تاثیر ماساژ بر بهبود آسیب های ورزشی و ترک اعتیاد

تاثیر ماساژ بر بهبود آسیب های ورزشی و ترک اعتیاد

فایل صوتی مقاله را بشنوید چگونه ماساژ درمانی می تواند به کاهش آسیب های ورزشی و اعتیاد به مواد مخدر کمک کند؟ امروزه از ماساژدرمانی برای کمک به افرادی که دچار آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر شده اند، استفاده می شود. این روزها، اثرات معجزه آسای ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب […]

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را بشنوید

فایل صوتی تاثیر ماساژ بر بهبود آسیب های ورزشی و ترک اعتیاد

چگونه ماساژ درمانی می تواند به کاهش آسیب های ورزشی و اعتیاد به مواد مخدر کمک کند؟

امروزه از ماساژدرمانی برای کمک به افرادی که دچار آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر شده اند، استفاده می شود. این روزها، اثرات معجزه آسای ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده است.

در دهه گذشته، اپیدمی استفاده از مواد مخدر در آمریکا افزایش یافته است، به همین دلیل پزشکان نسخه های حاوی مواد مخدر را به میزان زیادی محدود کرده اند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌های ایالات متحده، تعداد نسخه ‌های مواد مخدر در سال 2012 بیش از 255 میلیون نسخه بود و این تعداد، تا سال 2020 به حدود 142 میلیون کاهش یافت. این آمار، پایین ترین رقم طی 15 سال گذشته بوده است.

ماساژدرمانی و ورزش حرفه ای

خطرات اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر به ویژه برای جمعیت در معرض خطر همچنان بالاست. به همین دلیل محققان به دنبال یافتن راهکارها و درمان های غیردارویی از قبیل ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر هستند. یکی از این گروه های پرخطر، ورزشکارانی هستند که برای بهبود آسیب ورزشی از مواد مخدر استفاده می کنند. در یکی از تحقیقات منتشر شده در مجله سلامت ورزشی نشان داده شد که استفاده از مواد مخدر در طول دوران فعالیت یک ورزشکار، پیش ‌بینی کننده مصرف این مواد پس از بازنشستگی است.

راهکارهای جایگزین مواد مخدر برای تسکین درد ورزشکاران

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط اپیدمیولوژیست دانشگاه میشیگان، یکی از دلایل اعتیاد ورزشکاران به مواد مخدر دسترسی آسان به مواد مخدر-حتی پس از تمام شدن داروهای تجویزی- است. این نکته در زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که در گذشته، روش هایی از قبیل ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر مورد توجه قرار نگرفته بود و تجویز این مواد به صورت کنونی کنترل نشده بود.

از آنجا که ایالات متحده همچنان با بحران اعتیاد به مواد مخدر و پیامدهای جدی آن بر سلامت جسمی و روانی روبرو است، مزایای مراقبت یکپارچه و مدیریت درد و بهبود آسیب در دستور کار قرار دارد.

دکتر ولیز، استادیار پژوهشی دانشکده پرستاری دانشگاه میشیگان می‌ گوید: «اکنون اطلاعات ما در مورد این موضوع فراگیرتر شده و می ‌دانیم تجویز بیش از حد مواد نادرست بوده است. سؤال این است که راهکار مناسب برای مدیریت درد ورزشکاران آسیب دیده چیست؟» بررسی ها نشان می دهد که باید از درمان ‌های جایگزین غیر دارویی استفاده شود، به ‌ویژه استفاده از روش ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر به عنوان یک درمان جایگزین که ریشه در فعالیت بدنی دارد، می تواند مفید باشد.

حتما بخوانید
درمان سریع گرفتگی بینی با ماساژ

ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر

درمان های یکپارچه به عنوان جایگزین مواد مخدر

ماساژدرمانی یکی از چندین روش درمانی است که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از آن به عنوان درمان مکمل یا جایگزین مواد مخدر، به همراه فیزیوتراپی و طب سوزنی استفاده می کنند. با این حال، حتی با افزایش تحقیقات در مورد مزایای ماساژدرمانی در سال های اخیر، تحقیقات بیشتر و اجماع نظر درباره این موضوع اهمیت زیادی دارد.

متخصصان اعتیاد در مورد پتانسیل رویکردهای یکپارچه مشتمل بر راهکارهای غیر دارویی از قبیل ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر خوشبین هستند؛ اما می دانند که بدون داشتن یک پایگاه تحقیقاتی قوی تأثیرگذاری بر اقدامات رایج پزشکی دشوار است. ایجاد این پایگاه تحقیقاتی بدون تخصیص بودجه کافی برای تأیید عملکرد درمان ‌های نوظهور دشوار است.

دکتر ارین بونار، دانشیار روانپزشکی مرکز اعتیاد دانشگاه میشیگان و محقق ارشد یک مقاله مربوط به تاثیر مواد مخدر بر جوانان، از عدم تخصیص بودجه کافی به تحقیقات درباره درمان ‌های تلفیقی شکایت دارد.  

با وجود این ضعف مالی، تحقیقات جدیدی در مورد اثربخشی ماساژ به عنوان یک درمان موثر برای کاهش آسیب ‌های ورزشی انجام شده است. مثلا اعضای هیئت علمی دانشگاه طب سنتی چینی شانگهای در حال انجام تحقیقاتی برای بررسی اثرات ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر هستند. در سال 2020 نیز یک مقاله تحقیقاتی توسط تیمی از محققان دانشگاه شفیلد بریتانیا با همین موضوع در مجله BMJ Open Sport & Exercise Medicine چاپ شد و نشان داد که ماساژدرمانی می تواند در کاهش درد عضلانی موثر باشد.

تسکین درد با ماساژ

مشاهدات میدانی ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر

ماساژ درمانگرانی که در زمینه کاهش درد ورزشکاران کار می کنند، بخوبی می دانند که ماساژ دارای تأثیر مثبتی در رفع این مشکل است. ماساژدرمانگر جیل بورسیچ، که با طیف وسیعی از ورزشکاران مانند دوچرخه‌ سواران، وزنه ‌برداران و بازیکنان حرفه‌ ای فوتبال کار می‌کند و گنجینه ای از شواهد و مشاهدات تجربی در اختیار دارد، می گوید تکنیک ‌هایی مانند حجامت، طب سوزنی و ماساژدرمانی و به طور کلی، ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر به طور موثر درد ناشی از آسیب های ورزشی را کاهش می دهد.

حتما بخوانید
خود مراقبتی برای ماساژ درمانگران

بورچیچ می‌گوید: «من می دانم که مشتریانم برای چه چیزی به من مراجعه می‌کنند. آنها می‌گویند که مواد افیونی التیام مقطعی درد است ولی ماساژدرمانی دارای اثرات طولانی مدت و واقعی است».

تاثیر مثبت ماساژدرمانی

بورسیچ می‌ گوید، ماساژ درمانی موجب بهبود گردش خون و رسیدن خون غنی از اکسیژن به بافت و بهبود سریع می شود. او تجربیات زیادی از ارتباط با مشتریان ورزشکارش دارد و می داند ماساژدرمانی به ورزشکاران کمک می کند که بدون درد و استفاده از مواد مخدر به رقابت بپردازند.

در حال حاضر بسیاری از پزشکان، ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر را به عنوان جایگزین تسکین درد می پذیرند. هنوز شواهد موجود برای تاثیر ماساژدرمانی، به اندازه شواهد درمان های دارویی یا استفاده از مواد مخدر نیست، ولی پزشکان معتقدند که ماساژدرمانی برخلاف مواد مخدر، خطرات کمتری دارد.

دکتر ایوکلین مدیر یک مرکز ترک اعتیاد، می ‌گوید: « ارائه گزینه های اثربخش و تایید شده مختلف اهمیت دارد. ماساژدرمانی به عنوان یکی از این گزینه ‌های پیشنهادی است. ما باید از روش های درمانی ایمن و بدون عوارض و اثر بخش مانند طب سوزنی، فیزیوتراپی و ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر استفاده کنیم».   

تکنیک غیرتهاجمی ماساژ

خطرات بازی با وجود درد

دکتر کلاین بر این عقیده است که ممکن است تعداد زیادی از ورزشکاران حرفه ای برای از دست ندادن یک بازی یا تورنومنت تعیین کننده فصل، دردهای خود را با استفاده از مواد مخدر بپوشانند. استفاده از این مواد و سایر مسکن‌ های تجویزی می‌ تواند با پوشش درد، ورزشکاران را قادر به ادامه فعالیت کنند، ولی عدم درمان صحیح دارای خطرات جدی سلامتی در طولانی‌ مدت خواهد بود.

دکتر کلاین می‌گوید: «می ‌توان از مواد مخدر برای پوشاندن درد و آسیب استفاده کرد. ولی این تسکین کاذب به بدن اجازه ارسال سیگنال نیاز به استراحت را نمی دهد و موجب وارد شدن صدمات جبران ناپذیر می شود».

ورزشکاران حرفه ای و ماساژ

حتما بخوانید
از تاثیر ماساژ بر بهبود درد گردن چه می دانید؟

برای این منظور، تحقیقات زیادی درباره روش های غیردارویی مانند ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر انجام شده است.وایت شاغل در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، در مقاله سال 2018 خود به طور خاص به تناقضات ورزش جوانان و آسیب های ناشی از آن پرداخته است. از یک طرف، رقابت می تواند منجر به وارد شدن آسیب و سوق دادن جوانان به سمت استفاده از مواد مخدر شود.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می ‌دهد که جوانان ورزشکار کمتر در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار می ‌گیرند. توصیه محققان این است که باید ورزشکاران جوان، والدین و مراقبین آنها در مورد خطرات و فواید مواد مخدر و همچنین درباره وجود درمان های یکپارچه و مفیدی از قبیل ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر آگاهی کافی داشته باشند. 

همواره ارائه‌ دهندگان مراقبت‌ های بهداشتی به دنبال راه های بهتری هستند. اینجاست که موضوع ارائه مراقبت یکپارچه می درخشد. مثلا ترکیبی یکپارچه از ماساژ درمانی، کایروپراکتیک و فیزیوتراپی به صورت معنی دار به تسکین درد  و بهبودی ورزشکاران (بدون خطر ایجاد آسیب بیشتر) کمک می کند.

ماساژدرمانی و ورزشکاران

ماساژ درمانی و تمرینات کششی

تفاوت ماساژ ورزشی با سایر اشکال ماساژ درمانی، این است که در ماساژ درمانی ورزشی بیشتر بر افزایش عملکرد ورزشی افراد تمرکز می شود. می توان از ماساژ هدفمند برای کاهش درد عضلانی پس از تمرینات یا کاهش درد ناشی از آسیب‌ دیدگی بافت نرم و کشیدگی عضلانی یا تاندون ها  استفاده کرد.

یک تمرین نو ظهور مورد استفاده ماساژ درمانگران ورزشی که در زمینه ماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر کار می کنند، توصیه به انجام تمرینات کشش عضلانی است. این تمرینات با هدف افزایش انعطاف ‌پذیری و تسکین درد ورزشکاران حرفه ای و به منظور افزایش دامنه حرکت ورزشکاران با کشش یک گروه خاص از عضلات انجام می شود.

ماساژدرمانگران ورزشی

کشش گروه ‌های عضلانی اصلی، با هدف افزایش انعطاف ‌پذیری و همچنین تسکین درد انجام می شود. یکی از این تکنیک‌ های موثر در این زمینه، حس عمقی تسهیل عصبی عضلانی است که با هدف بهبود انعطاف‌ پذیری و دامنه حرکت صورت می پذیرد. این تکنیک با کشش یک گروه عضلانی و سپس ایجاد مقاومت و انقباض عضلانی در همان وضعیت کشیده و انجام مجدد کشش عضلانی انجام می شود.

شناسه محتوا
عنوان محتواچگونه ماساژ درمانی می تواند به کاهش آسیب های ورزشی و اعتیاد به مواد مخدر کمک کند؟
کلمه کلیدیماساژدرمانی برای کمک به بهبود آسیب های ورزشی و سوء مصرف مواد مخدر
کلمات مترادف (LSI) 
تعداد کلمات1622
تعداد تصاویر8
تعداد عناوین اصلی6
لینک منبعhttps://www.amtamassage.org/publications/massage-therapy-journal/sports-opioids-and-massage/  
تخفیف 100 هزار تومانی

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 100 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.

مرکز ماساژ ماهور