ماساژ و استرس

ماساژ و رفع استرس

آیا درباره تاثیر ماساژدرمانی بر رفع استرس چیزی شنیده اید؟ در این مقاله می خواهیم درباره نحوه پاسخ بدن به استرس و تاثیر ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.   استرس و اضطراب نوعی بیماری است. استرس بیش از حد ناشی از شغل، روابط یا حتی اخبار ناگوار […]

فهرست مطالب
فایل مقاله ماساژ و رفع استرس وبلاگ ماساژ و گرمابه ماهور

آیا درباره تاثیر ماساژدرمانی بر رفع استرس چیزی شنیده اید؟ در این مقاله می خواهیم درباره نحوه پاسخ بدن به استرس و تاثیر ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.  

استرس و اضطراب نوعی بیماری است. استرس بیش از حد ناشی از شغل، روابط یا حتی اخبار ناگوار می تواند بر سلامت شما اثر منفی بگذارد. اثرات استرس در بدن نیز ظاهر می شوند. در سال 2020، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو متوجه وجود رابطه بین استرس و قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شدند. در سال 2021، محققان دانشگاه اموری دریافتند که استرس روانی، خطر بروز حملات قلبی-عروقی (از جمله مرگ، حملات قلبی غیر کشنده و نارسایی قلبی) را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر مزمن افزایش می دهد. حتی مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نیز نشان می‌دهد استرس می ‌تواند به رشد و گسترش سرطان کمک کند.

ماساژدرمانی و استرس

اخیرا متخصصان به بررسی رابطه بین ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس پرداخته اند. Mimi Guarneri، متخصص قلب و عروق می گوید: «در افراد مبتلا به استرس مزمن، بیماری هایی از قبیل کلسترول و فشار خون بالا، آنژین صدری، افزایش وزن، اختلال خواب، پوکی استخوان و غیره مشاهده می شود». متخصصان می گویند مشکلات ایجاد شده، به دلیل ترشح هورمون‌ های استرس در بدن است. در موارد دیگر، استرس به عنوان یک مکانیسم‌ مقابله ای عمل کرده و خود را به صورت پرخوری، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل نشان می دهد.

انجمن روانشناسی آمریکا در مارس 2022 گزارش داد که در طی پاندمی کووید، میزان استرس افراد حدوداً 41 درصد افزایش یافته است. محققان سعی می کنند از روش های غیر از دارودرمانی از قبیل ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس استفاده کنند.

آرتور سی ایوانز جونیور یکی از اعضای انجمن روانشناسی آمریکا می گوید: «استرس ناشی از پاندمی کرونا موجب فرسودگی روانی و ایجاد اثرات منفی بر سلامتی انسان ها و ایجاد تغییرات منفی در الگوهای رفتاری آنها شده است. هر چه این الگو به مدت طولانی تری ادامه یابد، اصلاح آن دشوارتر می ‌شود و به همین دلیل است که باید به مساله سلامت روانی افراد جامعه بیش از پیش اهمیت داده و آن را در اولویت قرار دهیم».

ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس

دکتر گوارنری و متخصصان سلامت روان می‌گویند که استفاده از تکنیک هایی از قبیل ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس یک راه‌ حل مفید است. کاهش استرس یکی از مهم ترین مزایای ماساژ درمانی است. با این حال، برای اینکه ماساژدرمانگران بتوانند به مدیریت استرس کمک کنند، باید بدانند استرس چیست، چگونه در بدن ظاهر می‌شود و چه مداخلاتی می تواند به کاهش استرس مشتریان کمک کند.

حتما بخوانید
انواع ماساژ برای بدن

در ورای استرس چه چیزی نهفته است؟

به گفته رایان گوتیه دارای مدرک ماساژدرمانگری و طب سوزنی و طب چینی، استرس یک پدیده فیزیولوژیکی است. گوتیه می‌گوید: «نشان دادن پاسخ فیزیکی در شرایط خطر، یکی از روش های طبیعی مقابله انسان‌ با چالش یا تهدیدات است». او معتقد است که استفاده از تکنیک های ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس موثر است.

لورن فاولر، دانشیار علوم اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه گرین‌ویل می‌گوید واکنش بدن به استرس، «جنگ یا گریز» است. او می گوید: «استرسی که انسان تجربه می کند، دو نوع است. در نوع اول، بدن انسان در یک پاسخ فوری به استرس آدرنالین ترشح می کند. در هنگام استرس شدید، سیستم عصبی سمپاتیک فعال می شود. اینکار یک پاسخ عملکردی برای دوری از تهدیدات است».

در حالت دوم، ترشح کورتیزول یک پاسخ طولانی مدت به استرس است و موجب یافتن راهکار برای اجتناب از عوامل استرس زا، مثلا ًدرس خواندن برای امتحان یا برنامه ریزی برای آینده می شود.

کاهس استرس شغلی

بر اساس نظر دانشمندان، تکنیک ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس می تواند در هر دو مورد کمک کننده باشد. روانپزشک هنری امونز، یکی از بنیانگذاران سایت های NaturalMentalHealth.com و JoyLab.coach و نویسنده کتاب «شیمی آرامش: طرحی قدرتمند و بدون دارو برای آرام کردن شما» می گوید:« استرس خوب، در زمانی بد می شود که افراد روی عوامل استرس زا تثبیت شوند و نتوانند بر ترس ها و اضطراب خود غلبه کنند».    

ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس تا چه حد موثر است؟

اگرچه نمی ‌توانید پاسخ بدن خود به استرس را متوقف کنید، ولی می‌توانید این پاسخ را مدیریت کنید. همیشه در زندگی عوامل استرس زا وجود دارند. آنچه مهم است، نحوه واکنش به عوامل استرس زا است. خوشبختانه، ابزارهای زیادی از قبیل ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس وجود دارد که می توانیم برای مقابله با استرس از آنها استفاده کنیم. کندی، سردبیر اجرایی و سردبیر مجله بین‌المللی ماساژ درمانی، پیشنهاد می‌کند که ماساژ درمانی به دلیل تأثیر مثبت بر بدن و ذهن یکی از همین روش های موثر است.

حتما بخوانید
نقش ساعد در ماساژ درمانی

ماساژ برای رفع استرس

او می گوید که تأثیر ماساژ بر بدن، در معیارهایی مانند تغییر ضربان قلب آشکار می شود. وقتی در زمان استرس، سیستم عصبی سمپاتیک فعال است، تغییرات ضربان قلب کم است. هنگامی که در زمان استراحت و آرامش، سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال است، تغییرات ضربان قلب زیاد است. در مطالعه سال 2020 محققان آلمانی نشان داده شد که فقط 10 دقیقه ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس موجب”افزایش قابل توجه” ضربان قلب می شود.

دکتر  Emmonsمی گوید:« گرما باعث آرامش و رفع انقباض عضلانی می شود». او پیشنهاد می کند که ماساژدرمانی توام با گرما مزایای بیشتری دارد. در یک مطالعه چاپ شده در ژورنال توانبخشی اسکلتی-عضلانی در سال 2020 نشان داده شد که استفاده از گرمای موضعی با افزایش آرامش عضلانی و جریان خون بافتی، موجب کاهش درد گردن و پا می شود.

ماساژ و آرامش عضلانی

در مقالات دیگر نیز این فرضیه تایید شده است. مثلا در مقاله نوشته شده در سال 2007 در دانشگاه فلوریدای جنوبی، نشان داده شد که ماساژ منظم پشت بیماران مبتلا به فشار خون بالا (که علت بالقوه آن استرس مزمن است)، موجب کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود. همچنین کاهش فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خونی که ماساژ دریافت کرده بودند؛ تایید کننده اثرات مفید و مزایای ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس است.

تکنیک های کاهش تنش

ایمونز توضیح می دهد: «استرس یک واکنش فیزیکی موقتی است، ولی ما با فکر کردن به استرس، آن را زنده نگه می داریم. عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی هر کاری که بتواند برای مدت کوتاه موجب توقف افکار منفی مغز شود، بدن را در حالت آرامش قرار می دهد. شما نمی توانید مستقیماً از ترشح کورتیزول جلوگیری کنید، اما می‌توانید با آرامش بخشی به بدن، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کنید و به طور غیرمستقیم به کاهش استرس کمک کنید». حتی اگر ماساژدرمانی هیچ مزیت فیزیولوژیکی مستقیمی نداشته باشد، به دلیل دور کردن موقتی مشتریان از دنیای بیرونی همچنان ارزشمند است. شواهد علمی و تجربی، تاییدکننده مزایای ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس هستند. دکتر فاولر می‌گوید: «ماساژ موجب توقف فکر کردن به موقعیت‌های استرس ‌زا می شود». این تغییر در تمرکز به تنهایی یک مزیت بزرگ است.

ماساژ درمانی را به یک تکنیک ضداسترس تبدیل کنید

استرس هم ماهیت فیزیولوژیکی و هم ماهیت روانی دارد و ماساژ درمانی نیز دارای جنبه های روان شناختی و فیزیولوژیکی می باشد. بنابراین، باید ماساژ درمانگران برای کاهش استرس مشتریان خود، به جسم و ذهن آنها به یک اندازه توجه کنند. در این راستا، توجه به موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • محیط ماساژ
حتما بخوانید
خود مراقبتی و جلوگیری از آسیب دست ماسور

 ماساژ درمانگر جسیکا لودویگ، با سالها تجربه در زمینه ماساژدرمانگری، از تاثیر ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس آگاه است و معتقد است که باید مشتریان مبتلا به استرس و اضطراب شدید، از لحظه ورود به مطب احساس و راحتی آرامش کنند. بنابراین او به آنچه مشتریان می بینند، می شنوند، بو و لمس می کنند، دقیقا توجه می کند. ماساژدرمانگر سوزان ریسولو می‌گوید: «من به مشتریانم می‌گویم، من درمانگر نیستم، اما در اینجا می‌توانید برای دقایقی احساس آرامش کنید. از نظر من، ماساژ فقط یک کار فیزیکی نیست، بلکه یک کار احساسی است که به تخلیه ذهنی شما کمک می کند».

 محیط آرام ماساژ

لودویگ می گوید: «من از مشتریانم می پرسم که آیا از تاثیرات و فواید ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس آگاه هستند؟ همچنین از دلیل آنها برای استفاده از ماساژدرمانی سوال می کنم؛ خیلی وقت‌ها مشتریان می‌گویند: «به دلیل استرس زیاد تمایل به ماساژدرمانی دارند».

  • دادن فضا و فرصت کافی به مشتری

 از آنجایی که روانشناسی خارج از حوزه عمل ماساژدرمانگران است، آنها نمی توانند در مورد عوامل استرس زای زندگی به مشتریان مشاوره دهند. آنها می‌ توانند با دادن فضایی امن به مراجعان، به کاهش استرس آنها کمک کنند.

ماساژدرمانگر حرفه ای

  • انتخاب تکنیک ماساژ مناسب

 ماساژدرمانگرها می توانند با انتخاب دقیق مکان و نحوه لمس مشتریان، کاهش استرس آنها را به حداکثر برسانند. کندی می‌گوید:«اگر مشتری واقعا ذهن آشفته ای دارد، من با استفاده از از ضربات آرام و ریتمیک، از ماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس او استفاده می کنم. اگر مشتری کم انرژی، خسته یا افسرده باشد، شاید در زمان ماساژ، از ضربات سریعتر و قویتری استفاده کنم».

  • آموزش

 ماساژدرمانگران می‌توانند با ارائه آموزش ها و تکنیک های خاص، به مشتریان خود کمک کنند که در فاصله بین جلسات، استرس خود را مدیریت کنند. مثلاً برخی ماساژدرمانگران، از رسانه های اجتماعی به همین منظور استفاده می کنند. به عنوان مثال آنها از اینستاگرام یا یوتیوب برای به اشتراک گذاشتن نکات سلامتی و مراقبه استفاده می کنند.

به طور کلی، می توان گفت که ماساژدرمانی می تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش استرس افراد داشته باشد.

شناسه محتوا
عنوانماساژدرمانی و رفع استرس
واژگان کلیدیماساژدرمانی برای کمک به رفع استرس
LSI 
تعداد کلمات1579
تعداد تصاویر8
تعداد تیترهای داخلی3
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/science-of-stress-and-massage/
تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور