خود مراقبتی ماساژ

آرامش نتیجه تکامل خود مراقبتی با ماساژ

فایل صوتی مقاله را از اینجا بشنوید آرامش نتیجه تکامل خود مراقبتی امروزه دیگر خود مراقبتی فقط جنبه فیزیکی ندارد. در چندین دهه گذشته، مراقبت از خود به عنوان توجه به حفظ سلامت جسمانی و تندرستی بدن در نظر گرفته می شد. در حال حاضر، مواردی از قبیل بهداشت، تغذیه، توانایی و تمایل برای دسترسی […]

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را از اینجا بشنوید

آرامش نتیجه تکامل خود مراقبتی

امروزه دیگر خود مراقبتی فقط جنبه فیزیکی ندارد. در چندین دهه گذشته، مراقبت از خود به عنوان توجه به حفظ سلامت جسمانی و تندرستی بدن در نظر گرفته می شد. در حال حاضر، مواردی از قبیل بهداشت، تغذیه، توانایی و تمایل برای دسترسی به مراقبت های پزشکی در صورت نیاز، همگی به عنوان نشانه های مطلوب مراقبت از خود در نظر گرفته می شوند. انجام مراقبت های پیشگیرانه و مدیریت بیماری های حاد یا مزمن، به عنوان شاخص های کلیدی حفظ سلامت فیزیکی در نظر گرفته می شوند و نشان دهنده توانایی فرد در مراقبت از خود هستند.

خود مراقبتی

خود مراقبتی به عنوان مراقبت از سلامت عاطفی و روانی

با این حال، تعریف بالینی این مفهوم، در طول سال ‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده و توسعه یافته است. در ابتدا این تعریف، شامل تعامل فرد با ارائه‌ دهندگان خدمات بهداشتی می شود و سپس جنبه های بیشتری از مراقبت از خود را دربرگرفته و شامل ترکیب مراقبت ‌های جسمی و روانی می شود.

برخی از تعاریف کنونی در ارتباط با مفهوم مراقبت از خود، ساده و سرراست هستند و موجب می شوند که فرد چیزهایی را کشف کند که موجب ایجاد بهترین احساس در او می شوند. Marni Amsellem، دارای مدرک دکترای روان ‌شناسی در مصاحبه ای به مجله الکترونیکی Everyday Health می گوید: «خود مراقبتی، به معنای هر گونه کار یا فعالیتی است که فرد فقط برای خودش و برای ایجاد حس نشاط و شادی و رضایت از خود انجام می دهد».

در کنار مراقبت هایی که فرد از جسم خود انجام می دهد و به حفظ سلامت فیزیکی او کمک می کند، توجه به جنبه های غیر مادی بدن انسان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

انسان زمان زیادی را برای انجام فعالیت های منجر به حفظ سلامت فیزیکی، صرف می کند؛ ولی باید این نکته را مد نظر داشته باشد که گاهی اوقات باید در کنار خود مراقبتی فیزیکی، مراقبت‌ از سلامت عاطفی و روانی در لیست اولویت‌ های خود قرار دهد.

سلامت روان

نکات مهم در حفظ سلامت و بهداشت روان

مراقبت‌های فردی یا پزشکی‌ که خود بیمار با راهنمایی ارائه‌ کنندگان مراقبت‌ های سلامت انجام می‌دهد، تحت عنوان مراقبت از خود نامیده می شود. در جامعه به ندرت از مراقبت از خود به عنوان یک موضوع مهم صحبت می شود.

حتما بخوانید
بادکش شکم و تاثیر بادکش شکم در لاغری

با این حال، همانطور که در چشم انداز بهزیستی 2030 مورد بحث قرار گرفته است، از آنجا که افراد نگاه جامع تری به رفاه و بهزیستی خود دارند، به رضایت آنی و لحظه ای اهمیت کمتری می دهند و بیشتر تمرکز آنها بر پاداش های بلند مدت است. در این چشم انداز، علاوه بر تاکید بر خود مراقبتی، به ارائه یک دیدگاه جدید درباره کارها و وظایف عادی و روزمره پرداخته می شود و علل ریشه ‌ای ایجاد اضطراب در افراد مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه به چند نکته ساده مرتبط با موضوع مراقبت های بهداشتی-روانی پرداخته می شود. شما می توانید با انجام این کارهای ساده، به عنوان بخشی از روال زندگی خود، نه تنها به سلامت جسمانی خود بلکه به حفظ سلامت روانی خود کمک کنید.

به عنوان مثال می توانید برای حفظ سلامت روانی خود، هر روز صبح یک مراسم صبحگاهی ساده برگزار کنید. نکته مهم برای تداوم این روتین های خود مراقبتی این است که نباید این کارها را برای خودتان سخت کنید و فکر کنید برای انجام این روتین ها مثلاً باید هر روز صبح یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. شما می توانید با بیدار شدن در همان ساعت همیشگی، پس از بیدار شدن از خواب روی لبه تخت خود بنشینید و پنج مرتبه نفس عمیق بکشید.

روتین صبحگاهی

تنظیم یک برنامه منظم واقع گرایانه

گفته شد که مساله مراقبت از روان در کنار توجه به سلامت فیزیکی و جسمی اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب کاهش استرس و نگرانی افراد می شود.

تدوین برنامه های روزانه یا هفتگی واقع گرایانه برای انجام کارهای روزمره، یکی از تدابیر کمک کننده به حفظ سلامت روانی فرد می باشد. این برنامه جامع مشتمل بر روتین های خود مراقبتی، می تواند به یک جنبه مهم از زندگی افراد تبدیل شود. در صورت تکرار و تداوم تمرینات مراقبت از سلامت روان، افراد به مرور زمان احساس می کنند که روال زندگی روزمره شان نظم و ترتیب بیشتری گرفته و از زندگی خود لذت بیشتری می برند.

در کنار روتین انجام یک حرکت کششی ساده در زمان بیدار شدن از خواب می توانیم به دنبال یافتن موارد ساده و کمک کننده دیگر باشیم. به عنوان یک مثال ساده دیگر در این زمینه، می توانید به عنوان بخشی از روتین خود مراقبتی خود، قبل از مسواک زدن یا دوش گرفتن، یک نرمش کششی سریع و نشسته را انجام دهید.

حتما بخوانید
چرا باورهای غلط در حرفه ماساژ درمانی از گذشته تاکنون ادامه یافته اند؟

سعی کنید تمرینات ساده ورزشی را یاد بگیرید که در زمان کوتاه قابل انجام باشند و آن را به روزمره خود تبدیل کنید. می توانید هر روز تمرینات شکرگزاری را برای یادآوری نعمت هایی که به شما داده شده انجام دهید. به عنوان مثال می توانید پس از بیدار شدن از خواب، چند دقیقه بیشتر، به آرامی در جای خود دراز بکشید و قبل از اینکه پاهایتان به زمین برخورد کند، پنج موردی که از داشتن آنها سپاسگزار و خرسند هستید را نام ببرید.

مراقبت از سلامتی روان

تهیه لیست کارها

در گذشته گفته می شد که بهتر است افراد برای ایجاد نظم در زندگی به تهیه فهرست «کارها» بپردازند. امروزه به عنوان یکی دیگر از کارهای مرتبط با مراقبت از سلامت روان و خود مراقبتی، تهیه فهرست «کارهای انجام شده» به جای فهرست «کارها» توصیه شده است. اینکار به ویژه برای افرادی که احساس می کنند که غیر مولد یا بی انگیزه و ضعیف هستند، کمک کننده است. ایجاد لیست «کارهای انجام شده» می ‌تواند به شما کمک کند که هر کار کوچکی که در طی یک روز یا یک هفته انجام داده‌ اید را به صورت ملموس مشاهده کنید و آن را جشن بگیرید.

برای شروع تمرینات می توانید هر کار کوچکی که انجام دادید؛ مانند مسواک زدن دندان‌ ها و مصرف داروها یا ویتامین‌ هایتان را به لیست اضافه کنید. تهیه یک لیست از تمام کارهای انجام شده در مدت زمان معین مثلاً یک روزه یا یک هفته ای می تواند به بخش مهمی از روتین خود مراقبتی شما تبدیل شود.

تهیه یک لیست از کارهای روزانه

اگر احساس کردید که اضافه کردن همه کارهای روزمره به لیست برایتان سخت است، به خود فشار نیاورید و فقط مواردی که به نظرتان مهم می آید را به لیست اضافه کنید. با این حال، یادآوری یک تصویر کلی از تمام کارهایی که در طی یک روز انجام می‌دهید، به شما کمک می کند که به خاطر بیاورید در طی یک روز یا یک هفته، بهترین کارهای ممکن را انجام داده اید و به اندازه کافی خوب و کارآمد هستید.

تهیه لیست مربوط به اوقات فراغت

در ادامه می توانید در کنار لیست  کارهای مهم روزمره که باید انجام شوند، یک لیست مربوط به «اوقات فراغت» نیز برای خودتان تهیه کنید. گنجاندن ساعات اوقات فراغت به روتین خود مراقبتی می تواند به شما کمک کند که نظم برنامه خود را به صورت کامل حفظ کنید و یک برنامه واقع بینانه تنظیم کنید. 

حتما بخوانید
آیا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، به اندازه کافی از ماساژ برای تسکین درد استفاده می کنند؟

برنامه شما، در صورت در نظر نگرفتن اوقات فراغت تا حد زیادی ناقص خواهد بود؛ چون همه افراد نیاز به استراحت در بین کارها دارند و در نظر نگرفتن این زمان در برنامه موجب ایجاد احساس ناخوشایند در شما می شود و دائماً حس می کنید از برنامه عقب هستید.

از نظر برخی افراد، اوقات فراغت اهمیت بسیار زیادی دارد. گنجاندن اوقات فراغت در برنامه روزانه، موجب نظم دهی بیشتر به روال روزمره و جلوگیری از ایجاد استرس و اضطراب و اتلاف وقت خواهد شد. برای کمک به تهیه یک برنامه خود مراقبتی مفید و کمک کننده توام با در نظر گرفتن واقعیات زندگی که در عمل قابل پیاده سازی در زندگی روزمره باشد، در نظر گرفتن تمام نکات ضروری است.

لیست کارهای اوقات فراغت

نکات مهم در تهیه لیست اوقات فراغت

استفاده‌ی فعال و مفید از اوقات فراغت موجب افزایش انرژی، خلاقیت، احساس مفید بودن می‌شود و کمک می کند که حس ناخوشایند و آزاردهنده‌ بیکاری و بی ‌فایده بودن را از خود دور کنید. می توانید در این زمان، استعدادهای نهفته خود را کشف کنید و تجربیات مختلفی به دست آورید.

در راستای خود مراقبتی و استفاده بهینه از زمان استراحت و اوقات فراغتی که در برنامه خود قرار می دهید، یک لیست از فعالیت های مورد علاقه برای انجام در اوقات فراغت تهیه کنید. این لیست می تواند شامل تمامی فعالیت هایی باشد که از انجام آنها لذت می برید.

اگر در نظر دارید به زیباسازی اطراف منزلتان بپردازید یا دوست دارید اطراف خانه را گلکاری کنید، می توانید همه این موارد را هم به لیست اوقات فراغت خود اضافه کنید.

اوقات فراغت

 به عنوان مثال هایی در این زمینه می توان به مواردی از قبیل خواندن کتاب ‌های مورد علاقه، امتحان کردن دستور پخت ‌هایی جذاب و جدید یا گوش کردن به  پادکست ‌های مفید و غیره اشاره کرد که همگی می‌توانند بخشی از این فهرست باشند.

 از آنجا که قدرت تصمیم‌ گیری افراد محدود است و خستگی، یک عامل تعیین کننده واقعی برای محقق کردن اهداف در نظر گرفته می شود، تهیه این فهرست به صورت واقع گرایانه کمک می‌ کند که از اوقات فراغت خود حداکثر استفاده را ببرید.

شناسه محتوا
عنوان محتواآرامش نتیجه تکامل خود مراقبتی
کلمه کلیدیخود مراقبتی
کلمات مترادف (LSI) 
تعداد کلمات1563
تعداد تصاویر7
تعداد عناوین اصلی6
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/soothe-self-care-evolution/  August 1, 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور