکرد با استفاده از پرسشنامه مرتبط با سنجش مشکلات بازو، شانه و دست ارزیابی شد.

نتایج حاکی از آن است که استفاده همزمان از تکنیک های تسهیل عصبی- عضلانی عمقی و رهاسازی میوفاشیال می تواند تأثیر مثبتی بر بهبود عملکرد، افزایش دامنه حرکتی، کاهش درد شانه و بهبود کیفیت زندگی افراد داشته باشد. علاوه بر این، مشخص شد که تکنیک رهاسازی میوفاشیال نیز دارای تأثیر بسیار زیادی بر افزایش دامنه حرکتی شانه، بهبود قدرت عضلانی و کاهش دردهای مرتبط با ناحیه شانه و گردن است.

ماساژ و تسکین دردها

ماساژ و تسکین دردها

شواهد نشان دهنده تأثیرات ماساژ درمانی بر تسکین درد

دورنس که یک ماسور حرفه ای است می گوید: «در ژانویه 2018 یک مشتری 38 ساله که پس از زمین خوردن دچار شکستگی در ناحیه شانه شده بود، به من مراجعه کرد. این فرد از محدودیت دامنه حرکتی و درد شانه به صورت مزمن رنج می برد. او پس از جراحی ناحیه شانه، هفته ها در بیمارستان بستری بود و اکنون عضلات او پس از گذراندن دوران نقاهت در وضعیت اسپاسم کامل قرار داشتند».

دورنس می گوید: «من می دانستم که نباید فشار شدید و مستقیمی را به ناحیه آسیب دیده بیمار وارد کنم؛ بنابراین، از تکنیک هایی برای ماساژ این مشتری استفاده کردم که به رهاسازی عضلات شانه او کمک می کرد. اکنون، این فرد بعد از گذراندن چند دوره ماساژ درمانی متمرکز بر نواحی شانه و گردن می تواند بدون کوچکترین دردی کار و زندگی کند. این مشتری در فواصل منظم برای دریافت ماساژ به من مراجعه می کند و در منزل نیز تمرینات یوگا و پیلاتس را انجام می دهد».

حتما بخوانید
تأثیرات اعجاب آور ماساژ پایین تنه

Jobe نیز یک ماسور حرفه ای شاغل در آمریکاست. او روزانه با مشتریان زیادی روبرو می شود که برای مدیریت کمر درد و درد نواحی شانه و کتف در دوران بارداری به کمک او نیاز دارند. بسیاری از افراد برای کاهش درد شانه و کمر در دوران بارداری به Jobe مراجعه می کنند.

تغییرات هورمونی، احتباس مایعات و جابجایی مرکز ثقل در دوران بارداری موجب ایجاد درد در عضلات این نواحی می شود. بسیاری از مشتریان بر این عقیده اند که فقط در جلسات ماساژ هفتگی می توانند احساس آرامش و راحتی را تجربه کنند. بسیاری نیز اظهار کرده اند که فقط بعد از جلسات ماساژ می توانند خوب بخوابند.

کاهش درد شانه با ماساژ

کاهش درد شانه با ماساژ

تأثیرات شگفت آور ماساژ بر بهبود آرتروز و درد شانه

به گفته بنیاد آرتریت، آرتروز شانه یک بیماری تخریب کننده مفاصل است که در آن غضروف و بافت مفصلی به تدریج تجزیه می شوند. اصطکاک مفاصل منجر به ایجاد درد در بیماران می شود و به تدریج، تحرک و عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر چه آرتروز و درد شانه کمتر از آرتروز لگن یا زانو شایع است، ولی تخمین زده می شود که از هر سه میانسالی که در سن 60 سالگی و بیشتر قرار دارند، یک نفر با درجاتی از آرتروز شانه دست و پنجه نرم می کند.

دو نوع آرتروز شانه وجود دارد که با نام های آرتروز اولیه و ثانویه شناخته می شوند. استئوآرتریت یا آرتروز شانه نوع اولیه هیچ علت شناخته شده ای ندارد؛ اما تصور می شود که به سن، ژن و جنس مربوط می شود. این نوع آرتروز، بیشتر در افراد با سن بیش از 50 سال دیده می شود و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

در استئوآرتریت ثانویه شانه عللی همچون آسیب دیدگی قبلی، عفونت یا پارگی روتاتور کاف شانه موجب بروز این بیماری می شوند. از جمله علائم رایجی که مشتریان مبتلا به استئوآرتریت شانه با آن دست به گریبان هستند می توان به درد، کاهش دامنه حرکتی و صدای خشک مربوط به تاندون یا مفصل اشاره کرد.

در مقالات ثابت شده است که می توان از تکنیک های مختلف ماساژ برای کاهش یا بهبود علائم آرتروز شانه استفاده کرد. همچنین، تجربه نشان می دهد که ماساژ درمانی می تواند به میزان چشمگیری به کاهش درد شانه و افزایش دامنه حرکتی بیماران کمک کند.

حتما بخوانید
ماساژ به عنوان راهی مؤثر برای کاهش تنش شغلی و افزایش بهره وری

بهبود عضلات و کاهش دردهای شانه با ماساژ

بهبود عضلات و کاهش دردهای شانه با ماساژ

تکنیک های رایج ماساژ درمانی مؤثر بر بهبود درد شانه

عضلات کتف و شانه یکی از آسیب پذیرتر مناطق بدن هستند. با استفاده از ماساژ، می توان عضلات این مناطق را تقویت کرده و از آسیب های احتمالی به آنها جلوگیری کرد. به عنوان مثال، آرتروز، کوفتگی، درد مزمن شانه از جمله مشکلاتی هستند که علاوه بر ایجاد ناراحتی می توانند کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

عارضه شانه رو به جلو نیز یکی دیگر از مشکلات رایجی است که به دلیل نشستن نادرست و کوتاه شدن عضلات کتف ایجاد می شود و بر ظاهر فرد تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است با رباط شانه به دلیل انجام یک حرکت ناگهانی دچار آسیب شود. در برخی موارد نیز ضعیف شدن ماهیچه های کتف می تواند موجب بروز درد شانه شود.

اگر تاکنون از ورزش و ماساژ برای تقویت ماهیچه ها و کاهش درد در نواحی شانه و کمر استفاده نکرده اید، احتمالاً پس از خواندن این مقاله، برای استفاده از تکنیک های ماساژ برای تقویت عضلات این منطقه اقدام خواهید کرد.

تکنیک های مفید ماساژ

تکنیک های مفید ماساژ

تکنیک پرس ساعد برای بهبود در ناحیه شانه

تکنیک پرس ساعد یک روش ماساژ است که از آن برای ایجاد فشار یکنواخت در عضلات شانه استفاده می شود. در این تکنیک، فشارهای متناوب بر روی عضلات شانه اعمال می شود. این روش باعث افزایش خون رسانی و ایجاد کشش سراسری در عضلات شانه می شود و به تقویت و آرامش عضلات کمک می کند.

تکنیک ماساژ پشت گردن برای تسکین دردهای مزمن کتف

در تکنیک ماساژ پشت گردن، ماسور دستهای خود را بر روی شانه فرد قرار داده و با فشار انگشتان بافت عضلانی شانه و گردن او را ماساژ می دهد. بهتر است این ماساژ با حرکات دایره ای و وارد کردن فشار مناسب در بافت ماهیچه کتف و گردن انجام شود. پس از ماساژ ناحیه گردن، ماسور به آرامی دستهای خود را به سمت پایین حرکت داده و به طور کامل روی بافت ماهیچه کتف تمرکز می کند. این تکنیک می تواند تأثیر زیادی بر آرامسازی و کاهش درد شانه داشته باشد.

این روش برای همه افراد قابل استفاده و مفید است. با انجام ماساژ پشت گردن، گردش خون بهبود می یابد و سلول های ماهیچه بهتر تغذیه می شوند. یکی از اهداف اصلی این تکنیک، افزایش گردش خون است. می توان علاوه بر دست، از ابزارهای مانند انواع دستگاه های ماساژ برای اجرای این ماساژ استفاده کرد.

حتما بخوانید
از فواید ماساژ مفاصل چه می دانید؟

بهبود آرتروز شانه با ماساژ

بهبود آرتروز شانه با ماساژ

تکنیک ماساژ شانه با تمرکز بر عضلات ذوزنقه ای

تکنیک ماساژ شانه با تمرکز بر عضلات ذوزنقه ای، روشی است که برای تسکین و آرامش عضلات شانه مورد استفاده قرار می گیرد. در این تکنیک، بر استفاده از حرکات متناوب و فشار مناسب بر عضلات ذوزنقه ای تمرکز می شود. ماساژ ناحیه شانه موجب رهاسازی عضلات و وارد شدن فشار ملایم بر بافت ها می شود. ماسور با قرار دادن دست ها روی شانه، فشار آرام و متناسبی را بر عضلات این ناحیه وارد می کند. این تکنیک منجر به کاهش تنش و استرس عضلات شانه می شود و گردش خون عضلات را بیشتر می کند.

تکنیک ماساژ سوئدی برای بهبود دردهای عضلانی ناحیه پشت

تکنیک ماساژ سوئدی، یکی از ماساژهای کاربردی برای کاهش گرفتگی عضلات شانه است. بهتر است از این تکنیک برای ماساژ گردن یا ستون فقرات استفاده نشود. ماساژ سوئدی به خوبی به التیام آسیب ها در ناحیه کتف کمک می کند، اما درمانگران توصیه می کنند که باید از اجرای ماساژ سوئدی روی بافت های ملتهب خودداری شود؛ بنابراین، مشاوره با متخصصان این حوزه برای استفاده از این نوع ماساژ ضروری است. ماساژ سوئدی همچنین برای ایجاد توازن در سیستم عصبی و بهبود بافت عضلانی مفید است و درد عضلانی را تسکین می دهد.

اهمیت استفاده از تکنیک های ماساژ مناسب برای تسکین درد

اهمیت استفاده از تکنیک های ماساژ مناسب برای تسکین درد

تکنیک افلوراژ و ضربه زدن

می توان از تکنیک افلوراژ نیز برای تسکین درد شانه استفاده کرد. این ماساژ برای بهبود گرفتگی های عضلانی با شدت بالا توصیه می شود. ضربه های پیاپی اجرا شده در این تکنیک ملایم به رفع گرفتگی عضلانی، تخلیه لنفاوی، بهبود گردش خون، ترشح اندروفین کمک می کند. به علاوه، می توان برای بهبود درد شانه از تکنیک ماساژ نقاط ماشه ای و برای رفع اسپاسم عضلانی از تکنیک ماساژ بافت عمیق استفاده کرد.

مراجعه به مراکز تخصصی و ماسورهای مجرب برای ماساژدرمانی

مراجعه به مراکز تخصصی و ماسورهای مجرب برای ماساژدرمانی

کلام آخر

ماساژ درمانی، یک روش غیردارویی و غیرمداخله ای است که اخیراً از آن به میزان چشمگیری برای رفع درد و اسپاسم عضلانی استفاده می شود. ماساژ موجب افزایش آرامش و کاهش دردهای عضلانی مراجعین خواهد شد. همچنین، به بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت ها کمک می کند. بهتر است برای گرفتن ماساژ به مراکز درمانی مراجعه کنید تا بتوانید تکنیک های ماساژ مناسب را توسط ماسورهای مجرب دریافت کنید.

منابع:

https://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/massage-shoulder-back-pain/

https://www.healthline.com/health/10-massages-and-stretches-for-a-frozen-shoulder

https://www.treatwell.co.uk/question/66-what-is-the-best-type-of-massage-to-relieve-tension-in-the-shoulder-area/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور