آیا ماساژ و آروماتراپی می تواند موجب کاهش  افسردگی و اضطراب سالمندان شود؟

برای پاسخ به این پرسش، یک سوال تحقیقاتی طرح شد و محققان سعی کردند با انجام کارآزمایی به پاسخ این سوال برسند که آیا ماساژ با اسانس های روغنی می ‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی سالمندان ساکن در خانه های سالمندان کمک کند یا خیر؟ همانطور که می دانید، میانگین سنی افراد در سراسر […]

فهرست مطالب

برای پاسخ به این پرسش، یک سوال تحقیقاتی طرح شد و محققان سعی کردند با انجام کارآزمایی به پاسخ این سوال برسند که آیا ماساژ با اسانس های روغنی می ‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی سالمندان ساکن در خانه های سالمندان کمک کند یا خیر؟

همانطور که می دانید، میانگین سنی افراد در سراسر جهان در حال افزایش است. در ایالات متحده هر روز 10000 نفر به سن  65 سالگی می رسند. سالمندان با رویدادهای مهمی مانند بازنشستگی، مرگ دوستان و اعضای خانواده، کاهش مشارکت در فعالیت ‌های اجتماعی و تغییر در وضعیت اجتماعی و مالی روبرو می ‌شوند. همه این موارد می ‌تواند بر سلامت روان آنها تأثیر بگذارد.

تاثیر رایحه درمانی بر کاهش افسردگی و اضطراب سالمندان

تاثیر رایحه درمانی بر کاهش افسردگی و اضطراب سالمندان

در برخی مواقع، بسیاری از افراد مسن قادر به ادامه زندگی به صورت مستقل نیستند و به ناچار به مراکز مراقبت از خانه سالمندان می روند. این جابجایی می تواند بر تمام جنبه های سلامت یک فرد مسن تأثیر بگذارد. به همین دلیل، مساله افسردگی و اضطراب سالمندان به یک مساله جهانی تبدیل شده است. چرا که افراد مسن به دلیل کاهش فعالیت حرکتی، از دست دادن دوستان و بستگان، کاهش استقلال فیزیکی و مالی و شرایط سلامت ناپایدار، در معرض خطر افسردگی و اضطراب بیشتری قرار دارند.

برای بررسی تاثیر آروماتراپی بر سلامت سالمندان و کاهش استرس آنها، یک مطالعه بالینی بر روی سالمندان ساکن در یک خانه سالمندان انجام شد. به خوبی ثابت شده است که استفاده از اسانس ها می تواند به بهبود خلق و خوی افراد و به خصوص به کاهش افسردگی و اضطراب سالمندان کمک کند. در  این مطالعه، به بررسی تأثیر ماساژ توام با رایحه درمانی با اسانس های روغنی اسطوخودوس، بابونه و رزماری بر کاهش افسردگی و استرس سالمندان مقیم سرای سالمندان پرداخته شد.

ارزیابی پارامترهای استرس و اضطراب پس از ماساژ درمانی

ارزیابی پارامترهای استرس و اضطراب پس از ماساژ درمانی

 

روش مطالعه

در این مطالعه، یک کار آزمایی بالینی بر روی افراد سالمند انجام شد. 40 شرکت‌کننده از چهار مرکز مراقبت از سالمندان واقع در کرمان انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه درمان و کنترل تقسیم شدند. تعداد مردان و زنان هر گروه برابر بود.

معیارهای ورود به مطالعه، داشتن سن بین 65 تا 85 سال، توانایی صحبت به زبان فارسی و امکان شرکت در مطالعه به مدت هفت هفته و عدم حساسیت و آلرژی نسبت به اسانس های روغنی بود. هدف اصلی این مطالعه، بررسی تاثیرماساژ درمانی و رایحه درمانی با اسانس های روغنی بر کاهش افسردگی و اضطراب سالمندان بود.

حتما بخوانید
چگونه ماساژ لاغری موجب لاغری می شود؟

تاثیر معجزه آسای آروماتراپی

تاثیر معجزه آسای آروماتراپی

افرادی که دچار بیماری هایی نظیر سابقه تشنج، حساسیت پوستی به اسانس های روغنی، اختلالات شناختی مانند زوال عقل یا سابقه ابتلا به یک اختلال روانی تشخیص داده شده بودند و یا ازداروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی استفاده می کردند، در این مطالعه شرکت داده نشدند. همچنین افرادی که مشکلاتی در بویایی داشتند، از مطالعه کنار گذاشته شدند.

پرسشنامه های مورد استفاده پایه شامل متغیرهایی مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات و میزان رضایت از خانه سالمندان بود. معیار مورد استفاده برای ارزیابی، پارامتری به نام مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی با نام لاتین HADS بود. این معیار، یک مقیاس معتبر و قابل اعتماد برای خود ارزیابی است که سطح که افسردگی و اضطراب سالمندان را در محیط‌ های بیمارستانی و اجتماعی اندازه‌ گیری می‌ کند. از شرکت کنندگان خواسته شد که به مدت هفت هفته، در بازه های زمانی مشخص به پرسش های این پرسشنامه پاسخ دهند.

نحوه اجرای مطالعه و اجرای ماساژ درمانی روی داوطلبان

مداخله ماساژ درمانی اجرا شده بر روی شرکت کنندگان، شامل جلسات ماساژ 20 دقیقه ‌ای بود که سه بار در هفته و به مدت دو دوره سه هفته‌ ای (با در نظر گرفتن یک استراحت یک هفته ‌ای) بر روی افراد شرکت کننده اجرا می شد. مجموعاً داوطلبان، 18 جلسه ماساژ درمانی به همراه آروماتراپی را دریافت کردند. ترکیب اسانس انتخاب شده برای این مطالعه، ترکیبی از اسطوخودوس، بابونه و رزماری با نسبت 4:3:2 و رقیق شده در روغن جوجوبای با خلوص 3 درصد بود.

ده قطره از مخلوط روغن آروماتراپی روی پشت ساق پا، پا و زانوی افراد ریخته شد و ماساژ پا، ساق و زانو با استفاده از تکنیک های مالش و لرزش سبک و سنگین با سرعت 20 بار در دقیقه انجام شد. این ماساژ توسط افراد متخصص بر روی افراد پیاده شده. افراد گروه کنترل، هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. پس از گذشت مدت زمان مشخص شده برای انجام کارآزمایی بررسی تاثیر ماساژ بر کاهش افسردگی و اضطراب سالمندان، نتایج تحلیل شدند.

درمان افسردگی و اضطراب با ماساژ

درمان افسردگی و اضطراب با ماساژ

نتایج

نتایج حاکی از آن است که هیچ گونه تفاوت معنی داری در هیچ یک از متغیرهای جمعیت شناختی بین دو گروه مشاهده نشد. با این حال، تفاوت معنی داری بین گروه ها از نظر کاهش میزان اضطراب و افسردگی مشاهده شد. نمرات خرده مقیاس اضطراب و افسردگی HADS برای افراد گروه کنترل و گروه مداخله، به ترتیب خفیف و سالم ارزیابی شد. نمرات اضطراب شدید و افسردگی افراد شرکت کننده در گروه مداخله، در حد خفیف بود.

حتما بخوانید
تناسب اندام برای ماسورهای حرفه‌ای

نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب در پایان هفته سوم، در ابتدای هفته پنجم و در پایان هفته هفتم کاهش یافته است. این در حالی است که همین نمرات، در افراد گروه کنترل افزایش یافته بود . همین نتیجه، به خوبی مشخص کننده تاثیر چشمگیر ماساژ توم با رایحه درمانی در کاهش سطح افسردگی و اضطراب سالمندان است.

همچنین نتایج آنالیز و اندازه‌گیری‌ های مکرر نشان داد که میانگین نمره افسردگی در افراد گروه مداخله، در پایان هفته سوم، ابتدای هفته پنجم و پایان هفته هفتم به طور معنی داری کاهش یافته است؛ این در حالیست که نمرات گروه کنترل افزایش یافته بود.

تاثیرات مثبت ماساژ توام با رایحه درمانی بر کنترل استرس

تاثیرات مثبت ماساژ توام با رایحه درمانی بر کنترل استرس

محدودیت های مطالعه

این مطالعه، یک بررسی بسیار امیدوار کننده درباره تاثیر مثبت ماساژ توام با رایحه درمانی بر کنترل افسردگی و اضطراب سالمندان است.  یکی از محدودیت های این مطالعه، کوچک بودن نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی دیگر از محدودیت های این کارآزمایی این است که امکان تفکیک اثرات نسبی رایحه درمانی و ماساژ درمانی به صورت مجزا وجود ندارد.

اثبات تاثیرات شگفت آور ماساژ توام با آروماتراپی بر کاهش افسردگی و اضطراب سالمندان

علیرغم محدودیت‌های موجود، نتایج این مطالعه، به خوبی نشان دهنده تاثیرات مثبت استفاده از ماساژ توام با آروماتراپی بر روی افراد مسن‌ ساکن خانه های سالمندان است. ماساژ به همراه آروماتراپی، یک مداخله نسبتا کم خطر است که به راحتی بر روی سالمندان قابل اجرا می باشد. حتی سالمندانی که از دارو استفاده می کنند یا دچار محدودیت های حرکتی هستند نیز می توانند از مزایای ماساژ درمانی بهره مند شوند.

برررسی اثرات رایحه درمانی و بهبود کیفیت خواب

خواب با کیفیت، برای سلامتی و تندرستی شما مهم است. اما گاهی اوقات، در صورت وجود نگرانی و اضطراب، آرام کردن ذهن و بدن قبل از خواب دشوار است. به همین دلیل محققان تصمیم گرفتند در یک مطالعه دیگر به بررسی تاثیر رایحه درمانی و ماساژ بر بهبود کیفیت خواب و کنترل افسردگی و اضطراب سالمندان بپردازند.

حتما بخوانید
آموزش خودمراقبتی به كودكان و بزرگسالان

رایحه های معجزه آسا برای بهبود کیفیت خواب

رایحه های معجزه آسا برای بهبود کیفیت خواب

پارامترهای مطالعه

اضطراب و اختلالات خواب، در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی شایع است. به همین دلیل، محققان تصمیم گرفتند به بررسی تأثیر استفاده از عطر گل سرخ بر اضطراب و کیفیت خواب بیماران بستری در بخش‌ های مراقبت قلبی و سالمندان بپردازند. در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 60 بیمار شرکت کردند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش یا کنترل قرار گرفتند.

این بیماران، از ساعت 10 شب تا ساعت 6 صبح و به مدت سه شب متوالی، علاوه بر مراقبت های معمول، مداخله ماساژ درمانی توام با رایحه درمانی را دریافت کردند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، پنج قطره اسانس گل سرخ 40 درصد رقیق شده در آب مقطر را استنشاق کردند. افراد گروه کنترل، پنج قطره آب مقطر را به عنوان دارونما استنشاق کردند.

قبل و بعد از مداخله، میزان اضطراب و کیفیت خواب افراد، با استفاده از پرسشنامه کیفیت خواب بیمارستان اندازه گیری شد. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر رایحه درمانی و ماساژ بر بهبود کیفیت خواب و کنترل افسردگی و اضطراب سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های قبلی بود.

تاثیر بوییدن رایحه گل سرخ بر کاهش استرس و افزایش آرامش

تاثیر بوییدن رایحه گل سرخ بر کاهش استرس و افزایش آرامش

نتایج

نتایج نشان داد که استفاده از رایحه گل سرخ، به میزان قابل توجهی موجب کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب بیماران و سالمندان می شود. محققان خاطرنشان کردند که استفاده از اسانس گل سرخ در کنار سایر اقدامات درمانی، می تواند به عنوان یک روش مکمل برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، اقداماتی نظیر ماساژ درمانی، رایحه درمانی یا ترکیب این دو مداخله دارای تاثیر چشمگیری بر کنترل افسردگی و اضطراب سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و بهبود کیفیت خواب آنها می باشد.

استفاده از رایحه گل سرخ می ‌تواند به میزان چشمگیری اضطراب را کاهش داده و کیفیت خواب را بهبود بخشد. برخی مطالعات نشان داده ‌اند که عطر گل سرخ می ‌تواند به عنوان یک آرامش ‌بخش طبیعی عمل کند و به کاهش استرس، اضطراب و مشکلات خواب کمک کند. بنابراین، دفعه بعد که دچار بی خوابی شدید، رایحه درمانی را به رژیم قبل از خواب خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور